Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Det verkar fungera väldigt bra nu, gratulerar!
Erland
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Har du nån motor Erland som du vill leka med får du komma så kör vi livet ur den
Jens: Prata med Erik, behöver ta fram en vattenventil som inte kostar 25 000:- med (som land and sea gör)
Får en vattenventil inkl stegmotorstyrning kosta hälften så går det nog.
Min ventil går från stängd till fullt öppen på 20ms
Jens: Prata med Erik, behöver ta fram en vattenventil som inte kostar 25 000:- med (som land and sea gör)
Får en vattenventil inkl stegmotorstyrning kosta hälften så går det nog.
Min ventil går från stängd till fullt öppen på 20ms
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
kan man inte ha en steg motor från en cnc fräs eller liknade sen kugg rem till nån ventil som är hyffsat linjär typ TAC stryp ventil eller stuskans ventil? sorry för tråd kapningen jag ska ringa erikk nån kväll då det passar han? pm gärna nummer)
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Det kommer snart ihop en 48-40 230 motor.
Men jag ska testa lite kammar i den först.
Kan gärna köra den när jag bestämt vilken kam jag ska ha, dvs. den som funkar bäst.
Erland
Men jag ska testa lite kammar i den först.
Kan gärna köra den när jag bestämt vilken kam jag ska ha, dvs. den som funkar bäst.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
ja visst bara höra av sig om du orkar ta dom 50 milen upp.
Skall köra lite mer tester innan jag kan ta emot kundjobb.
Men allt börjar bli ganska så klart!
Skall köra lite mer tester innan jag kan ta emot kundjobb.
Men allt börjar bli ganska så klart!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Snart kan vi ju köra 531 topp tävlingen i din bänk.
Erland
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
ja visst kunde vi det ha, jag håller på att sätta ihop min maskin faktiskt.
Undrar hur vi skall få flyt i det ifall vi blir många.
Har motorerna förgasare så går det ju fort att byta motor. men är det sprut på alla så får man nog göra härvan så att man bara kopplar plus minus och tändning så det inte behövs elkoppling i timmar.
Känns genomförbart faktiskt
Undrar hur vi skall få flyt i det ifall vi blir många.
Har motorerna förgasare så går det ju fort att byta motor. men är det sprut på alla så får man nog göra härvan så att man bara kopplar plus minus och tändning så det inte behövs elkoppling i timmar.
Känns genomförbart faktiskt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Jag håller oxå på med en topp som kan platsa i en eventuell tävling! Så det vore skoj!
Som sagt, förgasare vore ju simplast, Ska man göra en "jämförelse" tävling så kan man ju köra på samma par gasare hela tiden?
Som sagt, förgasare vore ju simplast, Ska man göra en "jämförelse" tävling så kan man ju köra på samma par gasare hela tiden?
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Ska man köra på samma förgasare alla så blir det inte så mkt tävling i effekt utan mer tävling i bestyckning av förgasare.
Som Tommy själv skrev, om alla har en komplett motor med sig, mappad och inkörd med egna förgasare eller sprut, så är det bara att koppla ur, skifta motor, koppla in och köra igen.
Är väl mer ramarna som är viktiga att styra upp. Volym, bränsle, motorfäste mm. Väljer vi ett befintligt reglemente att bygga efter så finns det även chans att kunna hitta köpare på motorerna, alt ragga köpare redan i förväg som bekostar bygget av motorn.
Jag är lite granna trött på rödblock, men ska man ro ihop en sådan här tävling så är det nästan bara rödblock som verkligen blir praktiskt genomförbart. Annars tar en tävling med tio deltagare en hel vecka att genomföra.
Jag är på iallafall, bara man får rimlig tid på sig att få ihop en motor.
Som Tommy själv skrev, om alla har en komplett motor med sig, mappad och inkörd med egna förgasare eller sprut, så är det bara att koppla ur, skifta motor, koppla in och köra igen.
