B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)
Addering till listan
Tycker att denna tråd definitift bör vara klistrad! Vi mätte igår upp en slipad kamaxel, den vassaste profilen som GT-Motor i Helsingfors hade till volvo B21. Profilen sades vara någon gammal rallyprofil till Saab. Här är värdena:
Säljare-----------------------dur/vspel----dur0.5----dur1.0----dur1.27----dur2.0----lyft
GT-Motor/Finland-GT120B----x/x----------306-------273--------265-------244-----12.05
Säljare-----------------------dur/vspel----dur0.5----dur1.0----dur1.27----dur2.0----lyft
GT-Motor/Finland-GT120B----x/x----------306-------273--------265-------244-----12.05
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
upp mycke diskutioner om ramper och hållbarheten i 37mm lyftarna därför lyfter jag in denna tråd igen.
ska också lägga in era kammar i första inlägget.
ska också lägga in era kammar i första inlägget.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har mätt upp en AXE 14.7 kam i dag
0.30mm 316grader
0.35mm 304grader
1.27mm 270
0.20" (ca 5mm) 216grader
0.400" (ca 10mm) 140grader
max lyft 14.54mm
fin aria utan att va onödigt mycke duration
0.30mm 316grader
0.35mm 304grader
1.27mm 270
0.20" (ca 5mm) 216grader
0.400" (ca 10mm) 140grader
max lyft 14.54mm
fin aria utan att va onödigt mycke duration
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
länk tips med mycket läsbart http://www.harveycrane.com/valuetiming.htm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
kommer köra med hans fs324 i sommar. kan återkomma med beskedJens Gustavsson skrev:folkrace shoppens alla kammar
http://folkraceshop.se/_prislista/Samma ... maxlar.pdf
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Stämmer verkligen det? FS324 har ju 324 graders duration vid körspel, K-kammen har 268 grader men vet ej när det är mätt men jag skulle tippa på 0 spel annars är den väldigt vass standardkam. FS324 har ju bara 10,8 mm lyft och K-kammen 11,95 mm.janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
De borde vara varandras motpoler, en med massor med duration men lite lyft och den andra med rätt mycket lyft (för att vara standardkam) och rätt moderat med duration.
Antingen så ljuger ju axelsson som gör FS kammarna om deras siffror, det håller jag för otroligt. Eller så är det något missförstånd från lars.
Men nu kollar jag ju bara på kamaxeldatan från K-kammen och FS324 men dom borde ha helt olika användningsområden. Jag har ingen prakisk erfarenhet av varken K-kammen eller FS324 kammen.
Lättaste sättet att kolla är om du har möjlighet att testa bägge samma bil. Helst med justerbart kamdrev så du kan nolla kammarna ordentligt så det blir rättvist. Om bilen går bra med K-kammen men har taskig tomgång och dåligt lågvarvs egenskapen med FS-kammen och kanske inte heller går så bra förrens riktigt höga varv så vet du att dom inte är lika alls.janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Jag tror inte dom är ämnade för samma motorsetuper alls.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kan du lägga upp data?janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
på denna del av forumet vill vi ha data på grejor inte vad olika konkurenter tycker om andras kamaxlar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är nog enklare att mäta upp kamen så man vet vad man har och så man kan räkna på avstämningen av grenrör och insug ocksåKarl V skrev:Lättaste sättet att kolla är om du har möjlighet att testa bägge samma bil. Helst med justerbart kamdrev så du kan nolla kammarna ordentligt så det blir rättvist. Om bilen går bra med K-kammen men har taskig tomgång och dåligt lågvarvs egenskapen med FS-kammen och kanske inte heller går så bra förrens riktigt höga varv så vet du att dom inte är lika alls.janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
Jag tror inte dom är ämnade för samma motorsetuper alls.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jo naturligtvis. Jag tänkte mer i banorna att man har två kammar och lite kunskap och inga verktyg för att mäta, om man vill se om det är stor skillnad på kammarna är det ju bara att testa.Jens Gustavsson skrev:det är nog enklare att mäta upp kamen så man vet vad man har och så man kan räkna på avstämningen av grenrör och insug ocksåKarl V skrev: Lättaste sättet att kolla är om du har möjlighet att testa bägge samma bil. Helst med justerbart kamdrev så du kan nolla kammarna ordentligt så det blir rättvist. Om bilen går bra med K-kammen men har taskig tomgång och dåligt lågvarvs egenskapen med FS-kammen och kanske inte heller går så bra förrens riktigt höga varv så vet du att dom inte är lika alls.
Jag tror inte dom är ämnade för samma motorsetuper alls.
Men det är kanske fel att säga att det är det lättaste sättet, det är det som kräver minst kunskaper.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Karl V skrev:Stämmer verkligen det? FS324 har ju 324 graders duration vid körspel, K-kammen har 268 grader men vet ej när det är mätt men jag skulle tippa på 0 spel annars är den väldigt vass standardkam. FS324 har ju bara 10,8 mm lyft och K-kammen 11,95 mm.janni_ruda skrev:Liba motor har nu mätt min fs324 kam och svaret blev från lars att den va inte mykke värre än k-kamen
De borde vara varandras motpoler, en med massor med duration men lite lyft och den andra med rätt mycket lyft (för att vara standardkam) och rätt moderat med duration.
Antingen så ljuger ju axelsson som gör FS kammarna om deras siffror, det håller jag för otroligt. Eller så är det något missförstånd från lars.
Men nu kollar jag ju bara på kamaxeldatan från K-kammen och FS324 men dom borde ha helt olika användningsområden. Jag har ingen prakisk erfarenhet av varken K-kammen eller FS324 kammen.
ska se om lars kan skicka en kopia på papperna. men enligt honom såg han ingen större anledning att byta.