Sida 1 av 2

snäll gat B20 turbo sävar! 458hk och 547nm vid 2.25bar

Postat: fre mar 06, 2015 12:29 pm
av Jens Gustavsson
Hej lägger upp lite bilder och info eftersom på en gat B20 som vi ska dyna här i början av nästa vecka.

B20 med std över dim 24mm kolvar och 6 bult vev samt en små portad topp med en NH48 kam (248/1.25mm) med 112 nock sen gjutjärns grenrör med puls splitt och en gammal hx35 med 12# avgashus.
ca 9.5:1 i kompa.

vems och 1200cc spridare och E85 och custom insug.

Bild

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: sön mar 08, 2015 7:24 pm
av Erland Cox
Bara 24mm:s kolvar, det blir ingen stor motor.

Erland

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: sön mar 08, 2015 10:10 pm
av Sten
Intressant och fränt med B20!

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: mån mar 09, 2015 7:31 am
av Jens Gustavsson
standard ÖD B20 kolvar med 24mm kolvbult menar jag :) ska startas i dag om det går enligt planerna.

mvh jens

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: mån mar 09, 2015 4:12 pm
av Jens Gustavsson
vi har grund mappat på lägre varv i dag och kört in nh48 kamaxeln. nu lite servis med montering av innerfjäder och efterdragning av toppen. i morgon blir det full gas :thumbright:

den går väldigt fint på tomgång och låglast som en standard motor nästan. mycket av det beror på de fina 1200cc bosch motorsport spridarna och den avvägda kamaxeln :thumbright:

mvh jens

Bild

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: mån mar 09, 2015 8:27 pm
av Erland Cox
Vad har en NH48 för värden? Lobseparation?
Kul att den går bra på låglast trots att den har singelspjäll.

Erland

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: mån mar 09, 2015 8:45 pm
av Jens Gustavsson
NH 48 har 275 grader vid 0.5mm kam lyft och 248 grader vid 0.05" kam lyft (112 nock i detta fall) 7.75mm kam lyft. kan tilläggas att den såldes under namnet GIK 004 på -80 talet också av gik turbo.

mvh jens

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: tis mar 10, 2015 12:10 pm
av dsimila
Smidigt ventilfjäderbyte!

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: ons mar 11, 2015 10:12 am
av S Iwarson
Men samtidigt, finns det något mycket vackrare än ett stilrent förgasararrangemang på just en nylackad röd B20 motor? :wink:

Synd att förgasarturbo är lite svåra på att få optimala på dellast vid laddtryck, brukar kunna bli lite stökiga där, det är ju precis det man inte vill ha på en gatmotor som skall vara lugn i alla lägen.

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: ons mar 11, 2015 9:19 pm
av Roland Forsgren
Hur har det gått? har ni hunnit bromsa nåt?
Kul med B20i :)

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: tor mar 12, 2015 7:43 am
av Jens Gustavsson
jo lite, den ger 284hk vid 0.85 bar men vi fick bekymmer med svänghjulet vid 7000rpm. ska dit med arp bultar och lock och köra vidare i dag. (vevaxeln tog ingen skada)

ska tilläggas att detta är första motorn med 6 bultat och turbo vi kör.

mvh jens

Re: snäll gat B20 turbo sävar

Postat: tor mar 12, 2015 1:28 pm
av Jens Gustavsson
344hk/6400rpm nu vid ca 1.3 bar ladd och ca 25 grader tändning :thumbright:

hittade ca 300rpm tidigare ladd med att jobba med spridar mappning ca350 grader vid spolupp sen 550 på högre varv. va 200 från början.

mvh jens

Re: snäll gat B20 turbo sävar 344hk/1.3bar/6400rpm

Postat: tor mar 12, 2015 4:24 pm
av Jens Gustavsson
426hk och 525nm vid 2 bananer :thumbright:

ca 21 grader

Re: snäll gat B20 turbo sävar 430+hp vid 2 bar

Postat: tor mar 12, 2015 6:03 pm
av Jens Gustavsson
438hk nu på 2.1 bar.

undra hur mycket B18 6bult stakar håller för? :)

mvh jens

Re: snäll gat B20 turbo sävar 430+hp vid 2 bar

Postat: tor mar 12, 2015 8:19 pm
av Jens Gustavsson
fins en liten film här på ett snabbt svep https://www.facebook.com/robin.karlsson.948?fref=nf