Sida 1 av 1

B230F vs värre kamaxel

Postat: fre dec 19, 2014 7:21 pm
av Perka
Har en B230FD i min 245a som jag vill ha lite mera skjuts i. (B230FD = B230F med LH 2.4 och puls-air och EGR)

Hade tänkt mig ett chip från antingen timos eller folkraceshop och en annan kamaxel.

B230F med LH 2.4, hur fungerar dom med volvos egna kamaxlar? Jag tänker på K och V-kammen i detta läge. VX3 har jag hört lite delade meningar om och H-kammen blir lite för vass för bilen är ju en bruksbil så den ska ju funka till det mesta.

Re: B230F vs värre kamaxel

Postat: lör dec 20, 2014 1:33 am
av NikkO
körde min förra vinterbil med chip från folkraceshopen och en v-kam, FD-motor. funkade bra, men det blev ventilflyt vid ca 7000 rpm

Re: B230F vs värre kamaxel

Postat: lör dec 20, 2014 8:25 am
av Perka
Jasså 7000rpm, är det chippet som ändrat varvtalsstopp då eller hade du gjort nå mer?

Re: B230F vs värre kamaxel

Postat: lör dec 20, 2014 12:42 pm
av Kirre
Åker chippad lh 2.4 med a kam istället för m och de funkar kanon. K kammen är mest troligt också för vass. Kört min på under litern med biltrailer med a kam och chip. Vanlig blandad körning med 19" ligger den på 0.8-0.95 och på vintern 0.9-1.2

Re: B230F vs värre kamaxel

Postat: ons dec 24, 2014 10:19 am
av Amders
Har i och försig bara åkt k-kam med k-jetronik men tycker det är en fin vardags kam, att kalla den vass är att ta i.

Re: B230F vs värre kamaxel

Postat: ons dec 24, 2014 12:14 pm
av Perka
Jag har en A-kam liggandes men den är nog väldigt rostig då den sitter i en topp jag haft ute... men det är ju det billigaste men kanske inte bästa alternativet.

Min mag känsla säger att det borde bli en K eller V kamaxel men VX3 har jag lite tveksamheter emot, borde jag ha det? Den fanns ju i trim paketet från Volvo till den som ville ha mer fart i sin B230F och även i B230FX/FB så nåt bra måste den väl vara till? Men hur är karaktären på en VX3a i jämförelse mot en K/V kamaxel?

Jag strävar efter att få lite mera bottenvrid samtidigt som den blir lite mer varvvilligare. Vill inte ha en kamaxel som ger allt över 4-5000varv utan en lite allsidig kam som är bättre än M-kammen....


hade en B21A med planad topp, K-kam och weber 32/36 förgasare en gång i tiden och den va riktigt rolig så därför vet jag att K-kammen är lite roligare.