Varvräknare för 4-cyl waste spark?
Moderator: backeliten
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 427
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Varvräknare för 4-cyl waste spark?
Ska köra med wastespark på en 4-cylindrig motor. Misstänker att den enda signal jag kan använda är från en av spolarna (har två dubbelspolar) Frågan är, var kan man hitta en lämplig varvräknare?
Har ett gammalt Haltech å jag misstänker att det inte, som t.ex E6K, har en "Tach outpot" som man kan koppla in varvräknaren på.
En "vanlig" varvräknare för 4-cyl får väl 2 pulser per vevaxelvarv.
Jag kommer alltså att få 1 puls per varv om jag kopplar in varvräknaren på en av dubbelspolarna. Då borde ju en varvräknare byggd för en 2-cylindrig motor passa mitt ändamål!? (som oxå får 1 puls per vevaxelvarv)
För man kan ju inte koppla in båda spolarna, då blir det ju knas i tändningen!
Var hittar man en lämplig varvräknare?? Eller finns det nåt annat knep?
Har ett gammalt Haltech å jag misstänker att det inte, som t.ex E6K, har en "Tach outpot" som man kan koppla in varvräknaren på.
En "vanlig" varvräknare för 4-cyl får väl 2 pulser per vevaxelvarv.
Jag kommer alltså att få 1 puls per varv om jag kopplar in varvräknaren på en av dubbelspolarna. Då borde ju en varvräknare byggd för en 2-cylindrig motor passa mitt ändamål!? (som oxå får 1 puls per vevaxelvarv)
För man kan ju inte koppla in båda spolarna, då blir det ju knas i tändningen!
Var hittar man en lämplig varvräknare?? Eller finns det nåt annat knep?
http://www.mamut.com/controls/shop/shop ... =mrmracing
100091 Tacho adapter MRM SEK 413.00 Kr
Jag använder en sådan här ifrån MRM-racing samt en Autometer varvräknare
100091 Tacho adapter MRM SEK 413.00 Kr
Jag använder en sådan här ifrån MRM-racing samt en Autometer varvräknare
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 427
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Det är ett E6 utrustat med direct fire-chip.
Det fanns tydligen två varianter på marknaden, ett med och ett utan DF-chip.
Har inte kopplat upp mig "live" mot boxen än men om man läser i gamla manualer, typ E6A, så finns det ingen "tacho output" att välja vid AUX OUTPUT. Det kom tydligen med E6K? Rätta mig om jag har fel!
Måste koppla upp mig nån kväll och kolla, men annars verkar ju MRM:s "Tacho adapter" vara lösningen.
Det fanns tydligen två varianter på marknaden, ett med och ett utan DF-chip.
Har inte kopplat upp mig "live" mot boxen än men om man läser i gamla manualer, typ E6A, så finns det ingen "tacho output" att välja vid AUX OUTPUT. Det kom tydligen med E6K? Rätta mig om jag har fel!
Måste koppla upp mig nån kväll och kolla, men annars verkar ju MRM:s "Tacho adapter" vara lösningen.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 427
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Jo, här kan du ladda ner ett schema om man vill titta på det, även allt annat man kan behöva till Haltech!
www.haltech.com.au/downloads/
www.haltech.com.au/downloads/
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt: