Anderssons fantasier Boss 302m.m.m. LADDTRYCKSSTYRNING HUR??
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Duramax historia
Hmmm... jo det där med att kompensera storleken känner jag igen...
Köpte en Outlander TURBO, men...
Den laddar ju bara hälften av vad den borde, för att kompensera nåt.
"Dän' ä' int' lång... män dän' ä' smal..."
Köpte en Outlander TURBO, men...
Den laddar ju bara hälften av vad den borde, för att kompensera nåt.
"Dän' ä' int' lång... män dän' ä' smal..."
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Duramax historia
"bättre liten å rapp, än stor å slapp"
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Duramax historia
Skönt att höra att det är fler som försöker kompensera för sina bokstavliga tillkortakommande.
Brukar själv köra med uttrycket; Den ser nära ut på bra håll. Detta leder ofta till lätt förvirring och intressanta svar.
Åter till kopressormonteringen. Än fast paketet kom i god tid så fanns det ingen som helst anledning till att börja skruva. Kändes som att man hade all tid i världen så jag, bil och alla verktyg föll i djup Törnrosa sömn. I mars så började man sträcka lite grann på sig och insåg att en skiftnyckel hade fastnat långt upp i akterkastellet. Kastade ut skrotet som belägrat mitt lilla garage och tryckte in bilen. Till kompressorkittet så följde en till min förvåning en väldigt bra monteringsanvisning. Killarna på Kenne Bell har i sanning begåvats med en stor portion humor. På ett ställe stod t.ex. att för att genomföra detta så behöver du hjälp av ett litet barn och en gorilla. Dom hade banne mig rätt, trots frånvaron av gorilla så löste det sig ändå. Sen följde verkligen allt med. Allt från minsta skruv till buntband var snygg och prydligt packeterat i välmärkta påsar. Tur var väl det så att jag me dmin klena intelligens var så montera alla köpegrejor.
Dunka dit kompressorn gick utan problem.
Sen följde det med ett storkusligt spjällhus. Turbokillarna behöver inte sånt här då dom med lätt trycker in allt dom behöver. Själv suger man i dubbel bemärkelse i sig vad man behöver.
Luftfiltret som följde med passade naturligtvis inte då jag nu inte har en riktigt GT500. Det gamla luftfiltret var för litet. Så fram med pluskan och köp ett nytt. Snabb levernas från Dalhems som vanligt. 5" anslutning, manligt värre. Så manligt att hår börjat sticka ut ur både näsa och öron. Vägrar att inse att det är åldersrelaterat. Tycks likna en yngre Joakim von Anka då jag av misstag ser mig i spegeln.
Luftfilterskrället fick ju inte plats under huven. Men framför kylaren borde vara en bra plats. Tillgång till frisk norrlandsluft i massor borde göra susen. Beställde en 5" 90 graders böj. Insåg fort att jag hade beställt fel.
Ny 5" 90graders böj som var för kort. Så man fick köpa en 2meters bit för att kunna skarva på den lite grann. Fick röret levererat på jobbet och det verkar som mina arbetskamrater har visst mått av humor.
Skarvningen utfördes med stora måttav ångest. Har i princip aldrig tiggat något men det gick som bra ändå på något vis. Köpte ingen Trisslott den kvällen då jag ansågatt all tur var förbrukad sedan länge.
Nu började det att köra ihop sig lite grann. Då trådlös överföring är i ropet så funderade jag över ifall det inte skulle kunna tänkas fungera med slanglös överföring från luftfiltret till spjällhuset.
Röret behövde nu bara ett hål att ta sig igenom. Föreföll som en logisk slutsats att kapa ännu mer i den här bilen som är värd pengar som original. Men original tåget är som sagt långt från stationen så det var bara att dra några streck som vägledning. Hade som vanligt ingen koll på vad jag höll på med men det ordnar sig alltid.
Med hålet på plats så köptes en oerhört flashig ventilationsslang för att testa funktionen.
Ja det får väl räcka för idag. Återkommer när ni minst anar det ty jag är er 13mm nyckel som magiskt försvinner för att sedan dyka upp i brödburken bland mjukt hårdbröd och möglig skogaholmslimpa.
Brukar själv köra med uttrycket; Den ser nära ut på bra håll. Detta leder ofta till lätt förvirring och intressanta svar.
