Sida 1 av 6

Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter 1996

Postat: tis sep 01, 2015 6:24 am
av Performance_seeker
Bilen är VW Transporter 1996 med en Siemens motorstyrning.

Jag är rätt säker på att det är tändningsstörning, och inte bränslerelaterat. Det verkar som 1 cylinder faller bort tidvis och motorn tappar kraft, för att en stund senare gå finfint igen. Det är klar skillnad i motorkraft mellan de olika fallen.
Problemet kommer och går och finns på tomgång, halvgas men mera sällan på fullgas och med belastning. När motorn är halvvarm och jag motorbromsar...om motorn går bra är motorbromsen jämn och fin, men knyckig om motorn går dåligt.

Jag har bytt tändstift, fördelarlock och rotor, noga kollat och rengjort tändkablar. Jag har hittat diverse fel i elsystemet under resans gång, men inte själva huvudfelet. Ett fenomen är också att varvräknaren slår upp till 3000 rpm när jag drar igång startmotorn. Tidvis under motorbroms har också varvräknaren slagit vilt upp mot 5000 rpm.

Som nästa åtgärd kommer jag att plocka bort Siemens-burken och undersöka om jag kan hitta något problem där. Jag skall också undersöka hur den är jordad.

Någon som haft liknande fenomen eller har tips på vad jag kan undersöka?

Hälsar,
Martin

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tis sep 01, 2015 11:44 am
av magloman
Min box gick sönder och tydligen vanligt
Likaså tändspolen går sönder ofta plus att det rostar gärna runt den. Kolla jord mm

Jag byggde ett MS till min sen en volvo bosch tändspole på det.

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tis sep 01, 2015 5:54 pm
av Performance_seeker
Ok, tack för infon. Jag gräver runt lite med motorstyrningen och kollar om jag hittar något där innan jag börjar beställa ytterligare delar. :thumbright:

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tor sep 03, 2015 1:48 pm
av StefanM
tändspolen är nog det vanligaste, har bytt massor med såna. Den kostar inte nå blodiga pengar och det är så pass vanligt att man lika gärna kan byta den för att slippa stå med död bil nånstans. Byter du den och felet är kvar så vet du ju att det inte var den iallafall..........:-)

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tor sep 03, 2015 2:19 pm
av Pitabroed
Har du problem med poffar vid motorbroms kanske det även är bränsle/tjuvluftsrelaterat, iom att inget bränsle skickas normalt in när man motorbromsar, dvs det får tända hur mycket/lite det vill utan att det ska hända något.

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tor sep 03, 2015 3:36 pm
av Performance_seeker
Jag har inga poffar vid motorbroms men däremot är motorbromsen knyckig när den går dåligt. När den går bra är motorbromsen mjuk och fin, och verkar börja bromsa lite mer efter några sekunder, antagligen då som insprutningen stryper. Men ibland verkar det som insprutningen stryper direkt när jag släpper gasen, så det är mystiskt att uppförandet verkar att variera beroende på något som jag inte vet vad det är.

Skall börja kolla runt tändspolen ikväll och se om jag hittar något. Blir intressant att se. Om inte det ger något får jag plocka bort Siemens-burken och försöka öppna den och kolla hur det ser ut.

Skall också försöka undersöka hur varvräknaren får sin signal, eftersom varvräknaren kan slå vilt ibland vid motorbroms. Om varvräknaren styrs från Siemens-burken så skulle det kunna tyda på att antingen någon varvtalssignal är dålig, eller störningar från misständningar som går in i signalledningen. Men varvräknaren visar 3000 rpm när jag drar igång startmotorn...skulle kunna vara något jordningsfel...mycket skumt alltihopa.

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tor sep 03, 2015 7:10 pm
av nilsan
Kollat jordflätan vid vänstra huvgångjärnet?

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tor sep 03, 2015 7:46 pm
av Performance_seeker
nilsan skrev:Kollat jordflätan vid vänstra huvgångjärnet?
Nej, det skall jag kolla imorgon.
Verkar som tändspolen är lös trots att fästskruvarna är fastrostade...men lite tur kanske det är tändspolen trots allt.
Återkommer med rapport!

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: fre sep 04, 2015 1:36 pm
av Performance_seeker
Tändspolen såg verkligen lessen ut...sprucken plast, alu korroderad och alupinnarna som skulle hålla ihop tändspolen var avkorroderade. Allt rostat och omöjligt att skruva loss, det blev tryckluftskapen som skar loss hela skiten...
Det ligger nära till hands att tro att det var tändspolen som spökade. Jag hade inte menat att ha sönder den helt men visste inte att elektronikdelen satt i själva alu-delen...så nu blir bilen stående tills en tändspole anländer... :thumbright:

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: mån sep 07, 2015 1:13 pm
av StefanM
fy bubblan..........så där illa har nog ingen av de spolar sett ut som jag har bytt. Dom sitter ju så fånigt så dom är inte helt enkla att skruva loss heller.

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: mån sep 07, 2015 2:17 pm
av Performance_seeker
StefanM skrev:fy bubblan..........så där illa har nog ingen av de spolar sett ut som jag har bytt. Dom sitter ju så fånigt så dom är inte helt enkla att skruva loss heller.
Ja, den är inte vacker...men fotot på det värsta misslyckades! Järnkärnan inuti tändspolen har rostat och sprängt sönder plasthöljet längs hela sidan!
Gissa vad en ny tändspole kostar på VAG... 2456 SEK...det är så jag vill trilla baklänges...

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: mån sep 07, 2015 9:22 pm
av nilsan
Fast det e dom tändspolarna som finns på biltema för ca 350:- va?

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tis sep 08, 2015 7:16 am
av StefanM
ja det är lika spole, de sitter ju på massor med VAG modeller. Sen får man ju göra en kvalitetsavvägning själv såklart men det går säkert att hitta nåt mittimellan också.

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tis sep 08, 2015 4:06 pm
av Bassek
Tror det var 1300-rabatt från det lokala AD-center och då var det Bosch.
MVH Basse

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Postat: tis sep 08, 2015 9:25 pm
av Performance_seeker
Förbaskat också...ny tändspole monterad...ingen skillnad...samma misständningar...
Skall försöka koppla in mig på hallgivaren i fördelaren...och se om det är något skumt med signalen från fördelaren till motorstyrningen...har redan ombokat besiktningen...var lite värre fel att hitta än jag trodde... :hihi: