Sida 1 av 1

Högt ladd, dålig effekt. Val av ny turbo. Supra MKIV

Postat: lör aug 22, 2015 10:23 pm
av EdgeCrusher
Tjenare grabbar.
Jag skulle behöva lite råd och lite hjälp med val av ny turbo till min Supra MKIV.
Jag kör nu med en oöppnad 2jz. Bara kringutrustningen har uppdaterats ännu. Tex. Singel turbo KKK29.
50mm HKS kopia WG , 3,5" DP och 3,5" Avgas ingen katt . Kör på e85 med 1500cc spridare.
Saken är den att jag kör med en preppad Th400 4000rpm stall.
Bilen av 545whp och 620wNM på bänken. omräknat med 20% drivline förlust ( läste mig till på amerikanska forum att
det är ungefärlig vad man kan räkna med i förlust) så ger motorn ca 650Hk. Och detta är på 2,2Bar i ladd!
Det är jävligt högt tycker jag. Har väll räknat ut att KKK29an inte är direkt modern så nu letar jag efter något nytt.
Kollar lite på Precision och BW EFR aggregat men kan inte komma på vad jag skall ha.
jag vill ha något som laddar tidigt men som orkar gärna upp mot 1000hk.
Vad har ni för ideer på detta ? Och vad tänker ni om den dåliga effekten kontra laddtrycket? Den är mappad av samma mappare som mappar för Autotech.

Re: Högt ladd, dålig effekt. Val av ny turbo. Supra MKIV

Postat: sön aug 23, 2015 7:38 am
av fugazi

Re: Högt ladd, dålig effekt. Val av ny turbo. Supra MKIV

Postat: sön aug 23, 2015 7:44 am
av Kadett4wd
Kkk aggregaten är dock kända för att bete sig sådär.
pt7675 eller 7682 beroende på hur du vill ha registret.

Re: Högt ladd, dålig effekt. Val av ny turbo. Supra MKIV

Postat: tis aug 25, 2015 12:15 am
av dundersmurfen
Har ej prövat kkk, men precision, garret, holset eller BW av modernt slag funkar i nästan alla lägen. Efr skulle jag vilja ha om jag hade råd. Men tack vare en bra kontakt på en lokal turbofirma så kan jag få en ny garret gtw 62mm in (nya serien gt35-6-7 nåt) för cirka 8k. Tycker det är svårslaget och finns i några näraliggande större och mindre versioner.

BW vanliga s300 är också fina prylar, lite klumpigare än garret eller precision, men robusta och snabbspolade och ligger på 6k.

Annat att tänka på är att det är oftast fantastiska förluster i just effekt på jänkeautomater. Vrid kommer liksom igenom dom rent hejdlöst med effekt är svårare. Inte trångt någon annan stans, IC, laddrör, tjuvläckage? kamaxlar står rätt?

Bistår gärna med assistans på felsökning i min bänk om det är så..

Har kört en 2jz i bänk med pt7582 och tyckte den kom igång för sent..

Var det Engdahl som mappade?

Re: Högt ladd, dålig effekt. Val av ny turbo. Supra MKIV

Postat: tis aug 25, 2015 5:39 pm
av E30Anders
Kör k29 på min bmw m50b25.....laddar 1,8bar
Håller ner trycket i början för att skona maskinen lite.
Bild

Mvh/ Anders

Re: Högt ladd, dålig effekt. Val av ny turbo. Supra MKIV

Postat: ons aug 26, 2015 12:36 am
av Pacman
Jag har byggt en helsmidd 2JZ där jag portade en GE-topp ordentligt och använde GE-kamaxlar, Portat Kina-insug, Japansk grenrör till en Turbobanditen TB70-4 mm.
Kanske inte en riktigt bra jämförelse, men jag fick iaf 532Hk och 630Nm i motorn på 1,0bar med brett och fint register.

De motorerna ska svara BRA på laddtryck så du har en riktig propp i din motor nånstans.

Postat: ons aug 26, 2015 11:23 pm
av Big Al
-

Re: Högt ladd, dålig effekt. Val av ny turbo. Supra MKIV

Postat: lör jan 23, 2016 2:06 pm
av EdgeCrusher
Nu har jag sålt den gamla turbon och håller på att bygga en helsmidd monster maskin med riktigt stygga grejor. Köpte mig en S400Sx igår som skall på tillsammas med ett riktigt byggt grenrör med twinentry. Så nu skall det nog bli fart på grejorna igen.
Det var Sören som mappade på Torbjörns bänk utanför Landvetter.