volt spikar MS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

volt spikar MS

Inlägg av mbt »

halloj alla glada här ute
undrar hur detta kan uppstå

får sig ibland rejäla volt spikar man kör ett MS II 3.0 + EDIS 8 36-1 trigger hjul VR sensor
motorn går perfekt voltmätaren i tunerstudio står stabilt 13.85V tills det detta märkliga fenomen volt spik upp mot 19 volt mer därtill

även 16 volt lite olika men när det händer så lägger motorn av typ hickar till men hämtar sig igen

verkar vara lika kall som varm

alla jordar är iordning
generator bytt

likaså när man kör kan den gå fint flera mil en halv dag för att sen man startar motorn igen går den riktigt dåligt
stänger av tändningen och startar om den går det okay igen

man ser att då det är kallt ute och avgaserna ryker en del så när den typ lägger av hickar till
så upphör det att komma avgaser då det blir som en typ paus av kondensröken från avgaserna....

varvtalet ligger stabilt och har sett på lambda värdet då detta sker vill visa ner mot 10 afr i det ögonblicket..

detta lät rörigt men kanske nån har nåt förslag eller vart med om liknande.

tack på förhand.
Niceemil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jul 08, 2010 4:29 pm
Ort: Kolsva

Re: volt spikar MS

Inlägg av Niceemil »

Låg ohm spridare? sett det problemet på ett par bilar och de löste sig med hög ohm spridare...

Annars kika punkt 16
http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm

Mvh Emil
Emil Sjöberg
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: volt spikar MS

Inlägg av mbt »

Jajamen Stämmer
8 st 2.2 ohm spridare
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: volt spikar MS

Inlägg av mbt »

Gäller altså det här med lågohm spridare
Även ms2 v3.0
Det körs det på en v8
Så 8 st 2.2 ohm blir kanske för tungt?
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: volt spikar MS

Inlägg av backeliten »

Rätt vanligt problem om man kör med lågohm utan förkopplingsmotstånd.
Det som händer är att det går energi baklänges från spridarna när de ligger i "hold" och de går in till 12V till MS boxen som inte orkar skicka den energin tillbaka till batteri. Då stiger spänningen istället om man får korta spänningspulser på upp till 29V.

Tredje inlägget här har du en lösning:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=37294

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: volt spikar MS

Inlägg av mbt »

jajamen då är det byte till hög ohm som vi har liggandes istället

de gånger jag varit iblandad i ms II 3.0 körde man alltid med högohm och har inte stött på detta fenomen tidigare

första gången det är låg ohm spridare 2.2 ohm och därmed uppstår detta volt spikandet

intressant och lärorikt måste jag säga
jag tackar för alla tips och hjälp

återkommer med feedback lördag ska spridarna bytas ut
Med vänlig hälsning
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: volt spikar MS

Inlägg av mbt »

Hej gott folk
Kan efter spridar byte från låg till högohm

Säga att det blev perfekt
Motorgången är riktigt bra

Ur alla avseenden

Tack alla för input Ang min fråga om ström spikarna
Skriv svar