Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
Postat: fre jul 24, 2015 6:17 pm
Håller på med ett litet semesterprojekt där en BW55 3-stegs automat inte vill driva på backen när den är genomvarm.
Lådan sitter i en Volvo 240 med V6 (ovanlig sak), driver hyfsat bra på backen när den är kall - men inte varm.
Har bytt ATF "olja" samt rengjort silen utan att det gjorde någon skillnad - samma beteende som tidigare.
Gamla oljan var grå/brun aktig och silen igensatt, dvs längesen den servats...
Lådan driver och växlar bra i övrigt, kickdown funkar som den ska, vajern verkar vara rätt justerad.
Nivån är korrekt och länkaget fungerar som det ska, dock hade jag bara hemma Dexron III olja (ska vara Typ F eller G egentligen till denna låda).
Finns det något man kan göra utan att riva ner lådan, dvs något enkelt och billigt knep?
Har googlat och läst på rejält under ett par veckors tid utan att hitta nåt vettigt man kan göra.
Har läst att föregångaren BW35 hade utvändig justering av banden som kunde lösa såna här problem.
Denna BW55 har väl inga band och därför ingen sån här enkel justering?
Är Typ F/G oljan så pass bättre att det är värt att byta från Dexron III ATF?
Det skumma är att inga vaccumslangar går till lådan vilket jag tycker är märkligt, udda pryl?
Hjälper det att plugga oljekylar-anslutningarna vid lådan (har läst här att det kan påverka växlingarna positivt)?
Mirakelmedel att hälla i lådan, är det nåt alternativ och finns det något medel som duger?
Vad styr egentligen trycket i lådan, går det att justera nåt?
Tacksam för tips och hjälp, vill kunna börja använda den här klenoden!
Lådan sitter i en Volvo 240 med V6 (ovanlig sak), driver hyfsat bra på backen när den är kall - men inte varm.
Har bytt ATF "olja" samt rengjort silen utan att det gjorde någon skillnad - samma beteende som tidigare.
Gamla oljan var grå/brun aktig och silen igensatt, dvs längesen den servats...
Lådan driver och växlar bra i övrigt, kickdown funkar som den ska, vajern verkar vara rätt justerad.
Nivån är korrekt och länkaget fungerar som det ska, dock hade jag bara hemma Dexron III olja (ska vara Typ F eller G egentligen till denna låda).
Finns det något man kan göra utan att riva ner lådan, dvs något enkelt och billigt knep?
Har googlat och läst på rejält under ett par veckors tid utan att hitta nåt vettigt man kan göra.
Har läst att föregångaren BW35 hade utvändig justering av banden som kunde lösa såna här problem.
Denna BW55 har väl inga band och därför ingen sån här enkel justering?
Är Typ F/G oljan så pass bättre att det är värt att byta från Dexron III ATF?
Det skumma är att inga vaccumslangar går till lådan vilket jag tycker är märkligt, udda pryl?
Hjälper det att plugga oljekylar-anslutningarna vid lådan (har läst här att det kan påverka växlingarna positivt)?
Mirakelmedel att hälla i lådan, är det nåt alternativ och finns det något medel som duger?
Vad styr egentligen trycket i lådan, går det att justera nåt?
Tacksam för tips och hjälp, vill kunna börja använda den här klenoden!