Flödes test portad Ford 351C 4v topp
Postat: tor mar 24, 2016 10:51 pm
kör övertid här och flödar toppar i kväll.
först ut en Ford clevland 4v topp och för er som är lite yngre så betyder det inte att det är en 4 ventils topp den bara heter så satt på fords race smal block motorer på början av -70 talet. har canted valves och ventilerna vridna lite så de ryms och flödar bättre. bättre förbränings rum än på typ en volvo Evo topp!
denna topp har de klassiska aluminium klossen på avgassidan med höjd kanal.
jag flöda den med 4" borr utan urfäsning som det är på blocket standard men flödar fint ändå på insugs sidan hela 338 vid 0.700" lyft och 358cfm vid 0.800" lyft sen lite turbulens över 0.820 ned till 312 men måste ändå säga att detta är den hästigaste SB toppen jag flödat (skäms alla cheva trimmare ).
topparna har grymt stora insugs kanaler men den ska sitta på en 418cui motor som ska gå dragrace och max 7000rpm och där är faktiskt arian inte för stor om man räknar på ca 112VE och 6800rpm ca 680-700hk. ca 3.05" kvadrat tum.
klura fram att en lagom rull kam borde ligga kring 275 grader in och 0.700 lyft sen ca 285 ut med 0.680 lyft, ca 112 nock skulle jag tro är en bra utgångs läge. behövs lite extra dur ut skulle jag tro för avgas flödet ligger inte riktigt där den borde med ca 215- 220cfm = 15cfm från vad pipe max beräknas behöva. tror jag skulle kunna snygga till avgaskanalerna upp dit men vart det fins vatten vet inte jag kanske bob gilden eller Jack Roush vet? de va dem som jag tror va kungar på dessa motorer.
lyft/ cfm in/ ut /cfm/28" och i tum
0.1 75 57
0.2 132 100
0.3 188 138
0.4 226 160
0.5 266 180
0.6 307 200
0.7 338 220 Max lyft
0.8 358 226
0.820 312 turbulens
måste lägga till att förbränings rumen och ventil vinklarna ser väldigt modärna ut för åldern som topparna har
har ingen kamera här men snor några bilder
först ut en Ford clevland 4v topp och för er som är lite yngre så betyder det inte att det är en 4 ventils topp den bara heter så satt på fords race smal block motorer på början av -70 talet. har canted valves och ventilerna vridna lite så de ryms och flödar bättre. bättre förbränings rum än på typ en volvo Evo topp!
denna topp har de klassiska aluminium klossen på avgassidan med höjd kanal.
jag flöda den med 4" borr utan urfäsning som det är på blocket standard men flödar fint ändå på insugs sidan hela 338 vid 0.700" lyft och 358cfm vid 0.800" lyft sen lite turbulens över 0.820 ned till 312 men måste ändå säga att detta är den hästigaste SB toppen jag flödat (skäms alla cheva trimmare ).
topparna har grymt stora insugs kanaler men den ska sitta på en 418cui motor som ska gå dragrace och max 7000rpm och där är faktiskt arian inte för stor om man räknar på ca 112VE och 6800rpm ca 680-700hk. ca 3.05" kvadrat tum.
klura fram att en lagom rull kam borde ligga kring 275 grader in och 0.700 lyft sen ca 285 ut med 0.680 lyft, ca 112 nock skulle jag tro är en bra utgångs läge. behövs lite extra dur ut skulle jag tro för avgas flödet ligger inte riktigt där den borde med ca 215- 220cfm = 15cfm från vad pipe max beräknas behöva. tror jag skulle kunna snygga till avgaskanalerna upp dit men vart det fins vatten vet inte jag kanske bob gilden eller Jack Roush vet? de va dem som jag tror va kungar på dessa motorer.
lyft/ cfm in/ ut /cfm/28" och i tum
0.1 75 57
0.2 132 100
0.3 188 138
0.4 226 160
0.5 266 180
0.6 307 200
0.7 338 220 Max lyft
0.8 358 226
0.820 312 turbulens
måste lägga till att förbränings rumen och ventil vinklarna ser väldigt modärna ut för åldern som topparna har
har ingen kamera här men snor några bilder