MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Tänk på att använda saab 9-5 svänghjul eller svarva distans till urtrampnings lagret på ~15mm.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Stämmer, använd distans så kan du köra med lätta svänghjulet om man nu känner nån skillnad
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Stora ingrepp har utförts!
Bilen har numera både motor och kupevärmare
Bilen har numera både motor och kupevärmare
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Då är den alltså officiellt en riktig bruksbil nu? Har du fått kört mycket med den?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Hade inte uppmärksammat denna tråd innan, ber om ursäkt för det.
Coolt bygge med "rätt" motor
Japp 482WHP/585WNm skulle sitta fint
MVH Mïcke
Coolt bygge med "rätt" motor
Japp 482WHP/585WNm skulle sitta fint
MVH Mïcke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Japp bruksbil ända sen i våras! Har dock inte tagit några acctider efter att ha dragit av två drivaxlar.David Herbertsson skrev:Då är den alltså officiellt en riktig bruksbil nu? Har du fått kört mycket med den?
/David
Visserligen borde det inte vara något bekymmer nu för de går av pga. Rost och jag har skaffat två rostfria från Tyskland.
Problemet är att jag har rivit citroenen för lack så lyften är upptagen hela vintern så jag pallar inte något eventuellt extramek.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Det var därför jag frågade i Hultsfred hur bra omegalådan höll eftersom jag såg att du hade omegaväxelspak.MickeK skrev:Hade inte uppmärksammat denna tråd innan, ber om ursäkt för det.
Coolt bygge med "rätt" motor
Japp 482WHP/585WNm skulle sitta fint
MVH Mïcke
Jag har 630 spridare på vinden så om jag bara uppgraderade turbon till en 19t så borde jag ha så jag klarar mig även om man alltid vill ha mer.
Jag har ju de rätta b202 kammarna liggande som man kunde skicka på omslipning...
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör sep 06, 2014 8:52 am
- Ort: Helsingfors, Finland
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Tufft byggeDennis M skrev:
Japp det är hydraulisk och jag tänkte sno tryck från seevon men det hade gått åt så stora klumpiga kopplingar så det blev en kopplingscylinder och en ratt att dra åt med.
Jag tänkte fråga om diffen, det är väl original Merca ASD? Inte råkar du ha några bilder på hur du byggde den manuell?
mvh
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
Mercedes 250CE M104 3,2L
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Jaha. Kopplade inte ihop dej med signaturen. Däremot har jag uppmärksammat ditt intresse för saab motorer.
Min gamla motor har 1200 spridare, 260 kammar mm
202 kammarna skall nog funka bra
Min gamla motor har 1200 spridare, 260 kammar mm
202 kammarna skall nog funka bra
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Jag hade sett några på nätet som använt en bromscylinder eller kopplingcylinder med en skruv på så att man kan vrida upp trycket för hand så jag kopierade det.hismajestics skrev:Tufft byggeDennis M skrev:
Japp det är hydraulisk och jag tänkte sno tryck från seevon men det hade gått åt så stora klumpiga kopplingar så det blev en kopplingscylinder och en ratt att dra åt med.
Jag tänkte fråga om diffen, det är väl original Merca ASD? Inte råkar du ha några bilder på hur du byggde den manuell?
mvh
Bäst är om man kan hitta packningar för olja för jag är osäker på vad packningar till bromsvätska kommer gilla det i längden.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Packningar till bromsvätska brukar svälla nå jäkulskt när de hamnar i vanliga oljor. Undantaget Cittror etc och sånt som har LHM+ olja, de ska väl funka med "vanliga" oljor?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Japp men cittror har ingen bromcylinder och jag har för mig att de nyare har separat bromsvätska till kopplingen så enda kopplingscylindern jag vet funkar är till SM och såna ligger inte och skräpar.
Till Slut körde jag på en vanlig kopplingscylinder då flera verkar ha kört med det i flera år.
Mvh
Till Slut körde jag på en vanlig kopplingscylinder då flera verkar ha kört med det i flera år.
Mvh
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
MickeK skrev:Jaha. Kopplade inte ihop dej med signaturen. Däremot har jag uppmärksammat ditt intresse för saab motorer.
Min gamla motor har 1200 spridare, 260 kammar mm
202 kammarna skall nog funka bra
Jag hade tänkt fega lite och lagt mig på 350hk, mest för drivlina samt att en 19t ser väldigt standard ut när man besiktar.
Jag har svårt för turbolagg på en bruksbil.
Just att det är bruksbil är en del av problemet, jag vill inte köpa något dyrt då jag har två riktiga projekt i garaget och den måste rulla varje dag och vara pålitlig.