lite mer prostock motor läsning
Re: lite mer prostock motor läsning
Jens
Är absolut inte intresserad av att skapa nån diskussion Förgasare VS insprut här
(Det var förövrigt på min FB sida jag jagade igång den debatten)
Är bara lite nyfiken då jag har väldigt lite kunskap om insprutning mer än att det funkar bra på bruksbilen
Var sitter spridarna nu på en P/S Motor ? Tog för givet att de satt på Runnersen
Att ett stort spjäll kan bli bekymmer har jag hört tidigare
Vad är det bästa då på en hårt trimmad sugmotor Typ P/S
2X4 spjäll på ett Tunnelram eller 8 trattar ?
Hur ser ett F1 insug ut idag ?
Är absolut inte intresserad av att skapa nån diskussion Förgasare VS insprut här
(Det var förövrigt på min FB sida jag jagade igång den debatten)
Är bara lite nyfiken då jag har väldigt lite kunskap om insprutning mer än att det funkar bra på bruksbilen
Var sitter spridarna nu på en P/S Motor ? Tog för givet att de satt på Runnersen
Att ett stort spjäll kan bli bekymmer har jag hört tidigare
Vad är det bästa då på en hårt trimmad sugmotor Typ P/S
2X4 spjäll på ett Tunnelram eller 8 trattar ?
Hur ser ett F1 insug ut idag ?
Re: lite mer prostock motor läsning
F1 har åtta trattar, det har man väl alltid om man får välja fritt, eller webrar om det är förgasare
Re: lite mer prostock motor läsning
Fast idag är dom nog bara sex och ett plenum ovanför....
Peter Olson
Re: lite mer prostock motor läsning
Stog och flippa på ett sånt spjäll på Sema i höst och jag förstår problemet med att ha bara ett spjäll
! Vid bara lite gas så blir ju ytan som öppnas rätt stor, då spjället är stor som en brevlåda!! Minns inte exakt va han sa det flöda men 3200 eller mer typ, dom får bygga en progresiv gaspedal är mitt tipps
! Vid bara lite gas så blir ju ytan som öppnas rätt stor, då spjället är stor som en brevlåda!! Minns inte exakt va han sa det flöda men 3200 eller mer typ, dom får bygga en progresiv gaspedal är mitt tipps
Chevy pickup -47
Chevy sedan -57
Chevy sedan -57
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lite mer prostock motor läsning
ja,, men det är väl gubbar som bara kan med munstycken som helst plötsligt ska lära sig insprutning.Love skrev:“The burnout is very, very tricky,” Gray said. “The staging procedure is really tricky. You can't really give it any throttle staging it. You have to stage the thing at idle because if you start to give it any input on the throttle, then it changes the mapping and starts putting a bunch of fuel in the motor. If you try to give it throttle to stage it, it will just flood itself and die.”
Borde inte det gå att mappa bort?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: lite mer prostock motor läsning
Ja och du tror inte de tar hjälp av nån som kan ?
ja,, men det är väl gubbar som bara kan med munstycken som helst plötsligt ska lära sig insprutning.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lite mer prostock motor läsning
Jo tids nog lär de väl göra det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: lite mer prostock motor läsning
Tror fortfarande att storleken på spjället har större betydelse än vem som sitter bakom rodret på datorn för jag garanterar att dom har minst lika bra kunskap som några små raggare och förståsig påare från sverige om hur sprut funkar, om man öppnar det spjället 1mm är det väl typ 1/4 på små spjällen vi håll på med så det är väl klar att det blir lite känsligt med gaspedalen, va flöda era stora spjällhus och hur körvänliga är dom jämfört med ett mindre ?
Chevy pickup -47
Chevy sedan -57
Chevy sedan -57
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lite mer prostock motor läsning
delvis det.
Sen är det vana med förgasare som ställer till det lite tror jag.
En förgasare har 'tre' steg och är dynamiska och lixom självjusterar sigsjälv lite mot gashastigheten genom halsen.
En insprutning måste man ju lägga ner mycket mycket mer tid på för att få okej lågfart.
Sen är det vana med förgasare som ställer till det lite tror jag.
En förgasare har 'tre' steg och är dynamiska och lixom självjusterar sigsjälv lite mot gashastigheten genom halsen.
En insprutning måste man ju lägga ner mycket mycket mer tid på för att få okej lågfart.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: lite mer prostock motor läsning
Vore inte slidspjäll en bra idé, men det kanske inte är tillåtet enligt reglerna?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
spjället är av enhets modell. det är inte för stort , skulle de vart fritt hade det nog vare större och annars!
med rätt mappning så kommer det fungera bra ska ni se! detta va första testerna och sån belastning måste man tuna i bilen så det kommer bli bättre ju mer de kommer köra.
mvh jens
med rätt mappning så kommer det fungera bra ska ni se! detta va första testerna och sån belastning måste man tuna i bilen så det kommer bli bättre ju mer de kommer köra.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Lite mer nytt om testerna i Phoenix inför första tävlingen för säsongen i Pomona.
Är som jag och några misstänkte, spjället är "för" stort på låga varv.
http://www.nhra.com/story/2016/2/10/pro ... breakdown/
Är som jag och några misstänkte, spjället är "för" stort på låga varv.
http://www.nhra.com/story/2016/2/10/pro ... breakdown/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: lite mer prostock motor läsning
Finns känsligheten som behövs i sprutat o tillräckligt många lastpunkter? En del har ju typ bara var 10e %(oftast billigare sprut) en del har var6e osv. Här skulle du kanske behöva varje % upp till 10% med tanke på spjäll o troligen enorma spridare.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
det kommer va fixat snart bara att göra om gometrin i gasen så den blir mer känslig i början sen fin lira i mapparna ska ni se. spjället är för litet för full gas skulle jag ändå tro.
kul att få se en motor nu äntligen
kul att få se en motor nu äntligen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lite mer prostock motor läsning
borde de inte göra tvärt om som du skriver jens? Att göra gasen _Mindre_ känslig i början, dvs att man rör pedalen mer i början för samma gasspjällsöppning?