Lista på chassi betekningar "Lathund"

Modifieringar och tips
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Lista på chassi betekningar "Lathund"

Inlägg av Johan_P »

Vet ej om det finns redan en tråd om detta, Men jag är intresserad av att lära mig vad alla namn på alla vinklar och dess betydelse. Asså vilket namn och vad den har för funktion etc. som till exempel camber vet ju dom flesta vad det är och lika så vad den gör. Tänkte att det kan vara en bra ide att samla alla namn i en lista och skriva en lite förklaring vad som händer om man ändrar eller gör om något.

Men finns det något liknande på forumet kan ni säga till. Känns ju dumt att göra flera. :hihi:
Senast redigerad av Johan_P den ons aug 19, 2015 6:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av maxn51 »

To in/ut är när hjulen "plogar" eller försöker åka åt varsitt håll;) hjulen bör stå rakt då det annars finns risk för tx; ökat däck slitage, ökat slitag på bussningar och leder, sämre väghållning, sämre gräpp osv osv

Camber är hjul vinkel dvs fälgens lutning jämfört med underlaget, hur camber ska stå är olika på olika bilar och beror på hur geometrin i framvagnen är uppbyggd man kan på tx; driftingbilar att de har välldigt lutande hjul det beror på att på vissa bilar (de flesta) vinklas hjulen när man svänger och försämrar greppet för att kompensera detta vid större rattutslag som drift bilarna tx har så lutar man däcken när de står rakt för att få bättre geometri vid stora rattutslag.

:) sen kanske lite of topic men om du vill va coolast i byn så ska däcken ha en jäkla vinkel så den nästan ser helt mosad ut;)

Rätta om jag har fel:)
Mvh
Edit;
Senast redigerad av maxn51 den lör jan 10, 2015 9:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Vinklarna i sig är väl inte något avancerat men vad alla vinklarna påverkar i olika situationer och på olika hjulupphängningar är betydligt svårare att förklara.
Att bygga ett snabbt chassie är betydligt svårare än att bygga en snabb motor så för lite djupare info så rekommenderar jag att kolla på rejsa eller köpa böcker i ämnet.

Ett av problemen är att det finns mycket mindre info tillgänglig när det gäller chassie och mycket osanningar som florerar.

Mvh
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av mauser240 »

maxn, det är nog sällan optimalt med noll plogvinkel, speciellt med tanke på slitage. Beroende på om framhjulen drar eller inte så påverkas vinkeln under färden, ett dragande hjul söker sig framåt och vice versa.

Bidrar med den tredje grundläggande framvagnsvinkeln, Castern.

Jämför en plastraket med en chopper (motorcyklar). Ju mer vinkel, desto mer vilja att styra rakt framåt, p.g.a. gyroskopiska krafter.

Sen om Johan faktiskt skall lära sig ALLA geometrier och teorier och vinklar så kan jag bara önska honom LYCKA TILL!
//MartinL
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Caster lyfter ju dessutom bilen ifall man har skrubb, caster ger dessutom camber när man svänger men kpi ger mindre camber när man svänger så de motverkar varann.

Man vill ha lite kpi bara några grader samt lite skrubb ca 20mm, nästan alla bilar har mer fast alla bilar är inte tänkta att gå fort heller.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Jag vet själv vad dom flesta namn är för något och vad dom gör och vilken på verkan dom har. jag tänkte mest som en hjälpande hand för alla här inne på forumet. Det händer ju att man får hjärnsläpp när man läser om någon som bygger något och man skulle vilja kolla upp vad det är han/hon pratar om. Jag har ingen plan att lära mig alla men några fler skadar ju inte. Som sagt tänkte mest som en hjälp sida med lite förenklad information och förklaring. Har ju kommit en liten bit på vägen .

To in/ut är när hjulen "plogar" eller försöker åka åt varsitt håll;) hjulen bör stå rakt då det annars finns risk för tx; ökat däck slitage, ökat slitag på bussningar och leder, sämre väghållning, sämre gräpp osv osv

Camber är hjul vinkel dvs fälgens lutning jämfört med underlaget, hur camber ska stå är olika på olika bilar och beror på hur geometrin i framvagnen är uppbyggd man kan på tx; driftingbilar att de har välldigt lutande hjul det beror på att på vissa bilar (de flesta) vinklas hjulen när man svänger och försämrar greppet för att kompensera detta vid större rattutslag som drift bilarna tx har så lutar man däcken när de står rakt för att få bättre geometri vid stora rattutslag.

