Volvo 940 B230 turbo 8v (Drifting,lekbil)
Postat: lör mar 05, 2016 1:48 pm
Hej! Tänkte jag skulle starta en tråd här på sävar, jag är kass på sånt här så ni får inte bli trötta på mig med en gång
Bilen i fråga är iallafall en Volvo 940 turbo -94, som jag köpte för att jag skulle hänga isdäck på och bara ha på isen och nån sväng på gatan .
Men , som vanligt, så barka de iväg .. Jag började med att sätta i ett block jag köpte med h-profiler (-98) Och en topp från overboost racing, ett extraktorgrenrör med en 40mm hks wastegate och en gt35r på. en fuelrail med 600cc delphispridare och ett ms1v3..
Hann provköra maskineriet och sen rensade det diffdreven i axel, å nu barka de igen , värre. Och härifrån kan jag väll starta tråden , ska försöka få bilderna och allt iordning med tiden .
Lite spec blandat med sånt som är planerat och bli på bilen
Block - B230 -98 renoverat för ca 100mil sen med h-profiler Topp - 530 portad,urtagen i förbränningsrum,a-kam (byggd av tommy luhr)
överladd Gt35 antisurge och wastegate blir en 50mm av nått slag, och bygga nytt grenrör
Växellåda - M90 svetsad stoppring på 3an,lång egensvarvad spak med lager från jula Motorstyrning - Megasquirt 1 V3 extra
Bränsle e85, (söker spridare) tveksam på att mina 600cc räcker till. 10mm hydraulrör från balja till torped, resterande an-slang. Dubbla 044, 45l fuelcell och en catchtank.
Inreding Driftningbur från finess, 2 stolar, 6-punktsbälte,flockad panel å en jävla massa mätare..
Chassidetaljer - Egentillverkade fjäderben runt om. 600lbs fjädrar fram och 500lbs bak. Egentillverkade länkarmar fram med M14 uniballs. Egentillverkade justerbara topplagringar. Bakvagnsbrygga förstärkt original med egentillverkade momentstag(M16uniballs) även förstärkt fästena till momentstagen på bakaxeln. Egentillverkat panhardstag med M16 uniballs.
Och ett styrvinkelkit såklart.
Bromsar Slitsade och hålförsänkta originalskivor runt om med yellowstuff belägg, hydraulisk handbroms.
Här började testningen för (isen )
Provstartat
Testade lite revlimit..Sparkcut på 6500rpm lät mysigt tyckte ja
https://www.facebook.com/viktor.anderss ... 7165988463
Och här hade axeln rasat och nu vart isbiltankarna borta,rev ner allt och blästrade
Rensade ur lite inredning och började pilla med fjädertornen mm.
Snickra ihop två fjäderben, kortade 3cm och i sitter nu nissan buebird dämpare
Får kränga in en bild på familjevagnen då, Audi A6 allroad -08 luftfjädring 20x10" runt om
Allt för denna gång..
Undrar en sak föressten, är de någon som byggt fjäderben bak på volvo 740/940 som har några byggbilder? skulle haft lite motiveringsbilder .. Någon borde ju ha byggt så =)
Bilen i fråga är iallafall en Volvo 940 turbo -94, som jag köpte för att jag skulle hänga isdäck på och bara ha på isen och nån sväng på gatan .
Men , som vanligt, så barka de iväg .. Jag började med att sätta i ett block jag köpte med h-profiler (-98) Och en topp från overboost racing, ett extraktorgrenrör med en 40mm hks wastegate och en gt35r på. en fuelrail med 600cc delphispridare och ett ms1v3..
Hann provköra maskineriet och sen rensade det diffdreven i axel, å nu barka de igen , värre. Och härifrån kan jag väll starta tråden , ska försöka få bilderna och allt iordning med tiden .
Lite spec blandat med sånt som är planerat och bli på bilen
Block - B230 -98 renoverat för ca 100mil sen med h-profiler Topp - 530 portad,urtagen i förbränningsrum,a-kam (byggd av tommy luhr)
överladd Gt35 antisurge och wastegate blir en 50mm av nått slag, och bygga nytt grenrör
Växellåda - M90 svetsad stoppring på 3an,lång egensvarvad spak med lager från jula Motorstyrning - Megasquirt 1 V3 extra
Bränsle e85, (söker spridare) tveksam på att mina 600cc räcker till. 10mm hydraulrör från balja till torped, resterande an-slang. Dubbla 044, 45l fuelcell och en catchtank.
Inreding Driftningbur från finess, 2 stolar, 6-punktsbälte,flockad panel å en jävla massa mätare..
Chassidetaljer - Egentillverkade fjäderben runt om. 600lbs fjädrar fram och 500lbs bak. Egentillverkade länkarmar fram med M14 uniballs. Egentillverkade justerbara topplagringar. Bakvagnsbrygga förstärkt original med egentillverkade momentstag(M16uniballs) även förstärkt fästena till momentstagen på bakaxeln. Egentillverkat panhardstag med M16 uniballs.
Och ett styrvinkelkit såklart.
Bromsar Slitsade och hålförsänkta originalskivor runt om med yellowstuff belägg, hydraulisk handbroms.
Här började testningen för (isen )
Provstartat
Testade lite revlimit..Sparkcut på 6500rpm lät mysigt tyckte ja
https://www.facebook.com/viktor.anderss ... 7165988463
Och här hade axeln rasat och nu vart isbiltankarna borta,rev ner allt och blästrade
Rensade ur lite inredning och började pilla med fjädertornen mm.
Snickra ihop två fjäderben, kortade 3cm och i sitter nu nissan buebird dämpare
Får kränga in en bild på familjevagnen då, Audi A6 allroad -08 luftfjädring 20x10" runt om
Allt för denna gång..
Undrar en sak föressten, är de någon som byggt fjäderben bak på volvo 740/940 som har några byggbilder? skulle haft lite motiveringsbilder .. Någon borde ju ha byggt så =)