Sida 1 av 9

Audi GTT Coupe -87

Postat: sön mar 22, 2015 12:14 am
av Nosliwe
Ny här på forumet och delar väl med mig av vad jag pysslar med i garaget.

Bytte till mig en Audi GT coupe i slutet av sommaren 2009 mot en Golf mk2 1.8CL
Har ca 1700 bilder på datorn, men besparar er det scrollandet och låter er få se en bråkdel av dom.

Bild
Bild
Bild

Bilen hade sett sina bättre dagar med sina 21 ägare.
Körde den över vintern då jag fortfarande var arbetslös efter att ha tagit studenten i finanskrisen och inte riktigt lyckades skrapa ihop till en vinterbil.
Våren 2010 påbörjades en renovering och ombyggnation som fortfarande pågår än idag. (En bil blir väl aldrig klar ;) )
Gick åt ca 5kg svetstråd för att få någon ordning på karossen. Fanns inga skärmkanter i bak och trösklarna var det ca 500mm långa hål i från hjulhusen och fram. Var lite lindrigare i fram men fortfarande stora hål. Hade även varit krockad, så frontplåten var demolerad och vänstersidan i bak bestod av spackel från tröskel till ruta. Spacklet var nog 5mm tjockt på vissa ställen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2011 åkte motorn ur för renovering och inredningen iväg på flockning. Införskaffa även en Grupp B vinge, SPQ huv och en uppsättning Lenso RS5 fälgar. Huven fick dock vänta tills jag tog mig mod att plasta en egen SPQ grill då en eftermarknads inte passar original bredden på en GT.
Det var här problemen började dyka upp. Körde med bilen hela sommaren 2012 med krånglande oljetryck. Demonterade kammen av någon anledning som jag inte riktigt mins längre och fick då axeltappen i näven. Skaffade en ny och lyckades knäcka ett överfall.
Efter det var löst så fick jag fortfarande inte bukt med oljetrycket. Tillslut så sjönk trycket till 0 på väg hem ifrån jobbet. Skruvade åter igen loss kammen och möttes av en mindre trevlig syn.
Efter ytterligare lite felsökning så upptäckte jag stora porer i kanalen till styrtrycksventilen i oljepumpen som fick ventilen till att hänga sig.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En begagnad motor införskaffades och 2013 påbörjades bygget av grill och montering av SPQ lampor.
Flyttade även batteriet till bagaget för utrymme inför kommande uppdateringar.

Bild
Bild
Bild
Bild

Slutet av sommaren hämtades den här klumpen för en smörgåstårta och nya planer i form av ombyggt fordon började smidas.

Bild

Blev en S2 framvagn med 90 20V spindlar och S2 bromsar till en början med.
Samma vinter hälsade murphy på igen och bevisade att reparationstapet, tapetklister och flock är världens bästa mus foder!
Var bara till åsidosätta diverse planer, införskaffa sig skinn, alcantara och bänka sig framför en symaskin för första gången sen den obligatoriska syslöjden på mellanstadiet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu i år så har monteringen av 10V turbon som kommer ifrån en 200a påbörjats och hoppas på en uppstart om 1-2 veckor.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den sista bilden togs idag och den med all elen är ifrån donator bilen. Var en del att trassla ut motorhärvan ifrån.
Kommer köra med K-jeten tills suget efter mer effekt kryper inpå. Tillverkade en egen box för den som jag kommer montera ett öppet filter på. Blir fruktansvärt tajt annars.

Kommer nog skruva mer i veckan då jag håller på med att koppla in elen.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: sön mar 22, 2015 8:57 am
av Johan_P
Nä men va trevligt. Har du hittat hit med :thumbright: Såg mycket bättre ut med större bilder än dom jag såg på telefonen. :thumbright: Vilken skillnad det var på bilen från första dagen tills nu. Grymt jobbat måste jag säga. :thumbright:

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: sön mar 22, 2015 10:31 am
av Nosliwe
Jo jag blev lite sugen på att regga mig efter att du länkade till ditt projekt.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: sön mar 22, 2015 11:48 am
av Nosliwe
Ritade lite på tryckrören idag. Kommer ju givetvis försöka köra på så mycket svetsade rör som möjligt. Men nu fick man en uppfattning om vilka längder som går åt.

Bild

Inte helt optimalt med 180 graders böjar och så långa rör. Men va fasen gör man när audi satte insuget på fel sida :D

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: sön mar 22, 2015 5:21 pm
av Johan_P
Det är rätt. Finns mycket kunit folk här på forumet. :hihi: Blir riktigt bra. Jag hadde min ic framför original kylaren. Men det blev mycket rör där med.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: mån mar 23, 2015 8:22 pm
av Nosliwe
Trångt?

Bild

Kofångaren är på, men ICn ligger emot remskivan. Oljekylet vette fasen vart det ska hamna. Lär ju få kapa ur kofångaren lite.
Gjort färdigt det sista på elen. Nu finns det oljetrycksgivare, bränslevärmare och tempgivare med 100a kontakten.

Bild
Bild

Mer i morgon!

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: tis mar 24, 2015 9:23 am
av turboamazon
Kanske skaffa en intercooler med båda uttagen på samma sida?!
Då blir det inte så långa rör, men det blir lång väg i ICn.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: tis mar 24, 2015 10:41 am
av Nosliwe
Tanken är givetvis att göra det. Men får bli någon gång i sommar. Just nu är det så mycket annat att införskaffa.
Kommer montera icn i grillen istället då det är mycket mer plats där.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: tis mar 24, 2015 8:42 pm
av Nosliwe
Röjde lite idag och kapade bort dom sista bitarna av frontplåten.

Bild

Fick även hem min nya gummibälg ifrån en golf mk2 GTI. sparade massor av plats, rördragning och kapning i hjulhusen.

Bild

Blir lätt att få luft till turbon nu iaf!

Får nog ta mig en närmare titt på en IC med anslutningarna på samma sida ändå. Nu syns det väldigt tydligt hur lätt den anslutningen skulle va.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: ons mar 25, 2015 6:05 am
av Johan_P
Jag har ju en intercooler från saab 900/9-3 som jag tror är lagom du kan få om du vill.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: ons mar 25, 2015 8:54 am
av Nosliwe
Ja det kanske vore något. Kan kapa ur kofångaren i ovan kant ca 50mm på mitten. Spq grillen går nästan ända ut.

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: tor mar 26, 2015 10:09 pm
av Nosliwe
Nu så finns det luft till turbon iaf!

Bild

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: tor mar 26, 2015 10:41 pm
av Johan_P
:thumbright:

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: fre mar 27, 2015 5:30 am
av Kadett4wd
eller så gör du som audi gjort själva.
tryckröret och krockbalken är en kombo.

Kör hårt :)

Re: Audi GTT Coupe -87

Postat: fre mar 27, 2015 5:49 am
av Nosliwe
Har tänkt tanken. Men tänkte dra kablarna i röret i stället. All el till strålkastare, tuta och blinkers går utmed frontplåten från vänstersidan original :)