vilken kam till B20 turbo? (VISDOMSORD!!)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

vilken kam till B20 turbo? (VISDOMSORD!!)

Inlägg av fredda »

mooj

har en litten fråga..
håler på att bygger en B20 turbo jag skulle gjärna få litte hjälp om vilken kam jag skulle ha..
har en R-kam som ligger..
eller ska jag skaffa en F-kam?



kommer litte fakta om projekt motorn..
tänkte mig smidda stakar och kolvar från KG
balansera veven å stakar och kolvarna..
lätta svänghjulet 2 kilo
Toyota supra turbo en eller två har inte riktigt bestämt än..
dubbla strombergsförgasare (trycksatta)
portad topp både avgas och insug urgröpta förbränningsrum dubbla ventilfjädrar rullvippsbryga från KG
dubbla toppakningar
har inte borrat blocket..
adapter från orginal grenröret till turbon
tänkte ladda 1.6 bar
tänkt effekt är 230hk :twisted:
vilken kam ska jag ha??
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

sattsa hellre på k-kam..
om du inte vill ha ketchup effekt..
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

230 hk vid 1.6 bar och dubbla aggregat?
Det är bäst du tänker över din motor lite grann.

Du behöver inte röra bottendelen för den där effekten och jag kan garantera att du har något fel om du behöver 1.6 bar laddtryck för att nå dit.

Lägg ner så lite pengar som möjligt och koncentrera dig på det som finns runt omkring motorn. Eventuellt en bättre kam än A-kammen som sitter i. Få konceptet att fungera, uppgradera när något går sönder.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

gör exakt som mattias säger....du kommer ha nog mycket göra innan den startar ändå!!!

börja med att köra med helt orginalmotorl och bygg allt runt omkring istället.

Sen att köra med dubbelturbo rekomenderar jag inte..(om du inte gör det bara för att du gillar att prova nya saker) ladda 0.4-0.8 till att börja med...
sen när allting fungerar och du är nöjd med allt runt omkring motorn så kan du börja uppdatera med nya kolvar etc.

Min bottendel har gått 38 000mil, jag började med att bygga en grenrörsadapter, fixade el-bränslesystem, weber45, utan intercooler
Sen som tillbehör hade jag avgastemp (ett måste) för att se att den inte gick för snålt/spikade (det är därför jag kan köra med org. motor). Om du tar det väldigt försiktigt och sakta men säkert höjjer laddtrycket kommer det hålla.

Det höll för mig och då körde jag en hög 12 på strippen.
I år blir det några små uppdateringar, insprutning och intercooler är skillnaden. Om allt fungerar som jag vill börjar jag bygga en bättre bottendel på sidan om.

Detta är en bra guide för dom som bygger för första gången...jag vet hur ivrig man är och ska ha det värsta direkt, många har gjort så och aldrig blivit klar för det blivit för mycket.
Så tänk på det, Bygg i etapper om du nånsin vill bli klar :D
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Många visdoms ord där, håller med helt och hållet!

Du skulle nästan fått klistra ett sånt här inlägg överst på allmän turbotrimning!


Bygg enkelt och se till att hålla bilen rullande varje sommar och ha kul, uppdatera eftersom du har tid, pengar och när din kunskap ökar (ingen har byggt en 10 sek bil på en vinter som nybörjare).
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

får tacka föra alla bra svar :wink:
blir väl attt köra med en turbo..
så ni menar att jag ska köra med orginal kolvarana å stakarna??
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

fredda skrev:så ni menar att jag ska köra med orginal kolvarana å stakarna??
Ja.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skippa alla super trix grejor och inrikta dig på bas grejorna som förgasarna, bränsle tillförsel, tändning och laddtryck.

när det fungerar och allt håller så kan man börja kosta på lite mer utan att besvikelsen blir så stor när "dyr fin grejorna" går sönder, för även dyra kolvar mm går sönder om tändning bränsle, laddtryck inte fungerar (org kolvar och botten dels grejor till B20 är ju nästan gratis :D perfekt när man lär sig! )

ta en funderare på hur du ska komponera B20 och hör av dig sen så ska vi hjälpa dig med tips på kam, mm.

länkar till likanande byggen

eric i sävar http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4476&start=0

ecke 142 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7971&start=0
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons maj 17, 2006 4:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jag kommer ta lite av detta material till en ny artikel om hur man gör för att konvertera till turbo på en i första hand B20.

man måste ju ha något att göra medan man sitter på planet till monaco (Formel 1) :wink:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

Jens Gustavsson skrev:(org kolvar och botten dels grejor till B20 är ju nästan gratis :D perfekt när man lär sig! )
jo det är ju sant de :wink:
B20 ligger å skräpar varstans :wink:
Volvo 740 v12 turbo
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

En avgastempgivare ? vart köper man en sån ? äre dyrt ?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jens säljer dessa 350kr styck...
sen kostar en mätare ca 400-800kr beroende på kvalitet och antal ingångar. jens säljer även sånna...
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

asså avgastemp ? äre ba nån givare du köper och sätter efter grenröret eller ? va kostar sånt ?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bjoern_ skrev:asså avgastemp ? äre ba nån givare du köper och sätter efter grenröret eller ? va kostar sånt ?
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... givare.php
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

Tack så mkt..
Skriv svar