Åter till kopressormonteringen. Än fast paketet kom i god tid så fanns det ingen som helst anledning till att börja skruva. Kändes som att man hade all tid i världen så jag, bil och alla verktyg föll i djup Törnrosa sömn. I mars så började man sträcka lite grann på sig och insåg att en skiftnyckel hade fastnat långt upp i akterkastellet. Kastade ut skrotet som belägrat mitt lilla garage och tryckte in bilen. Till kompressorkittet så följde en till min förvåning en väldigt bra monteringsanvisning. Killarna på Kenne Bell har i sanning begåvats med en stor portion humor. På ett ställe stod t.ex. att för att genomföra detta så behöver du hjälp av ett litet barn och en gorilla. Dom hade banne mig rätt, trots frånvaron av gorilla så löste det sig ändå. Sen följde verkligen allt med. Allt från minsta skruv till buntband var snygg och prydligt packeterat i välmärkta påsar. Tur var väl det så att jag me dmin klena intelligens var så montera alla köpegrejor.
Dunka dit kompressorn gick utan problem.
Sen följde det med ett storkusligt spjällhus. Turbokillarna behöver inte sånt här då dom med lätt trycker in allt dom behöver. Själv suger man i dubbel bemärkelse i sig vad man behöver.
Luftfiltret som följde med passade naturligtvis inte då jag nu inte har en riktigt GT500. Det gamla luftfiltret var för litet. Så fram med pluskan och köp ett nytt. Snabb levernas från Dalhems som vanligt. 5" anslutning, manligt värre. Så manligt att hår börjat sticka ut ur både näsa och öron. Vägrar att inse att det är åldersrelaterat. Tycks likna en yngre Joakim von Anka då jag av misstag ser mig i spegeln.
Luftfilterskrället fick ju inte plats under huven. Men framför kylaren borde vara en bra plats. Tillgång till frisk norrlandsluft i massor borde göra susen. Beställde en 5" 90 graders böj. Insåg fort att jag hade beställt fel.
Ny 5" 90graders böj som var för kort. Så man fick köpa en 2meters bit för att kunna skarva på den lite grann. Fick röret levererat på jobbet och det verkar som mina arbetskamrater har visst mått av humor.
Skarvningen utfördes med stora måttav ångest. Har i princip aldrig tiggat något men det gick som bra ändå på något vis. Köpte ingen Trisslott den kvällen då jag ansågatt all tur var förbrukad sedan länge.
Nu började det att köra ihop sig lite grann. Då trådlös överföring är i ropet så funderade jag över ifall det inte skulle kunna tänkas fungera med slanglös överföring från luftfiltret till spjällhuset.
Röret behövde nu bara ett hål att ta sig igenom. Föreföll som en logisk slutsats att kapa ännu mer i den här bilen som är värd pengar som original. Men original tåget är som sagt långt från stationen så det var bara att dra några streck som vägledning. Hade som vanligt ingen koll på vad jag höll på med men det ordnar sig alltid.
Med hålet på plats så köptes en oerhört flashig ventilationsslang för att testa funktionen.
Ja det får väl räcka för idag. Återkommer när ni minst anar det ty jag är er 13mm nyckel som magiskt försvinner för att sedan dyka upp i brödburken bland mjukt hårdbröd och möglig skogaholmslimpa.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Montering kompressor
Jag brukar köra med "den är liten, men den luktar som en riktig..."
Blir manligt med stor skruvkompressor!
Blir manligt med stor skruvkompressor!
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Montering kompressor
Manligt värre!
Ang. uttryck: "Man får stöta i sidled så känns den som en stor."
Ang. uttryck: "Man får stöta i sidled så känns den som en stor."
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Montering kompressor
Motvilligt insåg jag att ökad effekt innebär att det finns en viss risk att man färdas fortare. En annan nackdel är att SBP kanske har invändning mot förhållandet effekt/bromsförmåga. Ny kompressor och de gamla bromsarna skulle vara ungefär som att bromsa ett godståg med resåren från mina 4år gamla Dressman kalsonger. Att dom håller sig upp beror mest på gammal vana. Då det är dumt att uppfinna hjulet två gånger och ändra på vinnande koncept så gjorde jag som vanligt.
