Sida 3 av 3

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: tis dec 16, 2014 10:48 pm
av Erland Cox
Det är inte där jag vill ha katten. Jag vill ha den direkt efter kollektorlängden och sen 3".
Alltså ca 75cm 2,5" rör efter de två rören sen kat med 3" utgång bakåt och 3" system.

Erland

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: sön jan 25, 2015 8:58 pm
av Fransson
Hej!
Hur går det med avgassystemet?.
Provat nå mer?
Har två byxrör liggandes ca 60cm långa innerdiametern har jag inte mätt upp gissar ca 40-42mm.
Tänkt gå på med 2 1/2" rör direkt på Y`et.
Kör utan katt.
Kamaxel lite vassare än H-kammen, resten kan man säga är en VOC motor.
Finns det nå att hämta med byxröret, korta det 10cm? gå upp i innerdia till GT-rör?

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: sön jan 25, 2015 9:29 pm
av Emil_1988
Hur mycket ska du varva? :) Tror inte du tjänar nåt på att korta det, det borde vara i kortaste laget redan! :) Jag tror på en diameter nånstans emellan orginal och gt-röret om du har snäppet vassare kam, men det krånglar ju till saker! ;)

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: sön jan 25, 2015 10:05 pm
av Fransson
maxvarv 6000- 6500rpm
FS122 kam
Duration: 275° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
TDC lyft: 2.7mm

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: tor feb 26, 2015 6:11 pm
av Erland Cox
Kollade i Pipemax på en VOC motor.
När ger den max effekt, fick det till ungefär 5300 varv.
240 och 235 grader vid 1,27mm har inga riktiga mått på H kammen.
Då blir längderna längre:

Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 510.7 , 1021.3 , 2042.6 , 4085.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 766.0 , 1532.0 , 3063.9 , 6127.8 MM long

Vad jag har mätt så hamnar katten rätt nära sämst längd där den sitter innan bakaxeln.

Erland

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: lör mar 07, 2015 11:40 am
av Emil_1988
Har sett ett bromspapper från Din Rallyboutique och där ligger maxeffekten vid 6200-6300. Men det beror ju mycket på hur man ställer kammen :)
Jag kör på 243 och 239 vid 1,27mm i Pipemax.
Svårt att ha katten på nåt annat ställe på en rallybil då den blir lägsta punkt och väldigt utsatt annars! :wink:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: tis mar 10, 2015 4:20 pm
av Erland Cox
Jag ska köra och bromsa den så fort tillfälle ges.

Erland

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: mån jan 25, 2016 9:06 pm
av Emil_1988
Tror ni att man skulle vinna något på att gå upp från 2,5 tum till 3'' vid lämplig kollektorlängd fast fortfarande ha kvar katten före bakaxeln?
Så istället för att ha 150cm 2,5'' ända fram till katten så går man upp till 3'' efter 48cm eller 95cm beroende på vilken puls man väljer.
För visst blir det väl så att om man har samma dimension från slutet på sekundärrören fram till katten så blir detta den aktuella kollektorlängden?
Den hamnar ju i så fall på nästan sämsta möjliga längd enligt Pipemax, precis som Erland nämde tidigare. :roll:

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: tis jan 26, 2016 5:41 am
av Kadett4wd
Testa!
Kan vara idé att gå upp I katalysatorstorlek också.

Re: Avgasdimension B23e VOC

Postat: tor jan 28, 2016 8:52 pm
av Emil_1988
Jag får göra det! :wink: Sen funderar jag på totallängden på systemet som i nuläget är 430cm. Första pulsen hamnar på 385cm så kanske man kan tjäna nåt på att dra det annorlunda bak så man hamnar på den pulsen. :roll: