Sida 3 av 4

Re: 740 tändproblem

Postat: fre nov 11, 2016 9:59 pm
av Henkken
Varvräknaren rör sig inte när jag vevar, men däremot hastighetsmätaren gör. Varvräknaren hoppar till lite när jag vrider av tändningen helt

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: fre nov 11, 2016 10:31 pm
av Henkken
MVA-Productions skrev:Dom går från säkring 12 i boxen va? Ska finnas en blå till på säkring 13 som går direkt till tändspolen. Men börja med att mäta att du har 12v på den blåa kabeln ända ute vid tändspolen med tändningen på, mät sen även när någon drar på starten. Finns 12v där i bägge fallen skulle jag nog testat att byta tändsteg.. Rör sig varvräknaren när du drar på starten?
Mvh
Räknar du tändsteg som databoxen eller som tändmodulen på framskärmen?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: tor nov 17, 2016 4:56 am
av MVA-Productions
Tändmodulen på framskärmen

Re: 740 tändproblem

Postat: lör nov 19, 2016 5:50 pm
av Henkken
Jag var och kikade lite på Volvon för ett par dagar sedan, vi skruvade ur alla stiften ur motorn för att den skulle gå lättare runt. Vi vevade lite med den för skojs skull samtidigt som jag höll ett stift mot toppen, jag höll lite dåligt tag om kabeln så jag ändrade grepp medan en kompis vevade, och när jag sedan förde stiftet mot toppen igen så tände stiftet. Inte medan jag höll stiftet stilla mot toppen utan bara när jag knackade stiftet mot topplocket. 3 gånger tände den på samma stift och sen ville den inte mera.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: lör nov 19, 2016 5:53 pm
av Henkken
Och då vill jag tillägga att vi inte bytt en enda del.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: lör nov 19, 2016 9:11 pm
av Henkken
Nu har jag konstaterat att den tänder precis, och endast, i startögonblicket: man vevar, stänger av tändningen helt och hållet och vrider till startläge fort som fan. Då skickar den ut en gnista. Vevar man vidare så händer ingenting och fortsätter man med av-på teorin så tänder den.
Dock är det endast när man provar direkt ut ur spolen. Stendöd från fördelarlocket.
Känns dock som att det skulle bli lite ryckigt att köra så [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: sön nov 20, 2016 11:25 pm
av MVA-Productions
Låter precis som när mitt tändsteg sa upp sig (modulen på innerskärmen).. Är denna bytt eller ej? Hur var det, fick ni bränsle eller inte? Lyft railen och dra på starten och se om spridarna skickar soppa.

Re: 740 tändproblem

Postat: mån nov 21, 2016 4:36 pm
av Henkken
MVA-Productions skrev:Låter precis som när mitt tändsteg sa upp sig (modulen på innerskärmen).. Är denna bytt eller ej? Hur var det, fick ni bränsle eller inte? Lyft railen och dra på starten och se om spridarna skickar soppa.
Jag har provat med flera olika tändmoduler, alla med fel slutnummer varav en av dom betedde sig likadant. Idag provade vi med en som hade exakt samma nummer men även den betedde sig likadant.
Och den har jag haft i en Volvo 240 och den gick när jag blockade ur den.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: mån nov 21, 2016 4:37 pm
av Henkken
Bilen får bränsle riktigt hemskt

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: mån nov 21, 2016 5:25 pm
av MVA-Productions
Har du jord på pinne 2 i kontakten till tändmodulen? (Brun kabel)

Re: 740 tändproblem

Postat: mån nov 21, 2016 5:40 pm
av Henkken
Jajja, det finns hur mycket jord som helst

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: mån nov 21, 2016 6:50 pm
av Henkken
Hur är det, den rödvita kabeln som går till - på spolen, ska den ha pulserande minus? Enligt mina mätningar så har den inte det. Ingen minus med tändningen av, på eller medan man vevar

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: mån nov 21, 2016 6:51 pm
av Henkken
MVA-Productions skrev:Har du jord på pinne 2 i kontakten till tändmodulen? (Brun kabel)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 740 tändproblem

Postat: tor nov 24, 2016 6:59 pm
av Henkken
jag kom att tänka på en sak härom dagen, när jag tar den blåa kabeln som ska gå till plus på spolen, och mäter kontinuitet (piper kabeln) mellan den och MINUSpolen så har jag kontakt där när tändningen är av.
slår jag på tändningen så blir där 12 volt genom läge 1,2 och 3 på tändlåset.
Då är min fråga,
Ska det vara kontakt med 0 när tändningen är av?
varför tänder den bara när man vrider tändningen från 0 till startläge skitfort?

Re: 740 tändproblem

Postat: fre nov 25, 2016 2:44 pm
av Robert Markström
Kontaktplattan i t-låset som är kass? Provat dra en konstant + från batteriet till spolen?