Audi GTT Coupe -87

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Johan_P »

s2 har ju det som original men inte gt. Men går ju så klart att bygga om man vill :) hadde en sådan ic för 1 år sen. komplett med balk.
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Då är en av två heldagar i garaget avklarade.
Trasslade halva morgonen med att få bränslefördelaren till att sitta fast. Lättare sagt än gjort då ingående bränsleslang med alla 7 tusen delar tog i insuget. Avslutade dagen med att skruva loss den från bränslefördelaren och började vrida runt slangarna så man kan montera den vid sidan av bakom. Då fick jag helt plötsligt ca 50mm spel mellan insug och fördelare.
Behöver få ner den några millimeter för att den inte ska ta i huven.
Så som den sitter nu blir den dessutom lite sned. Inte helt optimalt med tanke på att det är K-jet.
Kommer försöka få till något med hjälp av original slangarna från HY motorn.

Började även trassla med den hydrauliska bromsservon, vilket även det är ett smått h*lvete.
Gamla rostiga rör och fel fäste till bomben. Hade varit så mycket lättare om det fanns anslutning för vakuumpumpen på toppen :P
Bromsrören sitter nu på plats iaf. Tog även loss servo oljebehållaren. Behöver göra om fästet till den med.

Satte dit kylet och drog dom flesta slangarna till det. så nu är nästan kylsystemet komplett, bara 1 slang kvar. Dock så ska ju pumpen till efterkylningen på plats. Måste lösa hur den ska sitta och kopplas in med.

Bild

Mer i morgon!
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Nytt fäste till bomben ritat och klart för tillverkning :)

Bild
Bild
Fredrik Blomberg
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Johan_P »

Den där bomben är överskattat. Skit i den. gjorde jag och funka klockrent utan den. bara sätta en backventil så du inte får laddtryck i bromservot. :)
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Ehm, det är ett hydrauliskt bromsservo, så förstår inte vart laddtrycket kommer in i bilden :) Enda som har med motorn att göra är remmen som driver pumpen.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Blev inget skruvat igår. Söndag och omställning till sommartid med tillhörande väder fick mig till att bara vilja krypa ner under täcket igen och sova bort gårdagen.

Hämtade mitt paket ifrån 034motorsport idag. Då kunde man inte hålla sig borta ifrån garaget.
Ny michelin gubbe slang till insuget i silikon och tog även med ett nytt oljelock då mitt gamla läckte.

Bild

Sen så bytte jag till vakuum bromsservon då den är mycket lättare att installera.
Ny slang till den så är hela bromssystemet på plats.

Bild

Borrade även dit övre frontstaget. Plåtarna ska kapas ner lite bara så dom följer fronten.

Bild

Imorgon hämtar jag ut en Saab 900 IC i hopp om att den ska passa med lite små modifikationer.
Fredrik Blomberg
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Johan_P »

Jag tänkte på original vacumförstärkare. Bomben vet jag ju att det är hydraulisk. :)
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av x6rs »

Kul med audiprojekt!! Planer på att göra quattro av den? Bottenplattan från s2 mfl passar...
0708960667
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Tanken har tänkts allt för många gånger.
Jag är inte direkt rädd för att sätta kapen i bilen. Däremot så är det ju mer en fråga om tid, kunskap och att allt måste bli 110% rakt.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Kom på att man har lite gamla klipp ifrån sammanfattning av projektet. Lite halv B men visar ju vad man har gjort iaf :)
Lite slö 10V N/A Konbanekörning med hehe.

Konbana: https://youtu.be/rJUor47MsjY

Projekt från start: https://youtu.be/ZsC8j2gLgP8

Fortsättning: https://youtu.be/r5fkFWBSTSo
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Skruvat lite idag.
Fick hem en 900 IC från johan_p i veckan som passar perfekt. Blir lagom rördragningar.
Rakt in i insugsslangen och en kort stump från turbon.
Nu blev nästan problemet att få dit en dump istället :lol:

Bild
Bild

Även trasslat dit trasslet (bränslet)
Behöver dock ha tag på spridartätningarna i plast.
4 av 5 höll vid demontering från 10V N/A motorn. Satt ju elektroniska spridare på motorn när jag köpte den.

Bild

Så ingen uppstart i helgen :( Hade hoppats på det.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Nedre frontstaget inpassat. Blev mycket bättre nu när motorn sitter som den ska.
Ska bara punktas ihop för att sedan helsvetsas av behörig.

Bild

Även fått dit alla bränslelsangar utom 1. Den sista spridaren som jag saknar en hylsa till. Kommer beställas i morgon.
Även tändkablarna sitter nu på plats och monterade i ventilkåpan.

Bild
Bild

Sen så har jag läst en hel del om att gasvajern ifrån 100an absolut inte går att ta då fästet i pedalen ser annorlunda ut och man måste börja skarva ihop vajrarna eller bygga nya fästen osv. Trodde dom ja! :D

Originalet har den här typen av krok i änden som sitter igenom ett runt gummi på gaspedalen.

Bild

Medans 100ans är påträdd ovanifrån.

Bild

Enkelt. Bort med GTns vajer, behåll gummit, sätter öglan emot gummit och dra en bult rakt igenom. Funka klockrent :)
Senast redigerad av Nosliwe den ons jun 01, 2016 1:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Fick äntligen hem en hylsa till den sista spridaren idag! Nästan omöjliga att få tag på. Vänner kan man aldrig få för få av! :D Tack Johan_P.

Bild

Sen i brist på plats så bad jag farsan svarva bort AC spåret på remskivan. Fick det fixat idag.

Bild
Bild

Fick man lite mindre massa att försöka sätta snurr på som bonus. ;)
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Mest trasslat med att dra elen på bra ställen och dra dit lite kylarslangar idag.
Snyggade även till ICn lite då den såg bedrövlig ut.

Bild

Satt dit spridarbryggan, servopumpen och generatorn med.

Bild

Det som kvarstår innan uppstart är lite slangar och startmotorn. Så hoppas på att kunna göra en provstart i morgon.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Ingen uppstart tyvärr och inget värt att ta bilder på då allt ser i princip likadant ut som innan bortsett från lite ointressanta kabeldragningar.

Har satt dit och kopplat in startmotorn och generatorn.
Satt dit växellänkaget.
Kopplat in ECUn.
Säkert något mer som jag inte kommer på nu.

Har iaf satt dit batteriet och kört runt motorn på startmotorn UTAN att behöva använda brandsläckaren! :lol:
Första gången någonsin det inte gnistrar när man sätter dit + polen. Så något måste man ha gjort rätt med elen iaf!

Enda missödet var att jag dränkte högersidan i bränsle när jag kopplade in bränslepumpen efter att ha kört runt motorn. Ville inte ha på den när jag körde motorn på starten.

Får se om man lyckas pilla igång motorn i veckan.
Fredrik Blomberg
Skriv svar