Rusade in på Lycksele Bildemontering(tack för bra service ) och köpte 4ok från en Q7. Vill man att det ska låta bättre så drar man till med Prosche ok eller nåt annat hiffi hiffi. Sen behövde man visst några skivor. Hej internet och köpknapp, passade på att slitsa dom så att det skulle se fräsigt ut. Nästa ekonomiska bakslag var insikten om dessa bromsar inte passar bakom en 15 fälg. Så jag sålde mina älskade Centerline fälgar för billigt som alltid. Då bilen nu blev hängande på pallbockar så köpte jag första bästa uppsättningar fälgar å däck jag hittade på blocket. Q7 har typ 20" standard så för att göra livet mer spännande så köpte jag 17". Gillar inte jättefälgar på muskelbilar. Hade ingen aning om bromsarna skulle passa men har man tur så behöver man inget vett. så jag hoppades på det bästa och bad en stilla bön varje kväll.
Nu då allt låg och skräpade i garaget och all motivation var lika närvarande som Maud Olofsson vid ett KU förhör kravlade jag mig ut till garaget. Första hindret var följande. Boss 302 var lite eljest mot dom vanlig mustangerna. En grej var att nav och bromskiva inte var en del dvs som på alla normala bilar. På original mustangerna var allt i ett. Naturligtvis så hade nån snåltarm satt dit en sån bromskiva/nav på höger sida. Ett nytt Boss 302 nav smids tydligen av solitt guld med tanke på priset. Efter en date med en svarv så hade bromskivan och navet gått separata vägar utan assistans av skillsmässoadvokat eller andra rättsförhandligar.
En oerhört spännande bild på ett Boss 302 nav. Den beväpnade vakten som vaktar denna guldklimp ville ej vara med på bild.
Mitt klena ögonmått ville göra gällande att dom nya oken var ett uns större än dom gamla.
Sen passade dom nya oken lika bra som en fingerborg på en kokosnöt Svårt deprimerad lämnade jag iväg lite prylar till Roland på RJO Teknik&Mekanik. Med gråten i halsen föklarade jag mitt ärende och han lovade att bistå mig. Efter två månvarv(jag menar två dagar) av svårmod fanns det fästplattor att hämta. Vill återigen berömma alla som gör allt själv. Då jag själv inte ens kan borra ett runt hål i en träplanka utan att det blir fyrkantigt tar hjälp av den som kan. Var och en gör så gott man kan och jag gör sämre än det
Bara för skojs skull så radade jag upp bromskivorna på bänken.
Längst bort var original Boss 302 skiva som inte sitter ihop med navet.
Sen det som följde med framvagnen i samma utförande som std mustang 1970, dvs intelligenta lösningen med nav och bromsskiva i ett. Idiotjänkare!!! Varför håller man på med sånt här skit. Vore bättre att knyppla grytlappar.
Avslutar starkt med tre tons skivorna från Q7.
Första inpassningen mot fälgen verkade lovande. Var flera mm över åt flera håll samtidigt.
Sen gick dom också att skruva fast på bilen utan motgångar. Framgången ansågs vara total och jag firade med ett glas ljummen mjölk och limpmacka.
Fan va less jag blev på att skriva, nu går jag å gör något annat.
Rusade in på Lycksele Bildemontering(tack för bra service ) och köpte 4ok från en Q7. Vill man att det ska låta bättre så drar man till med Prosche ok eller nåt annat hiffi hiffi. Sen behövde man visst några skivor. Hej internet och köpknapp, passade på att slitsa dom så att det skulle se fräsigt ut. Nästa ekonomiska bakslag var insikten om dessa bromsar inte passar bakom en 15 fälg. Så jag sålde mina älskade Centerline fälgar för billigt som alltid. Då bilen nu blev hängande på pallbockar så köpte jag första bästa uppsättningar fälgar å däck jag hittade på blocket. Q7 har typ 20" standard så för att göra livet mer spännande så köpte jag 17". Gillar inte jättefälgar på muskelbilar. Hade ingen aning om bromsarna skulle passa men har man tur så behöver man inget vett. så jag hoppades på det bästa och bad en stilla bön varje kväll.
