det var en 16vcaterpillar skrev:var det inte en typ som plokkade ur b21 1151hk?? da brøts veven av eller?? var det bare skoyprat
Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och 8v
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur går det med din bromsning då; några intresanta sifror eller data?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det här var ju en ny grymm maskin också vet dock inget mer om bilen?
Kort om BAMBAM 2:
Motor: B23 på 2,3 liter med turbo.
Effekt: 485 hk vid 6500 varv/minut.
Vridmoment: 500 Nm vid 5000 varv/minut.
som jag förstod det var det på bakaxeln via automat (+ ca 25% till i motorn)
tid låga 6 sec på 201m
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9124
Kort om BAMBAM 2:
Motor: B23 på 2,3 liter med turbo.
Effekt: 485 hk vid 6500 varv/minut.
Vridmoment: 500 Nm vid 5000 varv/minut.
som jag förstod det var det på bakaxeln via automat (+ ca 25% till i motorn)
tid låga 6 sec på 201m
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9124
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jul 03, 2006 8:45 am, redigerad totalt 2 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Den kallas "Bam Bam 2" och körs av Thomas Almqvist. Han körde dragracing i sin ungdom, och fick ett "återfall" för några år sen, då han byggde "Bamazonen". Den var med ett par reportage i Wheels då den byggdes. Tror den fortfarande har en 2,5 l B23 sugmotor.
Hans son Björn övertog den när han byggt sin nya skapelse, som har turbomotor. Såg att han körde 6,2 tider (201 m) i Malmö. Bamazonen körde 7,4 . Båda kör bracket.
Hans son Björn övertog den när han byggt sin nya skapelse, som har turbomotor. Såg att han körde 6,2 tider (201 m) i Malmö. Bamazonen körde 7,4 . Båda kör bracket.
Eftersom Amazon67 inte verkar vara här och skriva så klistrar jag in hans inlägg från zatzy:
amazon67 skrev:Till att börja med så vart jag väldigt besviken ska jag väl säga!
Det blev 441Hk & 580Nm.
Jag vet vad som är felet så, Jag ska känna på bilen nu i sommar för att se om jag är nöjd eller inte. Så antingen så är jag nöjd eller så kommer jag att lägga på ett 16v lock i vinter! Vridet är ju helt ok men jag hade ju hoppats på 100-150 hk till men nu vart det inte det och jag får väl vara nöjd med det jag har helt enkelt..... 580Nm är väl inte helt skit i och för sig!
Jag har ju inte haft så högflygande planer på bra tider på strippen eller något sånt iofs utan jag har väl mer velat ha en stark gatbil som jag kan åka och sladda lite med och det ska de väl räcka till...
Sedan så får man väl säga att det är väl ganska bra gjort av motorn att prestera så pass mycket effekt med orginal ventiler och så..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det krävs rätt kam, topp, turbo och grenrör för att få över 450hk med 8v , inte kanske superdyra grejor men rätt grejor som lirar ihop (men kan inte skylla på att 8v toppen är kass)
jag hjälper gärna till med tips om hur du kommer över 500hk men det är svårt när allt är hemligt
jag hjälper gärna till med tips om hur du kommer över 500hk men det är svårt när allt är hemligt
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Amazon67
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Så Jens nu är allt klart men nya grejer och det var inte speciellt svårt att komma över 500hk kan jag säga bara man vände sig till rätt person denna gång vände jag mig till Frasse i Vadstena!Jens Gustavsson skrev:det krävs rätt kam, topp, turbo och grenrör för att få över 450hk med 8v , inte kanske superdyra grejor men rätt grejor som lirar ihop (men kan inte skylla på att 8v toppen är kass)
jag hjälper gärna till med tips om hur du kommer över 500hk men det är svårt när allt är hemligt
Mitt tidigare val av topptrimmare var helt fel kan man säga! Jag kommer inte rekomendera denna person någonsin mer till någon!
Jag har nu gjort en HELT vanlig portning på avgas och insug inget hokus pokus! Tog bort iläggen i toppen som Musen lagt i på avgassidan, som för övrigt släppte ochramlade ner i grenröret och vidare ner i mitt billiga GT35/40R agg.......
Det jag ändrar är allså jag har bytt till en Enem K15 kam, Tagit bort musens ilägg och gjort en vanlig portning!
Bilen går MYCKET bättre över hela registret, bättre spolup och mycket mycket starkare motor på mindre laddtryck!
