>PV< Taksänkt: Motorprojekt: B21ET, HX40, Förgasare.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

>PV< Taksänkt: Motorprojekt: B21ET, HX40, Förgasare.

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Jag har börjat planera så smått för motorn och behöver därför tips å ideér å erfarenheter från er. Ni kan läsa mer på

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5444 :arrow:/NXJ

NXJ skrev:Har funderingar på motor till Pv:n. Jag har ingen större koll på detta men med ert stöd och forumet mm ska det nog gå bra.

- Jag räknar med att kunna "hitta" billiga delar eftersom jag inte har bråttom.
- Räknar med att göra det mesta jobbet själv.
- Ska utgå från en "typ" B230. Jag har ju "skohornat" in en sån med M45 låda så därför tänkte jag utgå från en det. (Behöver inte vara den som nu sitter i såklart, men den "typen" )

MÅL:
- Turbo såklart :twisted:
- Ca 250 hk men gärna med möjlighet att få mer...
- Byggkostnad... Hur långt kommer man med 20000kr :?:

Har någon nått bra "koncept" på detta vore jag tacksam. Alla tankar/funderingar är välkomna.
:arrow: /NXJ
Det gör inget om jag kommer undan billigare.... :roll:
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den sön jun 18, 2006 8:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Funderingar över motorbygge till Pv:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

NXJ skrev:Jag har börjat planera så smått för motorn och behöver därför tips å ideér å erfarenheter från er. Ni kan läsa mer på

NXJ skrev:Har funderingar på motor till Pv:n. Jag har ingen större koll på detta men med ert stöd och forumet mm ska det nog gå bra.

- Jag räknar med att kunna "hitta" billiga delar eftersom jag inte har bråttom.
- Räknar med att göra det mesta jobbet själv.
- Ska utgå från en "typ" B230. Jag har ju "skohornat" in en sån med M45 låda så därför tänkte jag utgå från en det. (Behöver inte vara den som nu sitter i såklart, men den "typen" )

MÅL:
- Turbo såklart :twisted:
- Ca 250 hk men gärna med möjlighet att få mer...
- Byggkostnad... Hur långt kommer man med 20000kr :?:

Har någon nått bra "koncept" på detta vore jag tacksam. Alla tankar/funderingar är välkomna.
svårt att ricktigt förstå vad du är ute efter för motor?

250hk kan man bygga på många olika sätt.

ett 940 grenrör, hx35, portad topp med dubbelfjädrar, dubbel förgasare eller ett bra insprutningssystem, H-K kam och 1 bar tryck är ett exempel på en motor som går att bygga vidare på och är skonsam mot lådan (ings sjuka vrid moment)

sen går det bygga en ricktigt enkel motor med T3 och singel förgasare och få 250 hk, men då måste allt byggas om eller bytas när du skall över 300hk senare.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Jens Gustavsson skrev:
NXJ skrev:Jag har börjat planera så smått för motorn och behöver därför tips å ideér å erfarenheter från er. Ni kan läsa mer på

svårt att ricktigt förstå vad du är ute efter för motor?

250hk kan man bygga på många olika sätt.

ett 940 grenrör, hx35, portad topp med dubbelfjädrar, dubbel förgasare eller ett bra insprutningssystem, H-K kam och 1 bar tryck är ett exempel på en motor som går att bygga vidare på och är skonsam mot lådan (ings sjuka vrid moment)

sen går det bygga en ricktigt enkel motor med T3 och singel förgasare och få 250 hk, men då måste allt byggas om eller bytas när du skall över 300hk senare.

