Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av Johan_P »

Nu är det så här. Jag har en saab 9-5 2.0t 00 som brukis bil och vill få lite mer fart på den. Jag har läst på flera ställen att det går att montera en Aero box i en vanlig 2.0t och en del säger att det inte går. Jag tror att det går. Visst man måste ju programera om startspärrar och och lägga in rätt chassi nr etc.Det är inga problem. Det sitter ju en annan turbo i Aero modellerna det vet jag. men efter som databoxen inte vet vilken turbo som sitter i utan bara talar om vilket laddtryck den vill ha så borde det fungera tillsammans utan några konstigheter. Spridarna ska oxå vara lika som på min och jag har röda spridare ligger om det skulle behövas.

Men nu är ju min fråga. Vad är det mer som gör att det inte går att montera en sådan box i bilen? Jag skulle vilja få lite mer kvalificerat svar än att det inte går. Utan mer exakt vad man måste göra. Ja det kanske är billigare att köpa ett chip och pula i eller liknande. Men jag vill ta reda vad det är som skiljer sig mellan dom och hur man går till väga.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av Johan_P »

Ingen som vet?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av StefanM »

kanske enklare att fråga här?
http://forum.saabturboclub.com/forum.php
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av Scaro »

Ja byta box går är samma (T7)

Starta och gå kommer det säkert göra. Om du ändrar/tar bort startspärr mm. Fast köra med "fel" turbo och spridare tex är inte så bra bättre att byta så det blir en aero isåfall. Felkoder kan det bli också om du inte har allt som aeron boxen kommer ifrån typ tcs/esp.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av Johan_P »

Frågade på saab forumet och fick inget konkret svar. satt och läste en massa olika komentarer men det var samma visa där. det funkar. det funkar inte. Tack ändå stefan.

Scaro. Ja det tycker jag med. jag vet ju att man måste "gifta" in boxen ijop med bilen. Så start spärr och allt sånt fungerar. Tcs/esp går ju att programera bort. Så det är den enkla biten.Spridare och turbo ligger på hyllan redan så det finns. och aero avgas har jag redan så den biten är klar. Får helt enkelt bara testa och se vad som händer och se vilka felkoder som poppar upp. Jag har ju originalboxen i värsta fall. Finns ju fler motorer, Testar man inte får man inget veta, :) T7 är det jag har.

Tack för svar iaf.
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av Scaro »

Om du ändå har grejer till att fixa startspärr ta bort esp mm så behöver du inte leta upp endast aero boxar. Bara ta en sådan du har å lägga in aero programvaran i.

Jag har nog några boxar liggandes + grejer till att fixa detta men verkar som att du ville göra det själv :)

Om du "bara" chippar din box till steg 1 istället har du ju typ 210-230hk 320-350nm kanske. Går väl säkert pressa mer. Aeron har väl typ 230hk original? Fast en sådan med steg 1 ger väl typ närmare 300hk å 450nm.
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av phixit »

Om du ska köra med Aero turbo och spridare så är det bättre att du letar reda på en 9-3 Aero mjukvara/box, då blir det rätt.

Det kommer bara bli problem med att försöka köra 2,3 Aero mjukvara i en 2.0 bla så kommer du inte få ut full effekt då 2,3 kräver mindre luftmassa för att få ut samma HK.
Det kommer också bli tokigt då 2,3 är en vridgris medans 2,0 behöver lite mer varv innan turbon kommer igång Mao det är helt olika tändkruvor, vassare i 2.0 mjukvaran.

Om du funderar på att köra med din original turbo med Aero mjukvaran kommer du får konstigt laddtryck med översvängningar osv, då det är olika inställningar till magnetventilen i mjukvaran. dvs databoxen vet exakt vilken turbo du har ska ha till mjukvaran, det fungerar lite mer avancerat än att "databoxen" säger ladda 1bar så gör den det. det har mycket med hur fort magnetventilen ska regera på laddtrycks förändringar osv, rätt inställningar matchar hur turbon/wastegate regerar.

Och vad jag vet så har 9-5 2.0T 00 dom gamla spridarna inte dom tegelbruna som sitter i tex Aero. dvs kommer inte funka bra alls.

En steg 1 till 2.0T är enklast och kommer ge mest skjuts i din bil oavsätt hur du gör.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Byte av styrbox saab 9-5 2.0t till Aero 2.0t 00 Möjligt?

Inlägg av Johan_P »

Scaro: Med bsr chip i Aero boxen ska det bli 248hk till 9-3:an. Anledningen till att jag gör som jag gör är just för att lära sig mer om hur allt ligger till och att jag vill veta hur mycket mer jobb det är för att få det att fungera. I stället för att köpa allt klart. Det lär man sig inget på. Och efter som dom flesta säger att det absolut inte går så måste jag ju bevisa mot satsen :hihi:

phixit: Ja det är en box till en 9-3 Aero 2.0 som jag tänker utgå i från. själv klart är boxen programmerad för en viss typ av spridare och turbo och olika tändkurvor etc. Det är jag fullt medveten om. Boxen borde ju kunna kompensera lite för dom olika turbo aggen. Spridare hade jag nästan räknat med att byta.Det vet jag sitter andra spridare i Aeron. Ska kolla upp några spridare jag har ligger på hyllan. Har lite olika sorter från olika saabar. Blir det samma visa om man skulle montera en för stor turbo?
Tänkte om den får svårt att reglera ladd tryck då med.

Tack för svaren iaf.

Nu har jag dock fått ett annat problem som egentligen inte har med denna tråd att göra. Bilen kändes väldigt trött tyckte jag och monterade en laddtrycksmätare. men turbon laddar som den ska kommer i gång hyfsat fint. runt 2000rpm Men jag testa för skojs skull att bara plocka bort wg slangen och se om den pallar med lite mer tryck. Jodå den orka upp till 1.2bar i tryck så det verkar ok. Dock hände det absolut ingenting med bilen. Kändes inte ens att det var dubbla laddtrycket inga motorlampor ingenting. Det bara ven i bitarna. någon som vet vad det kan beror på? har inga läckor heller. Provtryckt systemet. Tyckte det borde bli lite skillnad. Gjorde samma sak på min Audi och den skotta i väg utav h-vete Men saaben den var licka trött som vanligt. :roll:
Skriv svar