Problem med lambda i VEMS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Kim Norgren »

Hej!

Har en del bekymmer med bilen. Den går helt plötsligt extremt dåligt och jag har felsökt det mesta men hittar ingen logisk förklaring :? När jag startade bilen sist så hade jag datorn igång och då fick jag syn på att lambdamätarna står i botten och rör sig inte alls. Mycket skumt tycker jag då jag inte ändrat på någonting!

Provade att kalibrera lambdan men det blev ingen skillnad ändå. Upptäckte även att lambdan inte värms upp när jag bara startar boxen (vilket jag har fått för mig att den ska). När jag kalibrerar så värms sonden!

Testade även en ny lambdasond i dag men det blev ingen skillnad då heller. Någon som har några idéer på vad som orsakar det här problemet och om det kan påverka så motorn går extremt dåligt?

Tack på förhand!

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av mattias »

Förvärmningen startar bara om du valt att den ska göra det och det har du uppenbarligen inte gjort.

Om bilen plötsligt går dåligt så är det kanske inte lambdan som är problemet, bara symptomen..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Kim Norgren »

mattias skrev:Förvärmningen startar bara om du valt att den ska göra det och det har du uppenbarligen inte gjort.

Om bilen plötsligt går dåligt så är det kanske inte lambdan som är problemet, bara symptomen..
Tack för ditt svar mattias! Vet du vad som kan göra så att lambdan ligger i botten som den gör på bilden? (För det har den aldrig gjort förut)
Boxen har spökat lite sedan ny så man undrar vad det är för fel egentligen :? Om det är själva boxen eller något annat fel!

Länkar med ett klipp på hur bilen går just nu: http://youtu.be/RKRH2T5qnQg
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6054
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Steve »

På bilden är ju inte motorn igång?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Kim Norgren »

Steve skrev:På bilden är ju inte motorn igång?
Det stämmer! Men det spelar ingen roll om den är igång eller inte då lambda/AFR ligger i botten hela tiden
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Daniel-635 »

Går motorn ens på alla cylindrar ?

Jag tror du har andra problem, men att lambdavärdet blir fel pga. misständningar.

Starta motorn kall, känn med handen på grenröret, blir alla avgaspipor varma lika fort ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Kim Norgren »

Daniel-635 skrev:Går motorn ens på alla cylindrar ?

Jag tror du har andra problem, men att lambdavärdet blir fel pga. misständningar.

Starta motorn kall, känn med handen på grenröret, blir alla avgaspipor varma lika fort ?
Ja det låter precis som att motorn inte går på alla cylindrar. Var inne på ett mekaniskt fel jag med så har testat detta:

Nya tändstift
Nya tändkablar
Annan tändspole
Komptest (jämnt och bra)
Kollat märkningar på vevaxel och kamaxel
Kollat kilen på vevaxeln
Kollat så att triggerskivan inte flyttat sig
Kollat så det inte finns några larm om triggerfel i Vemstune
Kollat så ingen justerbricka spruckit under kamaxeln

Jag tycker det känns som att alla pipor blir varma lika fort. Har testat att ta bort en tändhatt i taget för att se om det blir någon skillnad och det blir skillnad på varje cylinder! Har typ slut på ideér så därför kom jag in på VEMS biten...
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av mattias »

Jag kan rekommendera att rycka varje spridares kontakt för sig istället, betydligt mindre farligt för hälsan och för elektroniken (= överslag knäcker spolar och annat).

Du skrev aldrig om sonden gick att kalibrera korrekt? Antar det, men berätta gärna vilket värde du fick.. 180-220 verkar vara normalt och även lite utanför de ramarna ibland.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Kim Norgren »

mattias skrev:Jag kan rekommendera att rycka varje spridares kontakt för sig istället, betydligt mindre farligt för hälsan och för elektroniken (= överslag knäcker spolar och annat).

Du skrev aldrig om sonden gick att kalibrera korrekt? Antar det, men berätta gärna vilket värde du fick.. 180-220 verkar vara normalt och även lite utanför de ramarna ibland.
Ja det kan faktiskt vara lite otrevligt att dra tändkablar :) Har testat med spridarkontakterna också och det blir
skillnad på varje cylinder då också! Bifogar 2st bilder på hur det ser ut när jag kalibrerar/har kalibrerat.
Som jag förstår är det rätt då?

Bild



Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Daniel-635 »

Hur dök problemet upp, helt plötsligt ?

Har bilen någon gång gått riktigt sen dess ?

Har du fördelare ?
Kan den sitta i fel vinkel så att det matchar dåligt när gnistan ska gå över till locket ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Kim Norgren »

Ska börja med att tacka för att ni försöker bolla olka ideér med mig, det uppskattas!

Ja problemet kom ganska plötsligt! Jag var och skulle tävla med bilen och då började den plötsligt gå dåligt så jag fick en riktigt dålig repa och när jag kom tillbaka till depån så kollade vi runt på vad som skulle kunna blivit fel och hittade då en tändkabel som nästan lossnat från tändspolen. Var helt hundra på att det var felet men sen gick generator remmen av och det blev dessutom regn resten av dagen så körningen ställdes in så bilen testades aldrig ordentligt efter det.

Var så säker på att vi löst felet så jag provkörde inget hemma innan nästa körning utan lastade bara bilen och åkte dit. Väl där så tyckte jag inte att bilen kändes helt 100% i första och andra repan. Sen gick bilen bara sämre och sämre! Först gick bilen "bara" dåligt när man gasade från tomgång (stillastående) men kunde till slut gå rent på högre varv. Då gick den mycket bättre på tomgång än vad den gör nu! Så jag upplever att det bara blivit värre och värre!

Någon dag efter det så ringde jag han som bromsat bilen och kollade samtidigt i datorn med bilen igång och då rörde sig mätaren för lambda/AFR som den brukar. Nu är den låst i botten så det har jag hakat upp mig på :?

Kollade även stiftet till kamdrevet idag för att säkerställa att det inte gått av så kamdrevet rört sig!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av The »

Det är inte tändspole /tändmodul som jäklas då. Eller något jordfel?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Pro-Mille »

Har du kollat ditt bränsle om det är korrekt, du kör väl på E85?
BMW Bosse hade problem med sin BMW härom dagen, kollade upp E85 från Qstar som han hade tankat, låg på E55 :shock:
Sedan kan det var någe spridare som läcker.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av Kim Norgren »

The skrev:Det är inte tändspole /tändmodul som jäklas då. Eller något jordfel?
Kör Bosch Motorsport spole i vanliga fall men testade med en vanlig Ford spole men det blev ingen skillnad. Har inte rört jordningen men ska se över den igen ändå!
Pro-Mille skrev:Har du kollat ditt bränsle om det är korrekt, du kör väl på E85?
BMW Bosse hade problem med sin BMW härom dagen, kollade upp E85 från Qstar som han hade tankat, låg på E55 :shock:
Sedan kan det var någe spridare som läcker.
Jo det stämmer att jag kör E85. Så det var så pass lågt.... Ska försöka kolla det direkt idag när jag kommer hem från jobbet!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Re: Problem med lambda i VEMS

Inlägg av karlsson_6 »

vad har du för spridare på bilen? Vet att dom "nya" bosch 1700cc flödare åt helvete olika efter ett par varmkörningar. prova byt spridarna oavsätt va du har nu o se om det blir skillnad kan ju va nån som pajjat eller fått nått skit i dom
Skriv svar