Tack för ditt svar. Jag ska försöka vara tydligare i min fråga :!:

- Jag vill bygga en motor som har ca 250hk men som jag kan bygga vidare på. Ska klara 400hk.
- Motorfästen, växellådsfästen ska vara B230/m45.
- Jag är en fattig arbetare så ekonomin spelar roll! :roll:

1 Vilket block ska jag utgå ifrån. Modellbetäckning? Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?
2 Vilken topp? 8v/16v: Modellbetäckning? Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?
3 kam?
4 insprutning eller förgasare??
5 Insprutning- Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?
6 Spridare?
7 Tändning?
8 Vilka förgasare? (om förgasare nu rekommenderas)
9 Vilken turbo?
10 Bygger gärna eget grenrör!!
11 Ic? Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?

Mvh/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

[quote="NXJ"1 Vilket block ska jag utgå ifrån. Modellbetäckning? Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?
2 Vilken topp? 8v/16v: Modellbetäckning? Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?
3 kam?
6 Spridare?
7 Tändning?
9 Vilken turbo?
11 Ic? Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?[/quote]

1 det spelar inte så stor roll då hållbarheten inte är ett problem under 400hk men en B21 med M stakar T kolvar = stark och billigt. dom där extra cc en 2.3l motor gerspelar ingen roll, motor blir bara mer varv villig.

2 jag skulle rekomendera 8v (rätt portad med 44x38 ventiler) om du inte har så mycket erfarenhet av motor byggen och om du vill få klar motorn snabbt och enkelt.

3 lite vassare kam rekomenderas då du kommer bygga nytt grenrör och köra med M45 (kan åter komma dit sen när du svarat på de andra frågorna.

4 det beror på vad du kan, är du duktig på data och kan mycket om el och om du är berädd att läga ned en hel tid på detta så är det insprutning som gäller annars så är 2 st weber eller delorto enkelt och pålitligt och tilräckligt bra till 400+hk.

5 ingen insprutnig från någon org bil går att använda med gått resultat på en trimmad motor, om inte custom chipp kan testas fram i bänk

6 750cc ungefär

7 fördelare med tex msd och en fräsh brytar lös fördelare

8 weber 45 eller delorto 45 (40 är liten men det fungerar också)

9 en hx 40 med 57/65 och 16 avgashus (lämplig 300-500hk)

10 ett med 65 cm långa rör och med vattenlednings rör 42.8mm inner dim i böjar och raka rör.

11 lastbils modeller eller kl racings modell är det som gäller
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Jens Gustavsson skrev:
NXJ skrev:
Tack för ditt svar. Jag ska försöka vara tydligare i min fråga :!:

- Jag vill bygga en motor som har ca 250hk men som jag kan bygga vidare på. Ska klara 400hk.
- Motorfästen, växellådsfästen ska vara B230/m45.
- Jag är en fattig arbetare så ekonomin spelar roll! :roll:

1 Vilket block ska jag utgå ifrån. Modellbetäckning? Vilken bilmodell å årsmodell satt de i?
3 kam?
6 Spridare?
7 Tändning?
9 Vilken turbo?

Mvh/NXJ

1 det spelar inte så stor roll då hållbarheten inte är ett problem under 400hk men en B21 med M stakar T kolvar = stark och billigt. dom där extra cc en 2.3l motor gerspelar ingen roll, motor blir bara mer varv villig.

2 jag skulle rekomendera 8v (rätt portad med 44x38 ventiler) om du inte har så mycket erfarenhet av motor byggen och om du vill få klar motorn snabbt och enkelt.

3 lite vassare kam rekomenderas då du kommer bygga nytt grenrör och köra med M45 (kan åter komma dit sen när du svarat på de andra frågorna.

4 det beror på vad du kan, är du duktig på data och kan mycket om el och om du är berädd att läga ned en hel tid på detta så är det insprutning som gäller annars så är 2 st weber eller delorto enkelt och pålitligt och tilräckligt bra till 400+hk.

5 ingen insprutnig från någon org bil går att använda med gått resultat på en trimmad motor, om inte custom chipp kan testas fram i bänk

6 750cc ungefär

10 ett med 65 cm långa rör och med vattenlednings rör 42.8mm inner dim i böjar och raka rör.