Nu återstår bara riktig mappning igen för att se hur den svarar på rikligt med laddtryck! men vi har provat uppe runt 1,9 på gata men det är lite otäckt så det får väl bli att fortsätta i bänken i vinter, då med ett riktigt traktoragg för det jag har nu är som sagt bara soppor av tack vare Musens ilägg!
Jag ska försöka få tag på mitt kam kort och en del bilder Jens då inget är hämligt längre! det är snarare så att jag vill lägga ut bilder på allt så att folk får se hur man absolut inte ska göra med en 8V Volvo topp!
För övrigt så har alla i min närvaro haft problem med Musens toppar och längder på rör och kammar i min närvaro, vet ingen som fått sakerna att funka i min närvaro som han byggt sina "Speciallösningar" till.
MVH PELLE//
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det låter intresant, lägg upp dina gamla och nya data i en ny tråd på avanserade delen så kan vi snacka igenom det hela i detalj.
det blir kul att höra vad du får ut vid nästa bromsning av den nya motorn
det blir kul att höra vad du får ut vid nästa bromsning av den nya motorn
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
har du några upmätta siffror på vilket avgasmotryck du hade när du körde med musens grejjor??
jag har följt musens råd i byggandet av 4 motorer nu, å det har funkat klockrent´, inga problem alls faktiskt,..
OCH det är ju knappast nått nytt under solen att en topp med bra flöde å vass kam med en del överlapp kräver en turbo som ger lågt avgasmotryck..
jag har följt musens råd i byggandet av 4 motorer nu, å det har funkat klockrent´, inga problem alls faktiskt,..
OCH det är ju knappast nått nytt under solen att en topp med bra flöde å vass kam med en del överlapp kräver en turbo som ger lågt avgasmotryck..
Då är väll min topp ett undantag då? Ja fick ut 497whp vid 1.95bar med hans portning. O den effekten är de inte många som nått med en ca18det motor på 1.85l.Amazon67 skrev:För övrigt så har alla i min närvaro haft problem med Musens toppar och längder på rör och kammar i min närvaro, vet ingen som fått sakerna att funka i min närvaro som han byggt sina "Speciallösningar" till.
Satte även europa rekordet med 200sx s13 ca18det på 11.26s@ 202kmh på 1.6bar ladd när den va mappad för 1.95 (497whp).
Så jag är mer än nöjd kan man säga. Rekomenderar han starkt och tror de finns en anledning till varför din topp inte funka som förväntat.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
- Amazon67
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Nä du är inget undantag, du är inte i min närvaro.... Och min topp byggdes för övrigt för typ tre år sedan så han kanska har ändrat sina teorier.... Eller har han byggt igen dina avgaskanalen med 2/5 delar med? Skit samma jag och alla som vart med och bromsat motorn är helt övertygade om att felet låg i toppen då det är det enda jag ändrat.... Men som sagt du får ju tycka vad du vill och jag kan inte förstå hur helt utan någon som helst insikt.... kan tro att det är någon annan anledning att min motor inte funkat som den skulle... du kanske har hört musens syn på det hela?Mobne skrev:Då är väll min topp ett undantag då? Ja fick ut 497whp vid 1.95bar med hans portning. O den effekten är de inte många som nått med en ca18det motor på 1.85l.Amazon67 skrev:För övrigt så har alla i min närvaro haft problem med Musens toppar och längder på rör och kammar i min närvaro, vet ingen som fått sakerna att funka i min närvaro som han byggt sina "Speciallösningar" till.
Satte även europa rekordet med 200sx s13 ca18det på 11.26s@ 202kmh på 1.6bar ladd när den va mappad för 1.95 (497whp).
Så jag är mer än nöjd kan man säga. Rekomenderar han starkt och tror de finns en anledning till varför din topp inte funka som förväntat.
PS: Musen va ju med att konstuera och godkännde allt jag byggt grenrör insug etc etc etc! men men det är nog som du säger du verkar vara väl informerad!
MVH PELLE//
Senast redigerad av Amazon67 den mån aug 20, 2007 10:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Amazon67
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Kul att det funkar för dig! Jag ska kolla upp motrycket så återkommer jag! men som jag kommer ihåg så fanns det inte något motryck alls att tala om vid bromsningen i grenrör eller turbo.... Men jag ska kolla upp det.knotan skrev:har du några upmätta siffror på vilket avgasmotryck du hade när du körde med musens grejjor??
jag har följt musens råd i byggandet av 4 motorer nu, å det har funkat klockrent´, inga problem alls faktiskt,..
OCH det är ju knappast nått nytt under solen att en topp med bra flöde å vass kam med en del överlapp kräver en turbo som ger lågt avgasmotryck..
MVH PELLE//
- Dannelator
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm