halloj alla glada här ute
undrar hur detta kan uppstå
får sig ibland rejäla volt spikar man kör ett MS II 3.0 + EDIS 8 36-1 trigger hjul VR sensor
motorn går perfekt voltmätaren i tunerstudio står stabilt 13.85V tills det detta märkliga fenomen volt spik upp mot 19 volt mer därtill
även 16 volt lite olika men när det händer så lägger motorn av typ hickar till men hämtar sig igen
verkar vara lika kall som varm
alla jordar är iordning
generator bytt
likaså när man kör kan den gå fint flera mil en halv dag för att sen man startar motorn igen går den riktigt dåligt
stänger av tändningen och startar om den går det okay igen
man ser att då det är kallt ute och avgaserna ryker en del så när den typ lägger av hickar till
så upphör det att komma avgaser då det blir som en typ paus av kondensröken från avgaserna....
varvtalet ligger stabilt och har sett på lambda värdet då detta sker vill visa ner mot 10 afr i det ögonblicket..
detta lät rörigt men kanske nån har nåt förslag eller vart med om liknande.
tack på förhand.
volt spikar MS
Moderator: backeliten
Re: volt spikar MS
Låg ohm spridare? sett det problemet på ett par bilar och de löste sig med hög ohm spridare...
Annars kika punkt 16
http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm
Mvh Emil
Annars kika punkt 16
http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm
Mvh Emil
Emil Sjöberg
Re: volt spikar MS
Jajamen Stämmer
8 st 2.2 ohm spridare
8 st 2.2 ohm spridare
Re: volt spikar MS
Gäller altså det här med lågohm spridare
Även ms2 v3.0
Det körs det på en v8
Så 8 st 2.2 ohm blir kanske för tungt?
Även ms2 v3.0
Det körs det på en v8
Så 8 st 2.2 ohm blir kanske för tungt?
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Re: volt spikar MS
Rätt vanligt problem om man kör med lågohm utan förkopplingsmotstånd.
Det som händer är att det går energi baklänges från spridarna när de ligger i "hold" och de går in till 12V till MS boxen som inte orkar skicka den energin tillbaka till batteri. Då stiger spänningen istället om man får korta spänningspulser på upp till 29V.
Tredje inlägget här har du en lösning:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=37294
/Jonas
Det som händer är att det går energi baklänges från spridarna när de ligger i "hold" och de går in till 12V till MS boxen som inte orkar skicka den energin tillbaka till batteri. Då stiger spänningen istället om man får korta spänningspulser på upp till 29V.
Tredje inlägget här har du en lösning:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=37294
/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Re: volt spikar MS
jajamen då är det byte till hög ohm som vi har liggandes istället
de gånger jag varit iblandad i ms II 3.0 körde man alltid med högohm och har inte stött på detta fenomen tidigare
första gången det är låg ohm spridare 2.2 ohm och därmed uppstår detta volt spikandet
intressant och lärorikt måste jag säga
jag tackar för alla tips och hjälp
återkommer med feedback lördag ska spridarna bytas ut
Med vänlig hälsning
de gånger jag varit iblandad i ms II 3.0 körde man alltid med högohm och har inte stött på detta fenomen tidigare
första gången det är låg ohm spridare 2.2 ohm och därmed uppstår detta volt spikandet
intressant och lärorikt måste jag säga
jag tackar för alla tips och hjälp
återkommer med feedback lördag ska spridarna bytas ut
Med vänlig hälsning
Re: volt spikar MS
Hej gott folk
Kan efter spridar byte från låg till högohm
Säga att det blev perfekt
Motorgången är riktigt bra
Ur alla avseenden
Tack alla för input Ang min fråga om ström spikarna
Kan efter spridar byte från låg till högohm
Säga att det blev perfekt
Motorgången är riktigt bra
Ur alla avseenden
Tack alla för input Ang min fråga om ström spikarna