Sida 1 av 1

bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 8:35 am
av klase
Bromsade min gamla vinterbrukis igår kväll helt orörd b230fk 39000++mil dvs 530 topp t kam 13c turbo orginal 940 turbo dp samt avgas bromsade den tidigare i år till 143,3hk 219nm vid 0,35bar på 95okt bensin med orginal programvara bäde bränsle å tändning , nå väl har nu höjt laddet till 1bar med hjälp av ställbar wg samt å bytt till e85 å 414cc spridare å justerat till lh 2,4 boxarna i övrigt är allt som innan igår vid första pullet gav den 211hk 393,7nm dock bränslebrist så slog i mer e85 å körde ett svep till då gav den 236,4hk 403,3nm ska göra lite små justeringar ikväll å köra ett svep till då bilen står i bänken å väntar redan B-) så hoppas på å hoppa upp till 240hk borde inte va helt omöjligt efter de blir de kam byte till en vx3 kam så får återkomma med slutresultatet inom kort

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 9:18 am
av klase
Har kört många bilar i den bänken själv samt varit me under mappningar av dvs bilar mm så men brukar visa mindre än många andra bänkar B-) så den är de nog inga problem med :O vi har aven kört med bredbandslamda när vi justerat boxarna så inga massproducerade ful chip B-)

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 9:22 am
av Jens Gustavsson
Bra jobbat ge den vad den tål haha!

med så liten turbo ska du ha T kamaxeln tror jag. prova ta bort styr sprinten och vrid kamaxeln lite och se vad den säger om det istället.

hur ser tänd kurvan ut?

vilka lamda target har ni på full gas?

vart är vrid pik på för varvtal? (där ska man ge den soppa och backa tändningen annars blir det cykel till jobbet framöver :)

mvh jens

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 11:32 am
av Kjelle
"annars blir det cykel till jobbet framöver :) "

Hemska tanke :hihi:

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 12:12 pm
av Sten
Är det på hjulen?!

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 2:49 pm
av panodil
Återkommer med mer info senare ikväll jobbar till 18 så ingen mer lek förens då @_@ tror till å med att orginal ska de va 134hk 230nm vid 0,35/ klase

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 2:59 pm
av mauser240
135 & 230 blev det i mina papper när jag besiktade 240n med B230FK.

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 3:52 pm
av Jens Gustavsson
dryga kommentarer om några hk hit eller dit tycker jag vi tar bort. vi vill ha lite positiva diskutioner som är kul inte negativa gnäll från folk som inte kommer med nått informativt själv överhuvudtaget.

vi vill gärna höra om sånna här bromsningar och läsa om hur allt optimeras mm på en nära standard bil :thumbright:

mvh jens

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 8:05 pm
av mauser240
Men Jens, informationen fanns ju där, om än en smula sarkastiskt formulerad.

Ju fler som hänger på så desto mer kan man lita på att informationen är korrekt. (I det här fallet att det var omräknade hästar.)

EDIT: Såg nu att du raderat även mitt första inlägg. Varför? Du om nån brukar ju ifrågasätta andras bänkar. Jag frågade ju bara om klase litar på den. Finns många som spelar med hoolabaloohästar bara för att få se skillnader mellan olika pull. Är det fel att fråga? Vad har man då ett forum till?

Till alla er som tagit illa upp av mina kommentarer, sorry, det är inte min mening att såra någon.

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 07, 2015 8:14 pm
av dundersmurfen
Riktigt kul! Kan man få se en kurva kanske? Stabilt vrid :thumbright:

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: fre maj 08, 2015 8:59 am
av Jens Gustavsson
jag kanske tog bort kompisars sarkastiska inlägg? men det kan skrämma bort andra från att lägga upp data på sina bilar om de ser att det blir mest tråkiga komentarer över hk istället för vad det ska handla om.

vist berätta gärna vad det är för bänk och mätmetod och hur ni kompenserar väder och däck, utrullningar mm och hur ofta och hur vågar kallibreras men sen vill vi mest höra om hur ni gör för att få till soppan, laddkurvan och tänd kurvan framförallt :thumbright: jag kan inte så mycket om orginal EFI mappningar så jag läser gärna.

mvh jens

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 21, 2015 8:42 am
av panodil
Inte grejat nåt mer med bilen då kompisen som har bänken är utomlands men har kört lite med den på gatan å känns rätt trevlig :-) dock har de uppkommit nåt el fel i bilen så instrumetet lägger av samt att bilen slutar ladda så nu står den mest å skäms på utanför garaget har lite planer på å flytta över maskin till en skattebefriad kaross av annat märke som ja har ståendes i garaget :-) men återkommer när de händer mer med bilen eller vad som händer B-) mvh klase

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor maj 21, 2015 9:33 am
av klase
Bänken är servad å kalibrerad samt uppdaterad i programvaran mm för ca 1 månad sen av tekniker från tillverkaren så den är nog inga problem med B-)

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Postat: tor sep 10, 2015 7:53 pm
av klase
Min bil står fortfarande å skäms i ett hörn i garaget i väntan på nykoppling mm men kompisen gjorde en likvärdig 940 nu i dagarna renoverad b230fk 530topp vx3kam 440cc spridare 3tums avgas med orginalkat gav 241.8hk 393nm vid 0,8bar på e85