Tändkurva Volvo B6304

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av turb00le »

Hej

Håller på och "grejar lite i lådan" på en 960. Styrsystemet är motronic 4.4.

Så här ser original tändkurva ut:
Bild

För alt jag vet är det en rätt slö kurva, men jag har inte grejat nått med tändkurvor förut så undrar om nån har tips eller värden jag kan gå utifrån.
Motorn är som sagt en 3L med "vassa" org kammarna dvs 204hk original.
Enda som är gjort åt den är att byta främre röret ink kissen til ett rör från a-alt som inte är dubbelmantlat (altså större innv dia) samt ett rostfritt system från raka rör som iaf inte är sämre änn det originala systemet.

Kommer stoppa dit en bredbandslambda nån dag med så man har lite kontroll på vad som händer.
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av Micke K »

Hur har du fått fram den tändkurvan?
Tycker den ser rätt skum ut med max tändning vid max vrid.
Håller själv på med en B6304 som jag har i mitt amatörbygge har satt på separata spjäll från en Triumph MC och byggt eget extraktor ska köra med VEMS.
Load värdena vad referera de till?
Original styrningen har är väl ingen MAP bara TPS styrt?
EDIT: Nu kom jag på att den har luftmassa mätare med.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av turb00le »

Lite mera info ang load akse:
Värdet är hur länge spridarna får vara öppna för att teoretisk få ett lambdavärde =1. Mäts i ms/varv.

Kurvan har jeg kopierat ut från original software till en motronic 4.4 Box med slutnr -655.
Det er räknat om från HEX (som står i koden) til grader för att det ska vara lättfattat.
Kommer göra samma sak med VE mappen när jag fått på plats en bredbandslambda...
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av turb00le »

Här är VE/Lambda tabellen från motronic'et:

Bild

Här är "WOT Enrichment" tabellen, denna tabell multipliceras med VE map'et när spjällvinkeln är x antall grader, egen tabell för det:

Bild

Nån som har ideer för att få mera ös i maskinen?
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av turb00le »

Upp och hopp.
Nån som har lite ideer på vart man ska börja med tändkurvan?
Evt om nån har kurva från en vitsexa som är mappat om med ett annat sprut.

Ska koppla inn en bbl innom kort, tanken är att laborera lite med tändkurvan och "leana" ut motorn lite om den går fett.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av jre »

Intressant!
Var ligger fullastlinjen i tändkurvemappen? Dvs hur mycket last är det med fullt öppen trottel beroende på varvtalet?
Får nog mata in tabellen i Excel. Gillar mer att ha varvtal på horisontalaxeln.
//Jacob
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av jre »

Har kollat en stund på denna tändkurva nu i Excel. Den ser väldigt "bucklig" ut. Ungefär som att någon överlagrat kurvan med små slumpmässiga förändringar på en massa ställen. Sen tycker jaga det känns orimligt att backa av så mycket på tändningen på höga laster jämfört mot dellasten. Det är normalt något man gör på motorer när laddtrycket kommer för att hålla nere cylindertrycket (och på så vis undvika knack). Det borde inte behövas på en NA-motor.

Jag tycker att man borde kunna fortsätta höja tändningen över 2000 rpm upp ca 30 grader vid fullvarv för laster över 2.5 ms. Dvs fylla ut "hålet" som finns där i tändkurvan i första inlägget. Dessutom skulle jag nog vilja bredda toppen på berget lite för att täcka in mer av dellastområdet med högre vridmoment för att få lite bättre bränsleekonomi och bättre respons där.

Jag fick fram att fulllasten borde vara mellan 6.5 ms och 7.3 ms (för alla varvtal räknat på VE = 90%-100% och spridare 225 cc/minut och BF98). Dellasten (crusing på motorväg) är rimligen runt 3-4 ms & 2000-3000 rpm så där skulle jag lägga lite energi (tid på rullar) på att få tändningen bra förutom fulllastlinjen.

Jag tror inte det finns mycket att vinna på att ändra på bränslekurvan. ECUn håller rimligen lambda = 1.0 överallt utom för WOT där den försöker hålla 0.95 (så som jag tolkar kurvorna ovan) vilket känns ganska rimligt.

Implementerar man mina tankar blir det något åt detta hållet. Man borde nog lägga klart mer tid på detta än vad jag gjort och dessutom testa det på rullar.