Nu då allt låg och skräpade i garaget och all motivation var lika närvarande som Maud Olofsson vid ett KU förhör kravlade jag mig ut till garaget. Första hindret var följande. Boss 302 var lite eljest mot dom vanlig mustangerna. En grej var att nav och bromskiva inte var en del dvs som på alla normala bilar. På original mustangerna var allt i ett. Naturligtvis så hade nån snåltarm satt dit en sån bromskiva/nav på höger sida. Ett nytt Boss 302 nav smids tydligen av solitt guld med tanke på priset. Efter en date med en svarv så hade bromskivan och navet gått separata vägar utan assistans av skillsmässoadvokat eller andra rättsförhandligar.
En oerhört spännande bild på ett Boss 302 nav. Den beväpnade vakten som vaktar denna guldklimp ville ej vara med på bild.
Mitt klena ögonmått ville göra gällande att dom nya oken var ett uns större än dom gamla.
Sen passade dom nya oken lika bra som en fingerborg på en kokosnöt Svårt deprimerad lämnade jag iväg lite prylar till Roland på RJO Teknik&Mekanik. Med gråten i halsen föklarade jag mitt ärende och han lovade att bistå mig. Efter två månvarv(jag menar två dagar) av svårmod fanns det fästplattor att hämta. Vill återigen berömma alla som gör allt själv. Då jag själv inte ens kan borra ett runt hål i en träplanka utan att det blir fyrkantigt tar hjälp av den som kan. Var och en gör så gott man kan och jag gör sämre än det
Bara för skojs skull så radade jag upp bromskivorna på bänken.
Längst bort var original Boss 302 skiva som inte sitter ihop med navet.
Sen det som följde med framvagnen i samma utförande som std mustang 1970, dvs intelligenta lösningen med nav och bromsskiva i ett. Idiotjänkare!!! Varför håller man på med sånt här skit. Vore bättre att knyppla grytlappar.
Avslutar starkt med tre tons skivorna från Q7.
Första inpassningen mot fälgen verkade lovande. Var flera mm över åt flera håll samtidigt.
Sen gick dom också att skruva fast på bilen utan motgångar. Framgången ansågs vara total och jag firade med ett glas ljummen mjölk och limpmacka.
Fan va less jag blev på att skriva, nu går jag å gör något annat.
Senast redigerad av bossrules den tis apr 26, 2016 12:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Nya bromsar fram
Det blir fint det där, och allt går uppenbarligen som smort!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Nya bromsar fram
Snyggt nu borde du tillomed kunna tygla dom vildsinta hästarna under huven.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. Nya bromsar fram
Nån som vet vart man kan prova på bankörning och strip körning?
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Anderssons fantasier Boss 302. Prova Ban-strip körning v
Dragracing i Fällfors 16-17 juli https://www.facebook.com/events/205834069815316/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Anderssons fantasier Boss 302. Prova Ban-strip körning v
Precis, och där finns ju en Test&Tune-klass om du vill köra utan press och stress.
Vi kör också trackdays i Fällfors, nästa hyfsat säkra datum är söndag 7 augusti.
Välkommen!
Gustaf
Vi kör också trackdays i Fällfors, nästa hyfsat säkra datum är söndag 7 augusti.
Välkommen!
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Anderssons fantasier Boss 302. Prova Ban-strip körning v
Lät spännande. Kör man sönder i Fällfors så har man en vecka på sig att laga bilen innan motorveckan
Trackdays i Fällfors tror jag tyvärr man missar då man är på väg hem från CCWR då.
Är nästan mer sugen att testa den på bana än rattlåsracing
Trackdays i Fällfors tror jag tyvärr man missar då man är på väg hem från CCWR då.
Är nästan mer sugen att testa den på bana än rattlåsracing
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Anderssons fantasier Boss 302. Prova Ban-strip körning v
Onsdagsbus på mittsverigebanan...endast 30 mil enkel väg
Annars brukar väl BMWCS eller Umeå Gatbilar ha konbanekörning i Åmsele
Sommertreff på Arctic Circle Raceway 12-14 Aug
Annars brukar väl BMWCS eller Umeå Gatbilar ha konbanekörning i Åmsele
Sommertreff på Arctic Circle Raceway 12-14 Aug
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Anderssons fantasier Boss 302. Prova Ban-strip körning v
Vi har planerat trackday 25 september också
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Anderssons fantasier Boss 302. Prova Ban-strip körning v
Tack för tipsen. Blir nog en sväng till Mittsverigebanan och sen kanske Trackdays 25sep. Mest troligt för nervös för att prova rattlåsracing i Fällfors
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h