SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm
Något speciellt som ska testas?:)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm
Det är en hel del olika grejor som jag säljer som ska testas. jag bygger inte motorer som arbete normalt utan säljer grejor och framförallt olika motor koncept som fungerar sen hjälper jag motor byggaren att dyna och tuna in den så den presterar så bra som möjligt.
Denna motor är inget som går att sälja då den har alldeles för många timmar i sig. antingen är jag för långsam på att jobba eller så är jag för noga? Skulle jag ta 400kr tim+moms för jobbet med ett sånt här bygge + delarna så skulle nog motorn kosta ca 180000kr komplett
(Men den kanske skulle gå att hyra ut till rätt team framöver ? )
målet med denna motor är inte rekord i toppeffekt som endel motorbyggare tror automatiskt ger snabbaste varvtider på RC banan utan jag jobbar mer på att få till ett brett register med grymt vridmoment + med fina egenskaper även på delgas och bra känsla och kontroll på gaspedalen på alla varv då jag sett att det är vad som vinner tävlingar
Sen viktigt att ha några olika koncept som passar teamets budjet och hur erfarna de är.
mvh jens
Denna motor är inget som går att sälja då den har alldeles för många timmar i sig. antingen är jag för långsam på att jobba eller så är jag för noga? Skulle jag ta 400kr tim+moms för jobbet med ett sånt här bygge + delarna så skulle nog motorn kosta ca 180000kr komplett
(Men den kanske skulle gå att hyra ut till rätt team framöver ? )
målet med denna motor är inte rekord i toppeffekt som endel motorbyggare tror automatiskt ger snabbaste varvtider på RC banan utan jag jobbar mer på att få till ett brett register med grymt vridmoment + med fina egenskaper även på delgas och bra känsla och kontroll på gaspedalen på alla varv då jag sett att det är vad som vinner tävlingar
Sen viktigt att ha några olika koncept som passar teamets budjet och hur erfarna de är.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm
hej nu sitter motorn i dynon.
setupp för inledande tester för bra vridmoment ....
weber E85 gasarna med 44mm halsring.
KL grenrör monterat med ca 100cm + topp längd och med 44 prim och 51mm sek rör samt 2.5" slutrör.
kl rakställt insug med långa insticks trattar. total längd ca 43cm.
tändningen sköts med weber dyno Vems systemet ca 80 graders trigger adv.
El vatten pump+ Ctech laddare.
vägde motorn komplett till 128kg inkluderat 5kg svänghjul och 5 liter olja men utan generator.
ca 13.8:1kompa.
topp 531 milt portad ca 212cfm med standard 44x35 ventiler.
kam SRM custom 2150RC (ca 15.6mm lyft in och 15mm ut med olika hastigheter och ramper in och ut 105 nock)
nyare bilder kommer
mvh jens
setupp för inledande tester för bra vridmoment ....
weber E85 gasarna med 44mm halsring.
KL grenrör monterat med ca 100cm + topp längd och med 44 prim och 51mm sek rör samt 2.5" slutrör.
kl rakställt insug med långa insticks trattar. total längd ca 43cm.
tändningen sköts med weber dyno Vems systemet ca 80 graders trigger adv.
El vatten pump+ Ctech laddare.
vägde motorn komplett till 128kg inkluderat 5kg svänghjul och 5 liter olja men utan generator.
ca 13.8:1kompa.
topp 531 milt portad ca 212cfm med standard 44x35 ventiler.
kam SRM custom 2150RC (ca 15.6mm lyft in och 15mm ut med olika hastigheter och ramper in och ut 105 nock)
nyare bilder kommer
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 snart start!)
Ska bli kul att se vad den presterar Jens!
Är det mycket duration på den kammen för att komma upp i sånt högt lyft? 37 mm tryckare förstås?
Grenröret är det 100 cm med kollektorns längd eller tills sekundärrören går ihop?
Nyfiken i en strut
Är det mycket duration på den kammen för att komma upp i sånt högt lyft? 37 mm tryckare förstås?
Grenröret är det 100 cm med kollektorns längd eller tills sekundärrören går ihop?
Nyfiken i en strut
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 snart start!)
kul att du gillar den karl
det är inte speciellt lång dur då jag vill ha motorn väldigt körbar framför allt men beror väll på vad man jämför med också. ingen kärring kam direkt heller man kan säga att den öppnar och stänger insug rätt snabbt men inte så ventilfjädern tappar kontrollen.
grenröret räknar jag oftast från grenrörs packningen till där de två sek rören går ihop.
sitter i dynon nu äntligen!
det är inte speciellt lång dur då jag vill ha motorn väldigt körbar framför allt men beror väll på vad man jämför med också. ingen kärring kam direkt heller man kan säga att den öppnar och stänger insug rätt snabbt men inte så ventilfjädern tappar kontrollen.
grenröret räknar jag oftast från grenrörs packningen till där de två sek rören går ihop.
sitter i dynon nu äntligen!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 snart start!)
Ska bli kul att se vridmomentskurvan, ganska långt grenrör och insug borde ge fin kurva.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 snart start!)
jo denna set upp bör göra att en stor % av max vrid ska va nått redan vid 4600rpm. ska sen testa flera olika setups så det passar olika chafförer och bilar. ni ska få se hur lite ändrigar gör så man inte kan tro att det är samma motor.
har många olika grenrör och insugs modeller på hyllan som man får låna och testa sina motorer med då man kommer och dynar.
har många olika grenrör och insugs modeller på hyllan som man får låna och testa sina motorer med då man kommer och dynar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 snart start!)
