Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Kul bygge, schyst vinkel fram, vart köpte du kittet?
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Tackargreendanger84 skrev:Trevligt bygge du har
Hade du inte m90 svep på zf lådan? För använder man sig av de så passar 765 plattan bra
Nej jag hade ju inte de:-/ och så visste jag faktiskt inte att de va skillnad på dom
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Köpte från MK motorsport, och så breddade jag bärarmarna cirka 55mm, men skulle behöva mer för att använda all vinkel.. Tar i hjulhusen nuNiclasarskog skrev:Kul bygge, schyst vinkel fram, vart köpte du kittet?
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Riktigt härligt bygge!
Jimmy Ekström / 0765968927
Amazon Kombi och 2d sedan projekt!
Amazon Kombi och 2d sedan projekt!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Tackar!ZunkJimpa skrev:Riktigt härligt bygge!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Nu är bilen uppstartad efter en del strul med sprutet
Blev även ett litet bakslag när turbon visade sig vara slut i tätningarna.. men hittade en HX35 (tyvärr med 12ans avgashus) som bara gått en bänkning
byta den och montera bromsarna fram och krängarna efter målning, sen koppla ihop servon och få den att fungera sen så ska de nog gå att få ut den på vägarna
lite utplock av bilder
Blev även ett litet bakslag när turbon visade sig vara slut i tätningarna.. men hittade en HX35 (tyvärr med 12ans avgashus) som bara gått en bänkning
byta den och montera bromsarna fram och krängarna efter målning, sen koppla ihop servon och få den att fungera sen så ska de nog gå att få ut den på vägarna
lite utplock av bilder
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Dåligt med uppdateringar! inga nya bilder heller... men nu funkar bilen, har kört några mil på gatan nu.
kanske nämnt de tidigare men nu har jag iaf bytt sprut, köpte mig ett maxxecu! och är så SJUKT nöjd med de
fick ju även byta turbo då min hx40 inte ville längre så fick tag i en hx35 lite snabbt, fast nu känns den väldigt liten
vid 1 bars ladd har jag ungefär 1,5 i mottryck (12ans) avgashus.. har 3" från turbon och inga tvära böjar.
antar att den är för liten eller kan man fixa de på nå annat sätt?
hade tänkt bänka nästa vecka men det kanske inte är någon ide med det mottrycket?
Bromsarna fram 245x32 brembo 4 kolvs
så ser de ut nu när de är klart
kanske nämnt de tidigare men nu har jag iaf bytt sprut, köpte mig ett maxxecu! och är så SJUKT nöjd med de
fick ju även byta turbo då min hx40 inte ville längre så fick tag i en hx35 lite snabbt, fast nu känns den väldigt liten
vid 1 bars ladd har jag ungefär 1,5 i mottryck (12ans) avgashus.. har 3" från turbon och inga tvära böjar.
antar att den är för liten eller kan man fixa de på nå annat sätt?
hade tänkt bänka nästa vecka men det kanske inte är någon ide med det mottrycket?
Bromsarna fram 245x32 brembo 4 kolvs
så ser de ut nu när de är klart
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Turbon är säkert liten, men själv avgashuset i sig är nog inte problemet utan titta på storleken på hjulen in/ut kanske svaret ligger där.
Men viktigt att tänka på : Har du gjort en rejäl provtryckning?
Har du bra släppkanter/rillning på alla tryckrör?
De där klamren du använt har en förmåga att orsaka läckage just där cylindrarna ligger an, fungerar i min mening alltid bättre med vanliga slangklammer.
Men viktigt att tänka på : Har du gjort en rejäl provtryckning?
Har du bra släppkanter/rillning på alla tryckrör?
De där klamren du använt har en förmåga att orsaka läckage just där cylindrarna ligger an, fungerar i min mening alltid bättre med vanliga slangklammer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
Har tänkt köpa en super 40 i framtiden.
Jag vet inte vad de är för mått ut men tror de va 54 in, och någon provtryckning har jag inte gjort ska försöka göra en och se hur de ser ut.
Tack för tipsen
Jag vet inte vad de är för mått ut men tror de va 54 in, och någon provtryckning har jag inte gjort ska försöka göra en och se hur de ser ut.
Tack för tipsen
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75
På fredag är det dags för bänkning, ska bli spännande då det är första gången sen reggningen, blev ju vilda 120whp då med ett strulande ms
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 bänkad 480hk/600nm
480hk och över 600nm i motorn blev de på drygt 1,2 bar har inte de exakta siffrorna eller papper på de för skrivaren och tangentbordet strula
vi avbröt där eftersom fuelrailen började lätta annars hade det nog gått att får ut lite till
hade även strul med triggern, den bröt och hade sig runt 5000varv men vi bytte givare och så försvann det problemet
Nu blir det en del småfix under veckan för nästa helg blir det premiär på GATEBIL är det tänkt
vi avbröt där eftersom fuelrailen började lätta annars hade det nog gått att får ut lite till
hade även strul med triggern, den bröt och hade sig runt 5000varv men vi bytte givare och så försvann det problemet
Nu blir det en del småfix under veckan för nästa helg blir det premiär på GATEBIL är det tänkt
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
- Grooverhound
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 312
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
- Ort: 360 10 Ryd
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Go effekt ju =)
ja hade 485hk 570nm vid 1,65bar
orginal 2,3lit å std kammar.
Syns vi på banan då?
ja hade 485hk 570nm vid 1,65bar
orginal 2,3lit å std kammar.
Syns vi på banan då?
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
070-2829 607
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Trevligt bygge du har! Verkar fungera bra med tanke på den fina effekten
Lycka till med körningen på Gatebil!
Mvh
Lycka till med körningen på Gatebil!
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Grooverhound skrev:Go effekt ju =)
ja hade 485hk 570nm vid 1,65bar
orginal 2,3lit å std kammar.
Syns vi på banan då?
Ja jag blev lite förvånad men de är väl de vassa kammarna och 2,5 liter som hjälper till;-)
Det gör vi!:-)
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
TackarKim Norgren skrev:Trevligt bygge du har! Verkar fungera bra med tanke på den fina effekten
Lycka till med körningen på Gatebil!
Mvh
Ja den går riktigt bra men mycket vill ha mer!:-)
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar