Sida 1 av 2

Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tis dec 02, 2014 8:53 pm
av kickassford
Är det nån som har något bättre sätt att strypa en barnfyrhjuling än på throtteln? den blir ju så fruktansvärt slö om man bara kan ge 1/3 gas.
hur skulle en strypbricka i insuget bete sig? kanske en insats i ljuddämparen?

Edit: med slö menar jag förståss att den inte orkar dra ordentligt i motlut men annars är hastigheten lagom.
ostrypt går den ju tusan som en vuxenleksak..

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tis dec 02, 2014 9:16 pm
av maxn51
Om du pluggar röret eller insuget får du samma efekt som om du stryper tråtteln det enda man egentligen kan Gö är att tx strypa så tråtteln går till ca 70% så den inte varvar ihjäl sig och sedan drevs efter det till rätt hastighet och blir han för rapp drevar du upp och stryper tråtteln mer och tvärt om vid för slö

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tis dec 02, 2014 9:22 pm
av vongyllis
Sätt en bricka i avgasröret för att plugga.
Annars finns ju varvtalsregulator

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tis dec 02, 2014 9:54 pm
av kickassford
jo jag kom på nu efter gjort inlägget att det spelar ju egentligen ingen roll hur jag stryper motorn, det blir ju samma sak ändå eftersom man måste upp i varv för att centrifugalkopplingen ska greppa ordentligt och på dom varven går den sen också för fort..
ja, dreva ORDENTLIGT är nog enda lösningen.

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: ons dec 03, 2014 7:37 am
av composite wizard
Sätt brickor/shims i variatorn som begränsar hur långt den kan växla ut.
Då orkar den lika bra som förut fast med begränsad hastighet, då kan du också bestämma maxhastigheten beroende på hur mycket du shimsar variatorn.

Om du istället väljer att strypa motorn kan du modifiera kopplingsklockan så den får lägre tillslagsvarv..

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: ons dec 03, 2014 7:41 am
av maxn51
Om det sitter variator är det självklart så man ska Gö! Trodde inte det satt på dem?

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: ons dec 03, 2014 7:58 am
av composite wizard
Det brukar inte vara så lätt att dreva en barnfrhjuling den väg som TS tänkt, dvs. mindre framdrev/större bakdrev.

Framdreven brukar i regel vara småa redan från början och man kan med god tur få dit ett med en eller två kuggar mindre .-vilket inte ger så mycket.

Bakdrevet brukar ju sitta direkt på bakaxeln vilket medför att ett större bakdrev ger sämre markfrigång.

Byt till mjukare fjädrar på kopplingsbeläggen i kopplingsklockan/centrifugalkopplingen så sänker du tillslagsvarvtalet -räcker inte det går det att vikta på kopplingsskorna så de blir tyngre.

Oavsett vilken väg du väljer tycker jag det är bäst att begränsa variatorn, barn växer och utvecklas fort och då är det enkelt att plocka bort någon bricka för att den ska gå fortare samtidigt som original motorkaraktär (välfungerande) behålls..

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: ons dec 24, 2014 8:49 am
av null
Digital varv tals styrning

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: ons dec 24, 2014 7:43 pm
av benkoilovikka
Går det inte att sätta en vanlig varvtalsregulator, men att man tar varvsignal ifrån utgående axel eller på bakaxeln?

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: ons dec 24, 2014 8:40 pm
av kickassford
Ja det sistnämnda var ju en intressant idé, för det är ju inte varvtalet utan hastigheten som ska begränsas, tipsa gärna om var man kan hitta en lämplig regulator.

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: lör dec 27, 2014 10:25 am
av benkoilovikka
http://www.lohelectronics.se/bilelektro ... torer.html

En sådan kopplad till t.ex en hallgivare borde ju fungera? så kan man bara ha en gömd strömbrytare någonstans om man vill köra full hastighet.

Tror dock man får montera den på utgående drev på motorn för att få någon precission alls.

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tor jan 01, 2015 1:43 am
av jojje123
Antar att det rör sig om en kinamodell med tvåtaktare. Sätt en plåtbit med 6.5mm hål för avgaserna mellan avgasrör och cylinder. Det blir ganska lagom. Så körde min grabb i två tre veckor för att lära sig och sen åkte strypningen bort.

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tor jan 01, 2015 3:39 pm
av kickassford
Kinamodell ja, tvåtakt nej.
Men om du stryper avgas, borde inte det ge ungefär samma effekt som att begränsa trotteln?

Får se om jag orkar modifiera med hallgivare o grejjer men det känns som det är den vägen att gå.

Att dreva är uteslutet då det redan sitter pyttelitet framdrev och stort bakdrev och att sänka tillslagsvarvet går nog inte heller, som den är nu så driver den nästan på tomgång, bara det att motorn orkar inte på lågvarv då det blir lite uppför.

Edit: skulle det inte vara bättre att höja tillslaget? Fast utväxlingen är ju såklart densamma. Hmm. :doh:

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tor jan 01, 2015 11:00 pm
av composite wizard
Sätt lättare vikter (rullar) i variatorn så den börjar växla vid högre varvtal, då orkar den också bättre i motlut.
Innan du börjar jobba med varvtalsregulator så testa med en bricka som gör att variatorn inte kan växla ut fullt.
Motorkaraktären förblir den samma men med undantaget att den inte går lika snabbt.
Dra ett streck med en krita eller sprittush på variatorns remskiva så ser du efter en provkörning hur långt den växlat ut.

Till tvåtaktare finns det hur många olika varvtals begränsare som helst att köpa, vore ju märkligt om det inte finns motsvarande till fyrtaktare...

Re: Strypa 50cc fyhjuling?

Postat: tor jan 01, 2015 11:15 pm
av kickassford
Jag måste förtydliga att den inte har någon remdriven variator som jag tror du pratar om utan en centrifugalkoppling med ett antal fjäderbelastade friktionsplattor som slår ut mot en kopplingstrumma.

Det finns varvtalsbegränsare att köpa men det hjälper mig inte.
Hade det varit klassiska remdrivna variatorer hade saken redan varit biff.