Vems-map till 16v turbo? Någon som vill dela med sig?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Hanky skrev:Det är inte så svårt. Förväntar mig att du kör med MT1.0.36.
Öppna megatune, settings, Injector Output.
Där står ju vilka spridare dom används vart.
This screen will setup which output pins that relates to each injectors output
The table will be traversed backwards, according to the 'Injector Settings' screen
For each table entry, choose which injector outputs you want to fire
Injector output A, add +1
Injector output B, add +2
Injector output C, add +4
Injector output D, add +8
Injector output E, add +16
Injector output F, add +32
Injector output G, add +64
Injector output H, add +128
In most installs, only 1 output is choosen for each table entry.
Så om vi säger att spridarutgången 0 har gått sönder så tar du bara och fyller i 16 istället för 1. Sen flyttar du kabeln från EC36-7 till EC36-9.
Sen ska det funka.
Okok. finfint.. Får jag prova.. Men skall jag inste sätta 1 på den utgången so hadde 16 innan då ? SÅ jag växlar dom. Eller går de köra 2 st 16? ANtar att de är numrerat så då de är minärt?

Kan tillägga att de är underbart detta forum när de fins lite folk som kan svara. På vems.se kan/vill ju ingen svara få flera dagar. Eller så kasnke de är för at de är för lite med folk dår ... Iallafall mycket tacksam för eran hjälp och era fina svar :D
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Det är rätt att du ska fylla i "1" där 16 satt.
mvh henke
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vissa av raderna ("banks") i den tabellen används ju inte beroende på vad du valt under "Injection Settings". Alltså vilka rader som används. Har du 4-cyl maskin blir det "3..0" och det är alltså raderna 3, 2, 1 och 0 som används och dessutom avfyras i den ordningen. Dom övriga raderna kan vara 0 eller vad som helst, dom används ändå inte.


Läs den här:
http://media.vems.se/manual/swe/VEMS3.3 ... elease.pdf

Den är på svenska, vilket underlättar för dig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

mattias skrev:Vissa av raderna ("banks") i den tabellen används ju inte beroende på vad du valt under "Injection Settings". Alltså vilka rader som används. Har du 4-cyl maskin blir det "3..0" och det är alltså raderna 3, 2, 1 och 0 som används och dessutom avfyras i den ordningen. Dom övriga raderna kan vara 0 eller vad som helst, dom används ändå inte.


Läs den här:
http://media.vems.se/manual/swe/VEMS3.3 ... elease.pdf

Den är på svenska, vilket underlättar för dig.
Jo har läst den. Men den är ganska felaktig om man jämför med de mt som jag iallafall använder.. Och så är de en hel del oklara saker i den som ej är ditskrivna än...

Men vill glatt medela nu iallafall att filen går som en klocka och allt verkar funka som de skall. Behövdes bara en skum förändring så va den fungerande sen. Tog att körde alla spridarna paralellt på en enda spridarutgång så blev allt kanon. Kunde jag köra på req_fuel 3.0 osv sen utan problem. Förut fick jag köra på närmare 20 där för att bilen ens skulle gå på tomgång. Och så sköt den bara och gick på 2-3 cyl när man gasa osv. Fattar fortfarande inte varför men..

Är bara ett litet bekymmer nu. Bilen änna kan hugga till ibland när man trampar på gasen. Typ som om den stänger av tändningen helt något varv. Får inga triggerfel även om jag ställer den så 2 i känslighet och inget syns på någon mätare. Och inget som kan vara bundet till de i inställningarna hittar jag heller. Felet verkar inte ha med varken varvtal eller tryck att göra då de rycket kan komma inprincip närsomhälst.

Något ni hört förut? ELler vet va de kan bero på. ?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

ALla problem rösta för några dagar sen nu då jag va och pratade lite med bra kille på vems.se (jörgen)

Men är fortfarande intresserad av tändkurvor till just B234/B230 16v-maskiner.. För de är ju svårt att mappa och klura ut själv om man säger så... Hoppas ni vill dela med er. Väldigt tacksam för allt som går att inspektera..
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Hittade en kille på vems.hu som hade volvo 16v turbo
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... nJohansson
Där har han lagt ut sina tabels iaf
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Hanky skrev:Hittade en kille på vems.hu som hade volvo 16v turbo
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... nJohansson
Där har han lagt ut sina tabels iaf
Hur läser man ut förtändningen ur dom tabellerna?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Inte så lätt då tabellen är i 8x8 och inte 12x12, men annars är det som att tanka upp vilken tabell som helst. Du kan fylla upp raderna och kolumnerna med nollor och tanka upp, resten gör du i MegaTune. Se till att varvtal och tryck kommer med, det är i k[] och r[] variablerna.

Det är för övrigt n[] du är ute efter och ska lägga i filen config/tables.txt (katalogen där du har MegaTune+firmware) och sedan använda "generate-config.bat" och därefter upload-config.bat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sniffer skrev:ALla problem rösta för några dagar sen nu då jag va och pratade lite med bra kille på vems.se (jörgen)

Men är fortfarande intresserad av tändkurvor till just B234/B230 16v-maskiner.. För de är ju svårt att mappa och klura ut själv om man säger så... Hoppas ni vill dela med er. Väldigt tacksam för allt som går att inspektera..
med e85, 10.5 i kompa förhålande, std kamaxlar, korta grenrör så törs jag inte utala mig om nåra tänd pukter :wink:


hur mycket laddtryck?



det blir nog ganska lite förtändning i allafall!


tips! fega med soppa, förtändning och framförallt laddtryck, annars håller det inte länge!
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Kompet är inga problem. Även om ni tror eller ej så kan jag säga att jag plockat nära 400hk med orginal glt16v-kurva utan någon tändsänkning vid ladd. Och inte en enda spikning hörta eller synts då jag rev motorn året därpå. Laddet va i slutet runt 1bar kan varigt lite mera. Körde bara med mätaren periödvis då jag inte ville ha sådant i en speeper.. Farligt snabb spolupp med de kompressionsförhollandet brev de med lixom nu. Så hälst går jag inte mer i komp förän jag märker att de behövs. Just därför jag även vill ha tag i kurgan en orginal 16v glt har då jag kan kopiera den och skala ner den lite vid laddtryck då jag vet att den funkar..

Oj nu lär la jag bli bombaderad av folks åsikter om va som inte funkar osv. Men kan bara säga att jag provat själv och att iallafall JAG inte märkt något åt spikningshollet.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag sa inte att det är omöjligt men kanske inte optimalt med så hög kompa och std kamaxlar och E85. jag vill bara inte säga nåra tänd siffror sen så kör du sönder och du blir sur på mig :lol: speciellt när insprutningen din värkar strula en del.

vart har du bromsat?

det sitter väll knack sensor på orginal styrsystemet? det och den relativt stora turbon är nog din räddning.

vad har du haft för avgastemp? (skulle tro att du har haft ganska låg tändning och hög avgastemp)
Skriv svar