Castern.
Jämför en plastraket med en chopper (motorcyklar). Ju mer vinkel, desto mer vilja att styra rakt framåt, p.g.a. gyroskopiska krafter.
Caster lyfter ju dessutom bilen ifall man har skrubb, caster ger dessutom camber när man svänger men kpi ger mindre camber när man svänger så de motverkar varann.
Man vill ha lite kpi bara några grader samt lite skrubb ca 20mm, nästan alla bilar har mer fast alla bilar är inte tänkta att gå fort heller.

Ackermannvinkeln. Då en bil svänger färdas det yttre hjulet längs en större radie än det inre, därför måste det inre hjulet ställas i större vinkel relativt bilens färdriktning än det yttre. Detta kompenserar man genom att från framhjulens centrum ta ut en linje till bakaxelns centrum och låta styrarmarna följa denna linje, se figur. I racingsammanhang kan man dock vilja minska denna kompensation då man tar hänsyn till bilens slipvinkel, dvs hur mycket bilen glider i sidled i tangentens riktning i förhållande till hjulen färdriktning – minskad ackermannvinkel ger då lägre slipvinkel på innerhjulet vilket är eftersträvansvärt.

Hitta denna texten när jag läste runt lite. Bra att veta. :thumbright:

squat och anti-squat.
Squat är när bilen viktförskjuter och bilens bakdel sätter sig över bakhjulen så de försvinner upp i hjulhusen.
Anti-squat är motsatsen. När bakhjulen separerar mot karossen och trycker fast hjulen mot asfalten.
Anti-squat är den första rörelsen som sker i chassiet när man släpper upp kopplingen eller släpper transbrake knappen. Anti-squat är en väldigt snabb och kortvarig rörelse som kan vara svår att se med blotta ögat. Ibland vid väldigt lite anti-squat kan en höghastighetskamera eller stötdämpar sensorer krävas.
Squat är en långsammare rörelse (som kommer efter anti-squat) som man tydligt kan se.

Mängden squat eller anti-squat mäts i AS%
Där 100%AS är när bilen varken squatar eller anti-squatar. (kallas även ”neutrala linjen”)
Allt under 100%AS ger mer squat än anti-squat.
Allt över 100%AS ger mer anti-squat än squat.
Men även om man ligger under 100%AS så finns där alltid en liten separation (anti-squat)
För att kunna mäta sig fram till vart 100%As (neutrala linjen) ligger så måste man räkna ut och väga fram var CG (center of gravity) ligger. Detta kommer jag INTE ta upp i denna ”snabb-guide” då det skulle bli alldeles för mycket att skriva. (kräver en egen tråd.)

Vi ska även nämna vad IC är.
IC är en förkortning av Instant center och är den ”punkt” som bildas där övre och undre stagen möts om de skulle vara tillräckligt långa.
På en bil med stegar (ladder bars) är IC punkten samma som infästningen i chassit.

Rollcentra måste ju vara med på en sån här lista, det är punkten som bilen vrider sig runt och den skall alltid vara låg men över marken. Rollcentra är nog det enskilt viktigaste på hela bilen.
Det finns ett rollcentra fram samt ett bak och mellan dem går rollaxeln, det finns även ett i längsled för acc och broms.

Rollcenter för dubbla a armar får vi fram genom att följa båda bärarmarnas linjer till de möts och därifrån drar man en linje till däckets anliggningsyta mot marken och vid bilens mitt får vi fram rollcentret.

Ligger rollcenter exakt i markplan så belastas fjädrarna med hundra procent av vikten i kurvtagning, hävarmen som rollar bilen är mellan bilens tyngdpunkt CG och Rollcenter(RC).

Ligger RC under marken lägger vi meningslöst mycket vikt på fjädrarna och ligger det över så kränger bilen mindre.

Är det inte bra med mindre kräng? Nja inte genom att ha högt RC, har vi RC halvvägs till CG så får vi jacking som innebär att 50% går via bärarmarna direkt till marken utan att fjädras, detta chockbelastar däcket och gör att vi har mindre fjädrad vikt att balansera bilen med så man vill alltid ha ett lågt RC.
Jacking kan enklast beskrivas om man tänker sig att bärarmarna pekar mycket nedåt och man sedan trycker bilen i sidled, då försöker ju bilen stavhoppa över bärarmarna istället för att fjädra ned.

Andra egenskaper man vill ha är camber gain vilket innebär att camber ökar vid infjädring så att mer gummi ligger mot vägen i kurvorna, man vill att spårvidden inte ska ändras massa vid bump(upp och nedfjädring) samt att rollcenter ligger hyffsat still för det flyttar sig när bärarmarna ändrar läge.

