HForsaa skrev:Har bromsat 917hk/1105nm på standard ventiler å en typ steg 2 portat topp.
11,9 lyft inn & 11,2 lyft ut.
Så topparna klarar mycket om alt annat e bra.
Motorn hadde.
Over 900 hk från 6100-7600rpm
Over 800 hk från 5200-8200rpm
Litt større turbo så hadde den holdt i lengre på varv.
Baktrykket hva lite over ladtrykket på høgre varv.
Jag gjorde toppen till Adeens motor.
39-33 ventiler och osvetsad topp eftersom insuget ändå var för trångt.
Bilder och info om toppen finns här: http://www.topplocksverkstan.se/volvo16 ... otopp.html
Den klarade av att lämna över 1300 hästar.
Men man kan få samma effekt vid ett mindre laddtryck med lägre insugningstemp med en bättre topp.
Hans nästa motor har en billet topp, tror det blir ett reportage i nästa Bilsport.
-- Operating RPM Ranges of various Components --
Best estimate RPM operating range from all Components = 6392 to 8392
Intake Flow CFM @28inches RPM Range from Flow CFM only = 6217 to 8217
Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 6739 to 8739
Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 5487 to 7487
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 7802 to 9802
Intake Valve Curtain Time-Area at 0.449 Lift RPM Range = 6303 to 8303
Exhaust Valve Curtain Time-Area at 0.449 Lift RPM Range = 6931 to 8931
Agaps kammar är fina.
Ring å prata med Reine så hjälper han dig.
Jag har gjort en topp som lämnade 860whp vid 8000rpm med hydraul kammar .. det blir ju lite meck med solida. Kolla i nästa bilsport för lite tipps ang tryckarna
Edit: den toppen va med std ventiler. Vi kör med 37-34.
hej min sts252 ska nog va lämplig på en sån motor också. går att varva mycket med rätt fjäder och med lätta grejor. prisvärd då den kan slipas på original 2.3L kamaxlar.
ska kolla men tror lyftet va 11.8mm och dur 252 vid 1.25mm. gav bra effekt på boströms motor. tror det va 720hk vid 1.5bar/8400+ rpm (ökade) på E85 och HX55.