Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: Volvo 242 16v turbo -75
lite har det ju hänt sedan du hämtade den.. gillas !
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Ja de har blivit några timmar i garaget!;-) tackar!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
update!
bromsvåg färdigt, vågen sattes direkt på bromspedalen.
krängaren färdig, blev riktigt bra och får plats trots styrvinkeln
testade lite snabbt med att öka styrvinkeln och det får plats, bärarmarna är breddade cirka 55mm.
köpte till sist ett styrvinkelkit från MK Motorsport och det blev riktigt bra, bild på de kommer en annan dag
Började även porta toppen lite lätt, kommer färdigt resultat sen. Har även skaffat 42,5kg fädrar och alu retainers så nu trivs nog enem kammarna bättre
Alla kylarna på plats, iväg och pressa lite slangar till servo kylaren bara
de nya stolarna är riktigt grymma! har flyttat bak passagerarstolen några cm så att jag fick plats med handbromsen, bilder på färdiga resultatet kommer sen!
Mycket smådelar har kommit hem så nu kan motorrenoveringen sätta fart samt passa in nya lådan med mera!! sommaren närmar sig med stormsteg känns de som!
bromsvåg färdigt, vågen sattes direkt på bromspedalen.
krängaren färdig, blev riktigt bra och får plats trots styrvinkeln
testade lite snabbt med att öka styrvinkeln och det får plats, bärarmarna är breddade cirka 55mm.
köpte till sist ett styrvinkelkit från MK Motorsport och det blev riktigt bra, bild på de kommer en annan dag
Började även porta toppen lite lätt, kommer färdigt resultat sen. Har även skaffat 42,5kg fädrar och alu retainers så nu trivs nog enem kammarna bättre
Alla kylarna på plats, iväg och pressa lite slangar till servo kylaren bara
de nya stolarna är riktigt grymma! har flyttat bak passagerarstolen några cm så att jag fick plats med handbromsen, bilder på färdiga resultatet kommer sen!
Mycket smådelar har kommit hem så nu kan motorrenoveringen sätta fart samt passa in nya lådan med mera!! sommaren närmar sig med stormsteg känns de som!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Bara att höra av dig om du vill flöda toppen sen, kan vara kul att ha papper på det.
Mvh Eckan
Mvh Eckan
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Ja de skulle vara kul!;-)
Vad tar du för de? Och mycket ska vara monterat? Bara ventiler och fjädrar eller inget alls?
Vad tar du för de? Och mycket ska vara monterat? Bara ventiler och fjädrar eller inget alls?
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Brukar inte ta betalt av folk jag känner, vi tar det när det är dags!
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Låter bra de!
Har du tid någon kväll nästa vecka? Du kanske kan Mira också när jag ändå har toppen redo?:-)
Har du tid någon kväll nästa vecka? Du kanske kan Mira också när jag ändå har toppen redo?:-)
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Ok, jobbar FM nästa vecka så det passar bra.
Ring när det är dax sen kan vi diskutera mer på plats.
Mange har mitt nummer.
Mvh Eckan
Ring när det är dax sen kan vi diskutera mer på plats.
Mange har mitt nummer.
Mvh Eckan
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Blir bra de! Hör av mig
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Jag vill gärna göra ett garagebesök någon gång om det skulle gå för sig? Du är välkommen till mig någon gång
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Så pass klart de ska gå att ordna! Alltid kul att se andra 240 projekt!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Blir långt mellan uppdateringarna.. men har fått en hel del gjort sen sist.
Motorn är ihopskruvad och monterad, bromsoks adaptrar färdiga, knivkrängaren färdig, monterat kylare till servon, fått nya tanken svetsat, bild på de kommer.
nu är det bara en del lack på smådelar och sen montera ihop allting! tanken är att köra på Gröndal om två veckor.
Får tacka alla nära vänner och flickvännen som va med en heldag/natt och skruvade ihop det mesta på bilen!
Här är massa bilder på vad som hänt och hur de ser ut
Styrvinkel kittet från MK motorsport, behöver lite mer distanser så länkarmarna hamnar i bra linje.
Styrledsförlängare
Krängaren, nu kör ju de flesta driftingbilar utan men min fick bli en hybrid
Och så upptäckte jag att gamla kopplingen va slut så köpte en komplett av en här på forumet!
Svänghjul och 765 platta
Och nytt för i år är även ZF lådan, blev väldigt mycket slipa i sprängkåpan för att få plats med tryckplattan
Bromsoksadaptar
345mm skivor med Brembo 4kolvsok från merzedes mlk
Ny tourqe kylare
Toppen, portad av mig med standard ventiler och standard säten.
Enem k34 kammar, 11,8lyft och 267dur har jag för mig.
Kl racing 42,5kg fjädra och alu retainers.
Gjorde ett flödestest hos Eckan, blev väldigt positiv till resultatet!
Och så en helhetsbild på motorn!
Allt för denna gång!
Motorn är ihopskruvad och monterad, bromsoks adaptrar färdiga, knivkrängaren färdig, monterat kylare till servon, fått nya tanken svetsat, bild på de kommer.
nu är det bara en del lack på smådelar och sen montera ihop allting! tanken är att köra på Gröndal om två veckor.
Får tacka alla nära vänner och flickvännen som va med en heldag/natt och skruvade ihop det mesta på bilen!
Här är massa bilder på vad som hänt och hur de ser ut
Styrvinkel kittet från MK motorsport, behöver lite mer distanser så länkarmarna hamnar i bra linje.
Styrledsförlängare
Krängaren, nu kör ju de flesta driftingbilar utan men min fick bli en hybrid
Och så upptäckte jag att gamla kopplingen va slut så köpte en komplett av en här på forumet!
Svänghjul och 765 platta
Och nytt för i år är även ZF lådan, blev väldigt mycket slipa i sprängkåpan för att få plats med tryckplattan
Bromsoksadaptar
345mm skivor med Brembo 4kolvsok från merzedes mlk
Ny tourqe kylare
Toppen, portad av mig med standard ventiler och standard säten.
Enem k34 kammar, 11,8lyft och 267dur har jag för mig.
Kl racing 42,5kg fjädra och alu retainers.
Gjorde ett flödestest hos Eckan, blev väldigt positiv till resultatet!
Och så en helhetsbild på motorn!
Allt för denna gång!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: Volvo 242 16v turbo -75
de tar sig
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016
Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Ja sakta men säkert;-)
Börjar rycka i gasfoten nu!
Börjar rycka i gasfoten nu!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
- greendanger84
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
- Ort: Värnamo
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Trevligt bygge du har
Hade du inte m90 svep på zf lådan? För använder man sig av de så passar 765 plattan bra
Hade du inte m90 svep på zf lådan? För använder man sig av de så passar 765 plattan bra