Allt detta leder till att bubbla bäramar blir ungefär som bild B:

övrre bärarm 2/3 längd jämfört med nedre

Nedre paralell med marken

Över lutar lite nedåt mot bilen.
Bild

på mcperson ser vi att vi drar en linje 90 grader ut från fjäderbensinfästningen samt en linje från bärarmen, där de möts drar man en linje till däckets mitt mot vägen och på bilens mitt blir RC.

Man ser direkt att denna hjulupphängning har ett RC som flyttar sig mer i roll, mer spårviddsförändringar och sämre cambergain.
Allt är alltså sämre men ändå finns det snabba bilar med denna lågpris setup som är enkel att serva, detta visar tydligt att det finns massor av andra parametrar som gör en bil snabb.

man ser oxå att rollcenter ligger ganska bra med horisontell undre bärarm, har man en bärarm som pekar mycket uppåt eller nedåt så bör man åtgärda det.
mycket sänkning kan lätt ge ett RC under markplan = åtgärda!
Bild
Senast redigerad av Johan_P den ons aug 19, 2015 6:18 pm, redigerad totalt 8 gång.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av mauser240 »

Men snälla Dennis, vi sku ju förklara vad allt betyder också, eller hur?

Johan, kul ide. Trodde du tänkte mer på dig själv först. Finns säkert en liten roman att skriva om varenda liten vinkel och hur den påverkar andra...
//MartinL
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Tack. Dels är det ju lite för min skull oxå då jag har så dåligt minne men jag är nog inte den ende som inte är en professor i chassi benämning som en del andra är här på forumet. :)
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av maxn51 »

[quote="mauser240"]maxn, det är nog sällan optimalt med noll plogvinkel, speciellt med tanke på slitage. Beroende på om framhjulen drar eller inte så påverkas vinkeln under färden, ett dragande hjul söker sig framåt och vice "quote]

Har kommer en bild på toleransdata som visar hur vinklarna på en V70 07- och nyare ska stå visar att to in ska va väldigt rak. Denna bild kan ju även va till hjälp vid förklaringar och för att använda som underlag vid förklaringar:)
Bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av mauser240 »

Toe-in skall alltså vara 0 - 24 minuter men ville de ha hjulen raka skulle de väl skrivit noll?
//MartinL
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

mauser240 skrev:Men snälla Dennis, vi sku ju förklara vad allt betyder också, eller hur?

Johan, kul ide. Trodde du tänkte mer på dig själv först. Finns säkert en liten roman att skriva om varenda liten vinkel och hur den påverkar andra...

Förlåt! :doh:

Jag ville mest påpeka att ju mer man gräver i det desto krångligare blir det, först vad vinkeln är, sedan vad den innebär, sedan hur den påverkas av andra vinklar osv.

I slutändan är det krångligt att förklara hur allt hänger ihop och det fyller lätt ett eget forum och det var därför jag nämnde rejsa.

Ett stort bekymmer med chassie är ju att det är så svårt att verkligen prova ut, det kräver ju samma bana med samma förare och samma väder så det är ju inte alls som att testa i en bromsbänk, dessutom hänger ju massor på föraren.

På en bana som är tre km så kan en hobbybanträffsåkare som kör nån gång om året kanske hålla en jämnhet på en sekund per varv vilket helt enkelt inte duger till att göra finjusteringar :( medan ett proffs ligger runt 0.1 sek i diff per varv?

Sedan kan det ju vara så att snabbaste bilen inte alls har bäst chassie utan snabbare förare vilket i sin tur sprider okunskap om hur chassiet ska vara.

Rollcentra måste ju vara med på en sån här lista, det är punkten som bilen vrider sig runt och den skall alltid vara låg men över marken. Rollcentra är nog det enskilt viktigaste på hela bilen.

Det finns ett rollcentra fram samt ett bak och mellan dem går rollaxeln, det finns även ett i längsled för acc och broms.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

förresten, ett stort bekymmer är att flera vinklar osv. har flera namn så man ska försöka lista alla man kommer på.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Ja det är bara skriva upp allt man kommer på så ska jag klistra om det så gått det går.
Rollcentra Kan du gärna få förklara lite mer om. Det vet inte jag så mycket om. :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Ska försöka skriva ihop nått om det med då kommer vi in på jacking som är det värsta en bil kan ha så de måste förklaras tillsammans.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Listan kan göras lång. Men som sagt man får väl skriva så kort fattat som möjligt. Men så är det ju med det här. Att ändrar man i ena hörnet så påverkas andra och ändrar man ändra på verkas tredje osv.
Skriv svar