Det här börjar bli riktigt intressant :D

1, - Finns det någon B21 som har M stakar orginal? Årsmodell?
- T kolvar. Visst är det T=turbo
2, - Heter 8v toppen nåt (typ, 405, 531).
- Jag rymmer inte fördelare i bakkant.
3, - SER FRAM EMOT DITT SVAR.
4, - Jag satsar på förgasare.
5, - Jag satsar på förgasare.
6, - Jag satsar på förgasare.
7, - Var hittar man sån?
8, - Bara att börja leta....
9, - Bara att börja leta....
10, - Ok. Du menar som din ungefär. http://savarturbo.se/?sida=content/arti ... er&sidnr=4
11, - Bara att börja leta....
Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

NXJ skrev:Det här börjar bli riktigt intressant :D

1, - Finns det någon B21 som har M stakar orginal? Årsmodell?
- T kolvar. Visst är det T=turbo
2, - Heter 8v toppen nåt (typ, 405, 531).
- Jag rymmer inte fördelare i bakkant.
3, - SER FRAM EMOT DITT SVAR.
4, - Jag satsar på förgasare.
5, - Jag satsar på förgasare.
6, - Jag satsar på förgasare.
7, - Var hittar man sån?
8, - Bara att börja leta....
9, - Bara att börja leta....
10, - Ok. Du menar som din ungefär. http://savarturbo.se/?sida=content/arti ... er&sidnr=4
11, - Bara att börja leta....
1 vet ej M stakarna siter oftast på B23 och ja det är turbo kolvarna.

2 531 är bäst. men en som har koll på flöden mm kan få tilräckligt fart i en 530 eller liknande också .

avgaskanalen är samma på alla toppar och även begränsningen för volvos 8v på en turbo motor.

7 fördelaren sitter på blocket, och kan komma från en turbo 240, men tänd kurvan måste modifieras för att fungera med nya kammen och högre laddtryck (kan kanse ordnas då jag har tilgång till en fördelar testare)

10 nått liknande http://www.savarturbo.se/images/bilarna ... 4motor.jpg
Haak
Lite mer laddtryck

Inlägg av Haak »

405 er nesten like bra som 531....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Haak skrev:405 er nesten like bra som 531....
dom tidiga 405 med stora kyl kanalerna kan spricka om man är oförsiktig, sen sitter stiftet närmare centrum av förbräningsrumet.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Jens Gustavsson skrev:"NXJ SKREV"
3 kam?
6 Spridare?
7 Tändning?
9 Vilken turbo?

JENS GUSTAVSSON SKREV:

6 750cc ungefär

Har lite följdfrågor.... :roll:

1. Funkar det lika bra med B230 med M stakar å T kolvar?

2. 16v vore fränare :twisted: . Jag snackade med en kille som har en B230, 16v, turbo, insprutning som han sa var på 630 hk med obearbetad 16v topp. Kan det stämma att man kan få ut så mycket av en orginal 16v topp. Då känns det som bästa alternativet. Nackdelar?

3. Vilken/vilka kammar rekommenderas?

4. Fräsh fördelare från turbo, har jag förstått, med modifierad tändkurva. Vad ska jag ha för MSD eller liknande. Var hittar jag info om dessa?

9. Finns det olika HX40?

:arrow: MVH/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

NXJ skrev:
Jens Gustavsson skrev:"NXJ SKREV"
3 kam?
6 Spridare?
7 Tändning?
9 Vilken turbo?

JENS GUSTAVSSON SKREV:

6 750cc ungefär

Har lite följdfrågor.... :roll:

1. Funkar det lika bra med B230 med M stakar å T kolvar?

2. 16v vore fränare :twisted: . Jag snackade med en kille som har en B230, 16v, turbo, insprutning som han sa var på 630 hk med obearbetad 16v topp. Kan det stämma att man kan få ut så mycket av en orginal 16v topp. Då känns det som bästa alternativet. Nackdelar?