Är väl mer ramarna som är viktiga att styra upp. Volym, bränsle, motorfäste mm. Väljer vi ett befintligt reglemente att bygga efter så finns det även chans att kunna hitta köpare på motorerna, alt ragga köpare redan i förväg som bekostar bygget av motorn.
Jag är lite granna trött på rödblock, men ska man ro ihop en sådan här tävling så är det nästan bara rödblock som verkligen blir praktiskt genomförbart. Annars tar en tävling med tio deltagare en hel vecka att genomföra.
Jag är på iallafall, bara man får rimlig tid på sig att få ihop en motor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
om det ska va förgasare är det väll lika bra att bygga dem som 2150RC motor? bygger men 2.4L så känns förgasare lite fel tycker jag iallafall.
samtidigt är det kanske lättare att bygga en 2.4RC motor bara att borra 97mm och köra allt annat standard?
mvh jens
samtidigt är det kanske lättare att bygga en 2.4RC motor bara att borra 97mm och köra allt annat standard?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Man kan väl köra litereffekt så får folk bygga det de vill.
Medeleffekt under X antal 1000 varv, t.ex. från 4000 till 8000.
Det är inte så noga bara det blir något som alla kan vara överens om.
Jag har bara en B230 botten med 97 X 80mm att ställa upp med.
Känns mest som en kul grej, att träffa likasinnade och prata motorer.
Min motor blir ingen dyno Queen utan nåt jag kan köra bana med i min bil sen.
Jag bygger för brett register med mycket varv både före och efter max effekt.
En bra motor ska kunna varva 1000 varv förbi max effekt utan att tappa för mycket
så att man hamnar på hög effekt när man växlar.
Om man växlar vid 200 hästar ska man hamna på 200 hästar i nästa växel.
Då blir bilen både snabb och lättkörd.
Erland
Medeleffekt under X antal 1000 varv, t.ex. från 4000 till 8000.
Det är inte så noga bara det blir något som alla kan vara överens om.
Jag har bara en B230 botten med 97 X 80mm att ställa upp med.
Känns mest som en kul grej, att träffa likasinnade och prata motorer.
Min motor blir ingen dyno Queen utan nåt jag kan köra bana med i min bil sen.
Jag bygger för brett register med mycket varv både före och efter max effekt.
En bra motor ska kunna varva 1000 varv förbi max effekt utan att tappa för mycket
så att man hamnar på hög effekt när man växlar.
Om man växlar vid 200 hästar ska man hamna på 200 hästar i nästa växel.
Då blir bilen både snabb och lättkörd.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
ja vi kan ju köra litereffekt, annars kommer det bli hårt för många att rätta in sig i ledet. Kan man ju plocka ihop vad man vill så blir det billigare.
Bara att det syns att det är en volvo 531 på utsidan så är det fritt fram sen
Då får man ju inte ljuga om motorvolymen, gör man det får man kallt kaffe och stenhårda mandelkubbar;)
Bara att det syns att det är en volvo 531 på utsidan så är det fritt fram sen
Då får man ju inte ljuga om motorvolymen, gör man det får man kallt kaffe och stenhårda mandelkubbar;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Liter effekt lät ju som en bra kompromiss !:)
Jag är på!
Jag är på!
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Jag är på.
Blir en 2150 fast med sprut för min del. Lätt att skifta till förgasare sen om den säljs.
Blir en 2150 fast med sprut för min del. Lätt att skifta till förgasare sen om den säljs.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Jag ställer upp med en 97 X 80mm tidig 230.
48-40 ventiler och Weber 50:or.
Ska bara ha hem bottendelen och kolla den.
Bytte till mig den för en B20 rallytopp som jag gjorde.
Erland
48-40 ventiler och Weber 50:or.
Ska bara ha hem bottendelen och kolla den.
Bytte till mig den för en B20 rallytopp som jag gjorde.
Erland