Sida 1 av 2

Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: sön jan 10, 2016 9:32 pm
av Johan_P
Jag skulle behöva lit fler ider på hur man kan göra en jigg för att kunna svetsa om en sprängkåpa till en växellåda. Jag var inne på att man gör en platta som bultas i vevaxeln och sedan svarvar en stång som trär på röret där man har urtrampningslagret. Tajt som ett grodarsel är det, inga glapp. Men han som ska eventuellt svetsa kåpan säger att det inte blir rakt. Att det måste vara på 100delar. Känns lite väl over kill tycker jag. Hur har ni andra gjort? kan visa en bild hur jag har tänkt om ni vill.

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: sön jan 10, 2016 10:45 pm
av Steve
En axel som passar precis i ramlagerlägena och sen som du säger runt röret på lådan

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 3:05 pm
av The
Hundradelar är inte på något sätt "overkill". Det är vad som krävs om det ska hålla längre än vad folkraceprylar håller..

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 4:46 pm
av mauser240
Vet inte vad som är overkill men vet att många tömmer lådan också och kör en axel genom alltihop.

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 5:54 pm
av loop
Kolla toleranserna från fabrik. Inga 100delar där inte. Snarare några tiondelar upp mot millimetern. På en del skulle jag säga att det är mer än en millimeter. Det är gjutna prylar maskinbearbetade som styrs med skruv och styrstift.

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 6:25 pm
av Johan_P
Jag var inne på det med att svarva ett rör som kläms fast i ramlagret och sen trär man i lådan i röret. Men Det röret som urtrampningslagret glider på är ju inte 100% centrerat tydligen. I min värld så tycker jag det skulle räka gått med att göra ett rör som bultas fast i vevaxeln och sen ett centrerings don i veven för styrtappen på växellådan. Det ska ju ändå riktplanas i fräsen och då kommer det ju bli 100% rakt. Men det räcker inte menar ni?
För så länge som själva kransen mot motorn är 100%rak då måste ju biten mot lådan bli 100% rak med. För det kan ju inte böja sig.

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 6:31 pm
av Johan_P
The skrev:Hundradelar är inte på något sätt "overkill". Det är vad som krävs om det ska hålla längre än vad folkraceprylar håller..
Jag kan ju förstå att det behöver vara hundra delar om man ska varav upp mot 10000rpm och har 1000hk i maskinen. Denna motor kommer varav 6500rpm och kanske få ca 400hk så har svårt att tänka mig det. Men det är ju klart tiondelar är ju allt från 0.1mm-0,99mm :lol:

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 6:37 pm
av Johan_P
Hittade en bild hos en annan kille som gjort precis som jag tänkte Bild

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 7:23 pm
av hfo
loop skrev:Kolla toleranserna från fabrik. Inga 100delar där inte. Snarare några tiondelar upp mot millimetern. På en del skulle jag säga att det är mer än en millimeter. Det är gjutna prylar maskinbearbetade som styrs med skruv och styrstift.
Har du något exempel på vad fabrikslådorna håller för toleranser? T.ex. En ritning för bearbetningen?

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 7:43 pm
av blackadder
Jag svarvade ett ämnesrör som passade i både lådan och ramlagerlägena, alltihop bultades ordentligt och satt kvar tills allt var svetsat. När jag sedan planfräste kåpan fick jag ta 1,5mm innan den blev ren.

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: mån jan 11, 2016 11:54 pm
av The
hfo skrev:
loop skrev:Kolla toleranserna från fabrik. Inga 100delar där inte. Snarare några tiondelar upp mot millimetern. På en del skulle jag säga att det är mer än en millimeter. Det är gjutna prylar maskinbearbetade som styrs med skruv och styrstift.
Har du något exempel på vad fabrikslådorna håller för toleranser? T.ex. En ritning för bearbetningen?
Varför skulle en gjuten och maskinbearbetad detalj hålla låg tolerans?
Det är ju därför det sitter styrstift.

Kollar man i Volvos "gröna " till Amazon/140 så specar de "Max axialkast bakre plan: 0,05/100mm dia" för kopplingskåpan. Tror ju knappast att de kraven har blivit till kastpassning (flera mm) på mer moderna grejer..

Ser man på nyare bilar så har du inte ens toleranser i mm på krockskydden..
Tex vw/ audi har ofta form/trimtoleranser på +-0.25mm nuförtiden (även betydligt mindre) . Och då är det på krockskydd som ska sitta för sig själv i en dörr.. Så att moderna växellådor skulle ha mm i tolerans köper jag inte.

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: tis jan 12, 2016 5:17 pm
av Johan_P
blackadder skrev:Jag svarvade ett ämnesrör som passade i både lådan och ramlagerlägena, alltihop bultades ordentligt och satt kvar tills allt var svetsat. När jag sedan planfräste kåpan fick jag ta 1,5mm innan den blev ren.
Det var lite så jag tänkte med att jag skulle göra med min att planfräsa det, för om kåpdelen moto motorn är 100% rak då borde man kunna fräsa av anläggningsytan mot lå¨dan så den blir 100% rak den med och då kan det ju inte bli fel. Den viktiga biten känns som att det skulle vara att centrera axeln så den är rak mot veven

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: ons jan 13, 2016 1:32 pm
av OlavT
Ved oppretting av motor/ gir og akslinger på marin utstyr er toleransene å etterstrebe ca 0.1mm. Er ikke mulig å rette det for dårlig opp, men det er fullt mulig å være for unøyaktig.

Dette kan gjerne gi deg en pekepinn:

http://www.hotrod.com/how-to/transmissi ... alignment/
https://shiftsst.com/blog/152-bellhousing-dial-in

Olav

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: ons jan 13, 2016 10:22 pm
av loop
Det är flera rörliga delar inblandade. Då får man lägga ihop de olika toleranserna och på det förslitning. Och styrstift har i sig inte några hundradelar. Till detta kommer att det är olika material, mekanisk böjning och värmeförändringar. Sen ska en lamell i organiskt material överföra kraften.

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Postat: fre jan 15, 2016 3:03 pm
av Misse
..........Kan inte komma på vilka (äldre) men alla bilar har inte styrstift.










'