Sida 1 av 1

Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: fre jan 09, 2015 9:48 pm
av troy240
Det funkar fint med diesel turbo på bensin, men hur blir det åt andra hålet?
är det samma tum regel med 1liter bensin turbo <=> 2liter diesel turbo
Är ute efter lagom turbo till diesel 6a 2.5l ca utan för mycket turbo lag
är turbosarna utformade olika för bensin diesel?

Re: Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: fre jan 09, 2015 10:04 pm
av Dennis M
Hur många hästar ska du ha?

Re: Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: sön jan 11, 2015 2:47 pm
av troy240
Det var en 3l motor, det ska väl vara runt 300 hästar+

Re: Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: mån jan 12, 2015 4:35 pm
av Pacman
En dieselmotor behöver ca 40% mer luft än en bensinmotor för samma effekt för att undvika svartrök. I övrigt räknar man på samma sätt.
Ska du ha en turbo för 300hk på en diesel så motsvaras det av en turbo som hade klarat 420hk på en bensinmotor.
Nästa problem blir laddtryck. Ofta måste man upp i så höga laddtryck att det inte räcker med ett steg utan får köra tvåstegsladdning.

Re: Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: ons jan 14, 2015 9:20 am
av troy240
Jag har en tdo4 16t som klarar ca 300 bensin men blir då ca 180 diesel, då blir den för liten.
Vad är lågt laddtryck :wink: kontra högt på en diesel då

Re: Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: lör jan 17, 2015 9:12 pm
av fugazi
6 bar är väl lagom för en "full pull"? :hihi:

Re: Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: sön jan 18, 2015 12:10 am
av dsimila
Men metanol är ju inte diesel.

Re: Skillnad på bensin och diesel turbo

Postat: tis jan 20, 2015 4:03 pm
av Pacman
Ska du plocka 300hk på en 3-liters diesel så är vi iaf över 2bar...runt 2,3-2,5bar om vi ska undvika svartrök.