Audi GTT Coupe -87
Postat: sön mar 22, 2015 12:14 am
Ny här på forumet och delar väl med mig av vad jag pysslar med i garaget.
Bytte till mig en Audi GT coupe i slutet av sommaren 2009 mot en Golf mk2 1.8CL
Har ca 1700 bilder på datorn, men besparar er det scrollandet och låter er få se en bråkdel av dom.
Bilen hade sett sina bättre dagar med sina 21 ägare.
Körde den över vintern då jag fortfarande var arbetslös efter att ha tagit studenten i finanskrisen och inte riktigt lyckades skrapa ihop till en vinterbil.
Våren 2010 påbörjades en renovering och ombyggnation som fortfarande pågår än idag. (En bil blir väl aldrig klar )
Gick åt ca 5kg svetstråd för att få någon ordning på karossen. Fanns inga skärmkanter i bak och trösklarna var det ca 500mm långa hål i från hjulhusen och fram. Var lite lindrigare i fram men fortfarande stora hål. Hade även varit krockad, så frontplåten var demolerad och vänstersidan i bak bestod av spackel från tröskel till ruta. Spacklet var nog 5mm tjockt på vissa ställen.
2011 åkte motorn ur för renovering och inredningen iväg på flockning. Införskaffa även en Grupp B vinge, SPQ huv och en uppsättning Lenso RS5 fälgar. Huven fick dock vänta tills jag tog mig mod att plasta en egen SPQ grill då en eftermarknads inte passar original bredden på en GT.
Det var här problemen började dyka upp. Körde med bilen hela sommaren 2012 med krånglande oljetryck. Demonterade kammen av någon anledning som jag inte riktigt mins längre och fick då axeltappen i näven. Skaffade en ny och lyckades knäcka ett överfall.
Efter det var löst så fick jag fortfarande inte bukt med oljetrycket. Tillslut så sjönk trycket till 0 på väg hem ifrån jobbet. Skruvade åter igen loss kammen och möttes av en mindre trevlig syn.
Efter ytterligare lite felsökning så upptäckte jag stora porer i kanalen till styrtrycksventilen i oljepumpen som fick ventilen till att hänga sig.
En begagnad motor införskaffades och 2013 påbörjades bygget av grill och montering av SPQ lampor.
Flyttade även batteriet till bagaget för utrymme inför kommande uppdateringar.
Slutet av sommaren hämtades den här klumpen för en smörgåstårta och nya planer i form av ombyggt fordon började smidas.
Blev en S2 framvagn med 90 20V spindlar och S2 bromsar till en början med.
Samma vinter hälsade murphy på igen och bevisade att reparationstapet, tapetklister och flock är världens bästa mus foder!
Var bara till åsidosätta diverse planer, införskaffa sig skinn, alcantara och bänka sig framför en symaskin för första gången sen den obligatoriska syslöjden på mellanstadiet.
Nu i år så har monteringen av 10V turbon som kommer ifrån en 200a påbörjats och hoppas på en uppstart om 1-2 veckor.
Den sista bilden togs idag och den med all elen är ifrån donator bilen. Var en del att trassla ut motorhärvan ifrån.
Kommer köra med K-jeten tills suget efter mer effekt kryper inpå. Tillverkade en egen box för den som jag kommer montera ett öppet filter på. Blir fruktansvärt tajt annars.
Kommer nog skruva mer i veckan då jag håller på med att koppla in elen.
Bytte till mig en Audi GT coupe i slutet av sommaren 2009 mot en Golf mk2 1.8CL
Har ca 1700 bilder på datorn, men besparar er det scrollandet och låter er få se en bråkdel av dom.
Bilen hade sett sina bättre dagar med sina 21 ägare.
Körde den över vintern då jag fortfarande var arbetslös efter att ha tagit studenten i finanskrisen och inte riktigt lyckades skrapa ihop till en vinterbil.
Våren 2010 påbörjades en renovering och ombyggnation som fortfarande pågår än idag. (En bil blir väl aldrig klar )
Gick åt ca 5kg svetstråd för att få någon ordning på karossen. Fanns inga skärmkanter i bak och trösklarna var det ca 500mm långa hål i från hjulhusen och fram. Var lite lindrigare i fram men fortfarande stora hål. Hade även varit krockad, så frontplåten var demolerad och vänstersidan i bak bestod av spackel från tröskel till ruta. Spacklet var nog 5mm tjockt på vissa ställen.
2011 åkte motorn ur för renovering och inredningen iväg på flockning. Införskaffa även en Grupp B vinge, SPQ huv och en uppsättning Lenso RS5 fälgar. Huven fick dock vänta tills jag tog mig mod att plasta en egen SPQ grill då en eftermarknads inte passar original bredden på en GT.
Det var här problemen började dyka upp. Körde med bilen hela sommaren 2012 med krånglande oljetryck. Demonterade kammen av någon anledning som jag inte riktigt mins längre och fick då axeltappen i näven. Skaffade en ny och lyckades knäcka ett överfall.
Efter det var löst så fick jag fortfarande inte bukt med oljetrycket. Tillslut så sjönk trycket till 0 på väg hem ifrån jobbet. Skruvade åter igen loss kammen och möttes av en mindre trevlig syn.
Efter ytterligare lite felsökning så upptäckte jag stora porer i kanalen till styrtrycksventilen i oljepumpen som fick ventilen till att hänga sig.
En begagnad motor införskaffades och 2013 påbörjades bygget av grill och montering av SPQ lampor.
Flyttade även batteriet till bagaget för utrymme inför kommande uppdateringar.
Slutet av sommaren hämtades den här klumpen för en smörgåstårta och nya planer i form av ombyggt fordon började smidas.
Blev en S2 framvagn med 90 20V spindlar och S2 bromsar till en början med.
Samma vinter hälsade murphy på igen och bevisade att reparationstapet, tapetklister och flock är världens bästa mus foder!
Var bara till åsidosätta diverse planer, införskaffa sig skinn, alcantara och bänka sig framför en symaskin för första gången sen den obligatoriska syslöjden på mellanstadiet.
Nu i år så har monteringen av 10V turbon som kommer ifrån en 200a påbörjats och hoppas på en uppstart om 1-2 veckor.
Den sista bilden togs idag och den med all elen är ifrån donator bilen. Var en del att trassla ut motorhärvan ifrån.
Kommer köra med K-jeten tills suget efter mer effekt kryper inpå. Tillverkade en egen box för den som jag kommer montera ett öppet filter på. Blir fruktansvärt tajt annars.
Kommer nog skruva mer i veckan då jag håller på med att koppla in elen.