Sida 14 av 19

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån jan 07, 2019 9:21 am
av Cassius
Går vajern Rakt in i de hålet eller i vinkel? Borde väl gå karva till fjäderskålen så man kommer in annars? Vänder man axelrören och vajern går rakt in borde man få till det så, men ska den gå snett in blir de lustig dragning av vajern :)

Själv har jag Escort MK2 coilovers bak, dom är lite väl korta egentligen men kortar man er stötdämpartornen funkar de bra. Dom måste ändå förstärkas om man ska köra coils i dom :)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån jan 07, 2019 8:46 pm
av David Herbertsson
Cassius: Följer ditt bygge på Rejsa, det blir riktigt jäkla tufft :thumbright:

Bild

Bild
Tog två bilder ikväll som åskådliggör problemet. Håller ändstycket från vajern på plats där det ska sitta. Går rakt in i fjäderskålen, lite lätt förskjuten i förhållande till centrum på själva skålen. Det är inte många vajrar med stålhölje som vill böja sig i den vinkeln :) Det går ju givetvis att lösa på många olika sätt, mitt är ju verkligen inte facit.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jan 08, 2019 6:58 am
av Cassius
Eftersom den ska rakt in så ska de ju funka att vrida axelrören i så fall då :)

Alternativet vore hål i fjäderskålen och vajern genom fjädern, kan bli intressant på guppig väg om handbromsen vill nypa till titt som tätt kanske.. men å andra sidan en bra start på en drifting karriär kanske? ;)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jan 08, 2019 8:16 am
av patrikh
Vad krävs för att vrida axelrören? Är dom bara ipressade i huset?

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jan 08, 2019 9:14 am
av David Herbertsson
Dom är i pressade och plugg svetsade. Svetsarna är lätta att se.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jan 08, 2019 12:24 pm
av The
Vrida axelrören ger väl lite intressanta följder?

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jan 08, 2019 1:12 pm
av David Herbertsson
Vad tänker du på då?

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön feb 17, 2019 7:28 pm
av David Herbertsson
Har monterat min Willwood ventil till bakbromsarna.

Bild
Gjorde ett fäste med svetsmuttrar på baksidan.

Bild
Här nere sitter den. Blir ju kanske inget man justerar lite snabbt och lätt :) Går att komma åt den hyfsat bra underifrån iaf.

Bild

Bild
Med det gjort kunde jag dra bromsröret till bakaxeln, bygga fästen för bränslefiltret, svetsa i bultar i golvet för att fästa bromsrör och bränsleslangar i.
Egentligen kunde man ju bara dragit självborrande skruv rätt i golvet, men jag ville inte ha det där det inte är dubbelplåt på ovansidan.

Bild

Bild
Fyllde på soppa i tanken, min svetslagning av undersidan håller tätt :thumbright: Spolade igenom slangarna för att få ut ev. skräp från montaget och skruvade fast dom.
Med detta så är bränslesystemet klart.
Sitter en Walbro 255 l/h i tanken, bränslefilter till 740(?) och sedan slang till matning & retur från Speeding som garanterat ska tåla E85. Är 8 mm invändigt.
I princip är ju bromssystemet komplett med, när jag har rätt ut kopplingscylindern och fixat returfjäder till den så kan jag montera pedalstället och därmed bromspedalen så att det går att lufta & se så att allt håller tätt.

I övrigt har jag gjort lite smågrejer, skruvat ihop lite mer på bakvagnen i väntan på stötdämparna så bara dom dyker upp så ska det vara klart med.

Bild
Hade inga pluggar till EGT nipplarna så jag tiggade ihop några från huvar som hade rätt rörgänga.

Bild

Bild
Kapade loss fästet till reaktionsstaget så att det blev lite mer plats när man skulle greja med anslutningarna på fuelrailen.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån feb 18, 2019 9:12 pm
av patrikh
Ser bra ut :thumbright:

Visst skulle du regga? Har du haft byggbes?

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis feb 19, 2019 9:06 pm
av David Herbertsson
Tack!
Jag ska regga. Det är några år sedan jag läste i SFRO boken, men byggbesiktning gäller väl bara vid Amatörbygge? Alltså kontrollen som gör under byggets gång med avseende på konstruktioner osv. Jag kvalar in som ombyggt fordon och då görs kontrollen med "färdigbyggt" fordon. Har för mig att det är smidigare nuförtiden så att man kan boka att göra SFRO ihop med registreringsbesiktning på Bilprovningen?
Har beställt nya Bygghandboken, så får väl dubbelkolla i den..

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis feb 19, 2019 9:10 pm
av patrikh
Jag har förstått det som att man behöver göra en byggbesiktning också, där dom kollar svetsar osv (tänkte du har ju målat allt redan) men jag kanske behöver läsa boken igen :hihi:

Mitt blir också ombyggt, har haft lite mailkontakt med en bes-man och vi har pratat byggbesiktning iallafall. Men är det så att man slipper det vid ombyggt så är det ju skönt :)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis feb 19, 2019 9:31 pm
av Kwirk
Byggbesiktning gäller ombyggdfordon med.
(Har sfro reggat 2 bilar)...
Så helst ska dom syna bilen innan allt är målat m.m
Mvh.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons feb 20, 2019 8:42 am
av therealpinto
Ja, byggbesiktning även på ombyggt fordon, så har det "alltid" varit.

Tanken med byggbesiktningen är ju till stor del att du som byggare ska få feedback på konstruktionslösningar innan du lackat och gjort fint. Det är ju tråkigt att behöva slipa bort en snygg ytlack för att kanske behöva förstärka ett fäste eller ändra en vinkel i någon upphängning.

Är det ett "enkelt" ombyggt fordon kan man ibland göra slutbesiktning direkt men det får man resonera med sin besiktningsman om. Jag brukar inte föreslå den, nästan alla gånger jag gjort så blir det ändå en ombesiktning för att man missat något - i de flesta fall saker man hade rett ut om man hade gjort en byggbesiktning.

Gustaf

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons feb 20, 2019 8:30 pm
av David Herbertsson
Ok, bra att få det klargjort :thumbright:
Jag får ta kontakt med min närmaste besiktningsman då och stämma av. Har ju ändå lite fler grejer som behöver vara på plats för att det ska gå att göra en byggbesiktning så det behöver ju bli gjort ändå. Blir det några grejer som behöver göras om så är det väl bara att bryta ihop och komma igen.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön feb 24, 2019 10:13 am
av Daniel-635
Min bil vart ju "färdig" när jag SFRO reggade min, men det gick bra efter några mail och telefonsamtal.
Även om besiktningsmannen vart lite skeptisk i början. (med all rätt)

Kritiska svetsningar som rattaxel gjorde jag en dubblett av så min besiktningsman kunde kolla på "svets prover"
men jag tror faktiskt inte att vi tittade på dem, bara på bild i så fall.

Vad jag förstått är bromsar ett moment som många underskattar.
För ojämn bromsbalans, ofta för stora bromsar fram, och veka modifierade hembyggda pedalställ.