3. Vilken/vilka kammar rekommenderas?

4. Fräsh fördelare från turbo, har jag förstått, med modifierad tändkurva. Vad ska jag ha för MSD eller liknande. Var hittar jag info om dessa?

9. Finns det olika HX40?

:arrow: MVH/NXJ
1 M stakarna passar inte till B230

2 kanse det men med de effekter du eftersträvar så fins det ingen anledning att köra 16v (enligt mig) och du får räkna med mycket mer jobb.

med vassa kammar och en riktig race motor så går det säkert att få ut 600+ ur en sån. det går också att få 850hk ur en 8v :wink:

3 när man väljer kam måste alla andra motor spesar va bestämda.

4 en Msd 6AL då får du varv regulator in på + start anti lag.

9 ja det finns många olika
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Angående turbovalet :roll: Jag har tidigare fått tips på HX40 (57/65, 16avgashus) och letar för fullt... Har en Garett GT42 å en TD04 å en KKK K29 på g. Vet tyvärr inte måtten på dem ännu men passar nån av dessa 3 lika bra :?: Vad ska det vara för mått på in/ut å avgashus på de isåfall :arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

NXJ skrev:Angående turbovalet :roll: Jag har tidigare fått tips på HX40 (57/65, 16avgashus) och letar för fullt... Har en Garett GT42 å en TD04 å en KKK K29 på g. Vet tyvärr inte måtten på dem ännu men passar nån av dessa 3 lika bra :?: Vad ska det vara för mått på in/ut å avgashus på de isåfall :arrow: /NXJ
Är det ingen på forumet som har info/tankar/kunskap (som ni vill dela med er) om de tre sniglarna (Garrett GT42 å Garrett TD04 å KKK K29) :?:

Jag letar egentligen efter en Holset HX40 (57/65, 16avgashus) men har som sagt "hittat" tre andra, just nu.

Är någon av dessa tre likvärdig med HX40:n :?: Sämre, bättre, för stor/liten för mitt motorkoncept :?:
(B21, Weber el Dellorto 45/48, 8V rätt portad större ventiler, eget grenrör, MSD, IC lastbil, annan kam.

Målet är < 400hk.

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Hej forumet :!:

Jag har fått tag på:

-Holset HX40 61/65 med 19avgashus och integrerad westgate å T4 fläns.

-KKK K27 50/62 med 12 avgashus och separat westgate å T3 fläns.

-KKK K27 50/62 med 12 avgashus och integrerad westgate å T3 fläns.

Vad rekommenderar ni till mitt motorkoncept :?:
(B21, Weber el Dellorto 45/48, 8V rätt portad större ventiler, eget grenrör, MSD, IC lastbil, annan kam).

Målet är 300-400hk.

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
volvosmurfen
För mycket laddtryck

Inlägg av volvosmurfen »

Det blev ju en riktigt intressant tråd det här. :)

Det som fick mitt intresse var kommentaren runt 8v resp. 16v.
Hur skiljer sig karaktären på en b21/b23 med 8v resp. 16v?
Tycker att det borde vara lättare att pricka 400hk med 16v då den flödar såpass mycket bättre än en 8v, även en riktigt portad 8v.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

NXJ skrev:Hej forumet :!:

Jag har fått tag på:

-Holset HX40 61/65 med 19avgashus och integrerad wastegate å T4 fläns.

-KKK K27 50/62 med 12 avgashus och separat wastegate å T3 fläns.

-KKK K27 50/62 med 12 avgashus och integrerad wastegate å T3 fläns.

Vad rekommenderar ni till mitt motorkoncept :?:
(B21, Weber el Dellorto 45/48, 8V rätt portad större ventiler, eget grenrör, MSD, IC lastbil, annan kam).

Målet är 300-400hk.

Detta verkar vara en svår fråga :!: :?: :!: :?: :!: :?:

Finns det ingen på detta TURBO forum som kan/vill/orkar hjälpa mig i mina TURBO funderingar :?: Jag måste bestämma mig IDAG :!:

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Skriv svar