Sida 1 av 3

MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: lör jun 27, 2015 1:19 pm
av Jens Gustavsson
nån med erfarenhet med MLS packning på gjutjärns motorer?

jag testade på min B18 men märkte att det börja läcka ut förbränings tryck ganska direkt jag paserade 2 bar och jag tog i sär och filade bort nitarna och man ser tydligt det har fist läkt i mellan lagren. det man ser på bilden är mellan plåten. man ser på de två smala plåtarna att teflon ytan brunnit upp också.

både bock och topp planad med fin yta och 12.9 bultar dragna 110nm.

Bild

har jag lyft toppen eller vad har hänt? ca 500hk 86mm borr. körde i fjol med vanlig elring std packning den höll ungefär lika länge innan den börja små läcka.

jag har tryck mätare på vatten systemet så jag ser ganska direkt då trycket blir högre än normalt. 0.7bar trycks upp i systemet för att höja kokpunkten men sen blir det 2 bar då det läcker för där är övertrycks ventilens öppnings tryck.

mvh jens

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: lör jun 27, 2015 1:58 pm
av Jens Gustavsson
bild den tunna plåten (mot blocket) men sidan av den är mot plåten upp mot den tjocka plåten på bilden över.

Bild

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: lör jun 27, 2015 2:08 pm
av Jens Gustavsson
nån som har testat volvo orginal koppar/aspets packning? :twisted: tjock och omodärn men kanske bra? lik B16 B4b
mvh jens

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: lör jun 27, 2015 7:02 pm
av Kadett4wd
mät upp ytorna noga,, ger mig den på att blocket eller toppen sjunkigt.
med mls så skvallrar det direkt om ytan sjunker några hundradelar.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: lör jun 27, 2015 7:31 pm
av Jens Gustavsson
hur brukar du mäta sånt på plats? indikatorn på en häst sko eller hur man förklarar?

alla ytor plande i fjol och sa att jag ville ha extra fin yta. har alldrig gått varm eller så?

mvh jens

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: lör jun 27, 2015 8:55 pm
av Kadett4wd
jag kastar upp i fräsen och går över med indikatorklockan.
då ser jag på hundradelar.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: lör jun 27, 2015 9:27 pm
av Jens Gustavsson
bilen ryms inte i fräsen :lol: ska kolla toppen

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: sön jun 28, 2015 12:58 pm
av The
Du får be Ajden skanna!

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: sön jun 28, 2015 6:39 pm
av Erland Cox
Jag tror man får problem med 12,9 bultar.
Det är bara 4 stycken långt från varandra och dom deformerar säkert både block och topp.
En tiondels planförsänkning runt bulthålen några mm brett i toppen kanske hjälper?
Har du nånsin provat med standardbultar?
Hur hårt drar du 12,9 bultarna? Är det pinnbult och i så fall vilken gänga på muttern?

Erland

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: sön jun 28, 2015 8:07 pm
av Kadett4wd
Hur djupt sitter gängorna i blocket?
om man borrar väck översta ~20mm gängorna och borrar samt gängar djupare ändrar sig blockets deformering då du rar, det sprider ut det på en större yta.
Sen kan du gärna köra 5cm för långa bult och svarva distanser som ökar i diam och klämmer på större yta på toppen.
du får planförsänka toppen så distanserna ligger an riktigt.

Hur ser gjutet ut i toppen rakt mellan bultarna från höger till vänster sida?
Om det gick att borra och dra i en mindre skruv som 'lite hjälp' att hålla ihop.
Typ en m8 eller så.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån jun 29, 2015 12:12 am
av iadr
ARP headstuds will fix that, Jens.

Ian from Canada.


It all has to do with bolt stretch, and the spring effect. 12.9 bolts are brittle, not springy. Others have argued the theory (saying all steels are alike, per their engineering text books...hahaha) but the results can't be argued with.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån jun 29, 2015 7:50 am
av Jens Gustavsson
hej och tack för alla tips och kommentarer! jag har kört vanliga bultar liknade volvo orginal men 12.9 istället för 10.9 men lite kortare då jag däckat blocket lite + planat toppen lite men ska göra iordning ett gäng bultar som har max längd (ca8mm längre) för mindre belastning av blocket. för de som inte är så insatt i B18 så börjar gängen ca 14mm ned från toppackningen och är totalt ca 20mm långa.

jag brukar dra dessa bultar ca 110nm.

har hört att det är de första tre varven gäng som belastar mest i blocket och jag köper att försänka bultens gänga mer skulle säkert göra saken bättre.

men man kan ju sen säga att vanlig standard packning fungerar rätt bra ändå upp över 2 bar och på B20 tiden så fungerade en elring skärrings packning perfekt med samma bultar ändå tills blocket sprack.

nästa års motor så blir det antigen M12 pinnbultar i blocket eller 1/2. tänkte borra de så djupt att de tittar fram i vattenkanalerna sen ta bort lite gänga längst upp det borde väll bli bra?

tidigare på min 142 så körde jag M12 bultar samt 1.5mm koppar solid packning med 1mm stålring med 0.10 upstick ca 6mm utanför borret och det va alldrig nå problem men nu är ju cylindertrycken större ska tilläggas.

ska man behöva efterdra en MLS stål packning? jag gjorde inte det förens att jag såg tendens till lekage (några varmkörningar och ett par stall försök + 2 repor) var nog för sent då!

jag har lite svårt att tro att bara för att det är ARP så blir allt bra ? förklara gärna mer vad du tror blir bättre mot vanliga högkvalitets bultar iar. för lite sträckning i 12.9?

mvh jens

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån jun 29, 2015 8:40 am
av Kadett4wd
Jag efterdrar alltid mls packningar.
angående bultar så är en 12.9 väldigt känslig just vid sträckgränsen och fallerar.
Nu är 110nm inte för mycket på en M12, jag drog mina 120Nm.
Men jag hade även distanser som jag skrev tidigare dels för att trycka på större yta samt dels för att sprida sträckningen av bulten på en längre yta.
audimotorer med mycket cylindertryck har börjat visa samma tendenser också(~1000Nm i maskin).
Så jag sade åt en kille att göra sådana distanser, då försvann alla problem.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån jun 29, 2015 8:45 am
av johan johansson
Det skulle inte funka med stålringspakning finns inte det till B20?
jag har aldrig blåst en sådan. iof alu topp

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån jun 29, 2015 9:18 am
av Jens Gustavsson
hej för att förtydliga jag kör standard dimension nu på bultarna 9/16 UNC (ca 11mm) och de ska dras 108-110nm vad jag kan hitta. vad är det som sätter sig i en stål packning ska man verkligen behöva efterdra?

jag har bra erfarenhet av elring skärrings packning till B20 men fins inte till B18 (jag kör ju 1790cc B18 i år då jag kör i comp elimenator ET/A. 86borr och 77mm slag)

mvh jens