Varvräknare för 4-cyl waste spark?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Inlägg: 427
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Varvräknare för 4-cyl waste spark?

Inlägg av TCN-JONNO »

Ska köra med wastespark på en 4-cylindrig motor. Misstänker att den enda signal jag kan använda är från en av spolarna (har två dubbelspolar) Frågan är, var kan man hitta en lämplig varvräknare?

Har ett gammalt Haltech å jag misstänker att det inte, som t.ex E6K, har en "Tach outpot" som man kan koppla in varvräknaren på.

En "vanlig" varvräknare för 4-cyl får väl 2 pulser per vevaxelvarv.

Jag kommer alltså att få 1 puls per varv om jag kopplar in varvräknaren på en av dubbelspolarna. Då borde ju en varvräknare byggd för en 2-cylindrig motor passa mitt ändamål!? (som oxå får 1 puls per vevaxelvarv)

För man kan ju inte koppla in båda spolarna, då blir det ju knas i tändningen!

Var hittar man en lämplig varvräknare?? Eller finns det nåt annat knep?
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

http://www.mamut.com/controls/shop/shop ... =mrmracing

100091 Tacho adapter MRM SEK 413.00 Kr

Jag använder en sådan här ifrån MRM-racing samt en Autometer varvräknare
TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Inlägg: 427
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av TCN-JONNO »

Okay, en sån kanske funkar! Då tar man bara signal från en av spolarna alltså? Eller bägge?
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

kör med en dubbelspole/Wastespark på en fyra och då tar den från båda kanalerna

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

vad e det för haltech du har? styr det tändningen borde det finnas en tach out
Bild
TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Inlägg: 427
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av TCN-JONNO »

Det är ett E6 utrustat med direct fire-chip.
Det fanns tydligen två varianter på marknaden, ett med och ett utan DF-chip.

Har inte kopplat upp mig "live" mot boxen än men om man läser i gamla manualer, typ E6A, så finns det ingen "tacho output" att välja vid AUX OUTPUT. Det kom tydligen med E6K? Rätta mig om jag har fel!

Måste koppla upp mig nån kväll och kolla, men annars verkar ju MRM:s "Tacho adapter" vara lösningen.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

jag har bara erfarenhet av nyare haltech,men det brukar bara vara en kabel som e konstant tachout ,har du koppling schemat?
Bild
TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Inlägg: 427
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av TCN-JONNO »

Jo, här kan du ladda ner ett schema om man vill titta på det, även allt annat man kan behöva till Haltech!

www.haltech.com.au/downloads/
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

hm ne du har rätt,verkar inte finnas
Bild
Skriv svar