60 360 810 1050 1290 1530 1770 2190 2580 3000 3600 4200 4800 5400 6000 6600
0.48 6.75 9.75 10.5 12 12 15 18 18.75 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25
1.01 6.75 9.75 10.5 12 12 15 18 18.75 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25 20.25
1.49 6.75 9.75 12 15 17.25 20.25 21 21.75 24.75 24.75 23.25 23.25 23.25 24 24 24
2.02 6.75 9.75 15 18.75 21.75 24.75 27 27.75 27.75 30.75 30.75 30.75 31.5 32 32 32
2.5 6.75 9.75 16.5 20.25 24 29.25 30.75 30.75 31 31.5 32.25 34.5 34 34 34 33.75
3.02 6.75 9.75 16.5 21 23.25 25.5 29 30.75 31 31.5 32.25 35 35 36 36 33.75
3.5 6.75 6.75 14.25 17.25 22.5 26 28 30.75 31 31.5 32.25 34.5 34 35 33 33.75
3.98 3 3 11.25 14.25 18.75 24 24 28 28 28.5 30 31.75 32.25 34 33 32
4.51 2.25 2.25 6.75 11.25 15 20.25 20.25 24 26 27.25 28 29.25 30 33 32 32
4.99 0.75 0.75 6 8.25 12.75 16.5 18.75 22 24.75 26.25 26.25 26.25 29 31 32 32
5.52 0 0 0.75 4.5 8.25 12 15 20 23.25 23.25 25 26 28 30 32 32
6 0 0 0.75 4.5 8.25 12 15 19 21 21.75 23.5 26 28 30 32 32
6.48 0 0 0.75 4.5 8.25 12 15 18 19 21.5 23.5 26 28 30 32 32
7.01 0 0 0.75 4.5 8.25 12 15 17 19 21.5 23.5 26 28 30 32 32
7.49 0 0 0.75 4.5 8.25 12 15 17 19 21.5 23.5 26 28 30 32 32
8.02 0 0 0.75 4.5 8.25 12 15 17 19 21.5 23.5 26 28 30 32 32
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av sandqvist »

Orginal styrsystem är ofta mappat efter väldig massa olika kvalite på bränslen. Du kan göra klara förbättringar på vridsidan genom att göra om tändkurvan och byta till 98 oct. Men ja rekommenderar dig att du sätter den i en bänk och kör den där. Att ligga farligt nära spikgränsen på ett orginalsprut är lönlöst me då den många gånger drar av 10-12 grader oavsett last direkt. Då har du tappat betydligt mer effekt än vad du hade från början.

Ja har mappat många olika orginalsprut så har hunnit testa en hel del.

Mvh Fredrik
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av turb00le »

Tanken var bare å teste litt siden jeg kan og det er gratis. Denne motoren er uaktuell å benke da den i utgangspunktet skal erstattes med t5.

Jeg prøver å skrive en ny bin med tenning som over og ser hvordan motoren beter seg.

Sent fra min S30 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Om jag kommer ihåg det kan jag lägga upp min kurva. Ev hinner jag det ikväll.

Ett råd är att säkerställa var tdc är. Mattias tjatade på mig att jag skulle göra det länge och när det till slut gjordes var orginalmarkeringen ca 15gr fel. Dessutom sitter indikeringen vid kamdrevet vilket ju inte heller är någon succé.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Här kommer kurvan jag kör med. Den är inte tagit fram i bänk på nåt sätt utan Mattias Sandgren styrde ihop den när han mappade bilen.

Jag har labbat, lite (med betoning på lite), med accelerationsberikningen i VEMS då jag upplever att motorn suckar lite på snabba gaspådrag. Finns det något liknande i motoricen som går att läsa ut?

edit: kpa vs rpm

Bild
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av turb00le »

Visst, det finns. Det er natt helt sansløst med tabeller...

Sent fra min S30 via Tapatalk
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av jre »

Kurvorna är ju ganska lika. 100 kpa i Vems:et motsvarar ju ca 6.5 ms i motronic:en. Dock mycket lägre upplösning i kurvan från Vems:et. Kan man inte sätta 100 kpa respektive 6500 rpm som max? (Fast du kanske tvångsmatar maskinen? Upp till 3 bar? :twisted: Det skulle öka upplösningen en hel del att flytta till ditt maxtryck och max varvtal.

Angående accelerationsanrikningen så är det väl bäst att montera en bredbandslambda och se att den inte går magert under acceleration. Jag är dock lite osäker på hur fett man vill att den ska gå på acceleration. Är det lagom att satsa på 0.95 i lambda på en NA-motor? Går den för fett lär den ju släcka gnistan av den anledningen istället.
//Jacob
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Jag kör med 400kpa mapnsensor men laddtrycket har inte nått dit... Och kommer nog inte heller...
Hela min config finns här: http://www.vems.hu/files/nier/2016.05.0 ... er.vemscfg
Vet inte när jag sitter vid datorn själv nästa gång så om nån annan vill öka upplösningen på tabellen så är det bara varsågod.
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Tändkurva Volvo B6304

Inlägg av turb00le »

Bild

Så här ser berikningen ut i motronic'et.

jre:
Jag skal kolla lite på ditt förslag til tändkurva och se vad som händer.
Skulle haft dit en bredbandslambda med, den har samlat damm lite för länge.
Skriv svar