Startat 2150 motorn i dag och kört in ringarna lite och förutom en nålventil som små sölade lite så gick allt bra. (vart inte fet lamda av det under inkörningen).
kunde inte hålla mig sen och gjorde ettpar snabba test pull från 4800-7000 rpm med 30 grader tändning och ca 0.85 lamda och vart ca 239nm och 206hk. en bra början! ska ge motorn lite översyn nu och lite pyssel med annat. hoppas kunna köra några pull till sen i dag med lite mer tändning och mera luft munstycke då den va nere på 0.78 uppe vid 7000rpm.
bytte till silver trattarna som är ett par cm kortare för att få jämnare lamda kurva.
17bar på kompa mätarn
kunde inte hålla mig sen och gjorde ettpar snabba test pull från 4800-7000 rpm med 30 grader tändning och ca 0.85 lamda och vart ca 239nm och 206hk. en bra början! ska ge motorn lite översyn nu och lite pyssel med annat. hoppas kunna köra några pull till sen i dag med lite mer tändning och mera luft munstycke då den va nere på 0.78 uppe vid 7000rpm.
bytte till silver trattarna som är ett par cm kortare för att få jämnare lamda kurva.
17bar på kompa mätarn
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test (Del 3 inkörd och redo för pull 206hk)
med lite mer tändning ca 32grader och start av pullet från ett lägre varvtal ca 245 nm och 208 hk. fint vrid redan vid 4600där jag började gasa fullt. obs lite grova siffror än ska fin justera svängmassa mm sen så det blir super exakta siffror.
sen en jämförelse med den gammla test motorn med en omodärnare kam och med 10cfm mindre flöde och en sämmre snik 92.5 bottendel. käns den är mycket tät och fin bottendelen nu från micke på UMR (1.2cfm vevhus flöde vi toppeffekt är bästa jag mätt upp tror jag?)
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5FAE2CCA
sen en jämförelse med den gammla test motorn med en omodärnare kam och med 10cfm mindre flöde och en sämmre snik 92.5 bottendel. käns den är mycket tät och fin bottendelen nu från micke på UMR (1.2cfm vevhus flöde vi toppeffekt är bästa jag mätt upp tror jag?)
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5FAE2CCA
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test (Del 3 inkörd och redo för pull 206hk)
grov tunat några pull
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: SRM 2150 RC test (Del 3 inkörd och redo för pull 206hk)
Va kallt du har i garaget
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test (Del 3 inkörd och redo för pull 206hk)
vi bor i Norrland snöar för fullt nu.
svårt att ha hög ventilation och väldigt mycket varmare på vintern.
väder korrigerar rätt så noga så stämmer rätt bra på en sugmotor.
jag har en 120KW bygg värmare om man vill testa varmare väders bestyckningar men blir rätt dyrt att hålla den igång hela tiden
mvh jens
svårt att ha hög ventilation och väldigt mycket varmare på vintern.
väder korrigerar rätt så noga så stämmer rätt bra på en sugmotor.
jag har en 120KW bygg värmare om man vill testa varmare väders bestyckningar men blir rätt dyrt att hålla den igång hela tiden
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: SRM 2150 RC test (Del 3 inkörd och redo för pull 206hk)
Jo jag såg korrektionen verkade korrekt. =)
Jag har en luftvärmepump om jag vill testa lite andra temperaturer då jag bromsar, rekommenderas!
Jag har en luftvärmepump om jag vill testa lite andra temperaturer då jag bromsar, rekommenderas!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test (Del 3 inkörd och redo för pull 206hk)
tror min fläkt flöda 3 kubik meter/sek så blir svårt med en luft värme pump.
viktigt att få ut dålig luft och hålla lite fart på luften vid motorn då man kör annars repiterar det inte nå bra har jag kommit fram till.
jag bruka bestämma en temperatur som är lämplig för dagen sen försöka hålla den så gott det går under testerna då blir kompenderigarna rätt lika och jämförbara då man testar saker som ger små skilnader.
på sommrarna blir det typ kring 25 grader och mitt i vintern ofta runt 5-8 grader men har lärt mig ungefär vad som skiljer i bestyckning på en weber så det fungerar rätt bra i bilen sen. men om det går så kör jag kring 20C som vi sen kompenserar mot för att kompenserings faktorn blir så liten som möjligt (bara mot luft tryck då) .
mvh jense
viktigt att få ut dålig luft och hålla lite fart på luften vid motorn då man kör annars repiterar det inte nå bra har jag kommit fram till.
jag bruka bestämma en temperatur som är lämplig för dagen sen försöka hålla den så gott det går under testerna då blir kompenderigarna rätt lika och jämförbara då man testar saker som ger små skilnader.
på sommrarna blir det typ kring 25 grader och mitt i vintern ofta runt 5-8 grader men har lärt mig ungefär vad som skiljer i bestyckning på en weber så det fungerar rätt bra i bilen sen. men om det går så kör jag kring 20C som vi sen kompenserar mot för att kompenserings faktorn blir så liten som möjligt (bara mot luft tryck då) .
mvh jense
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: SRM 2150 RC test (Del 3 inkörd och redo för pull 206hk)
En som bygger Volvo motorer här i stan justerar tempen lite beroende på hur mycket skjutporten är öppenKadett4wd skrev:Jo jag såg korrektionen verkade korrekt. =)
Jag har en luftvärmepump om jag vill testa lite andra temperaturer då jag bromsar, rekommenderas!
blir det för varmt öppnas den helt
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM