Sida 1 av 1

Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: fre maj 06, 2016 8:13 pm
av kolvbult
Hej , en god vän til mig har köpt en swirlmeter och provar på sin flödesbänk, en intressant sak som vi sett är att swirlmätarn stannar så fort det blir turbulens i porten, på en b20 topp.

Har någon här erfarenhet och tipps och trix när det gäller att använda en swirlmeter ? vilka värden är bra eller dåliga?

Tacksam för alla svar

Tack på förhand,trevligt forum det här.

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: lör maj 07, 2016 7:17 pm
av Jens Gustavsson
jagar ni bränsle förbrukning på dellast eller effekt på full gas?

mvh jens

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: lör maj 07, 2016 7:33 pm
av kolvbult
Hej Jens , det är full effekt vi jagar : )

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: sön maj 08, 2016 5:06 am
av Jens Gustavsson
då ska man ha så lite som möjligt tror jag på en sån topp, man ska då iallafall inte offra flöde för att få swirl. man jagar max flöde på rätt aria. erland har säkert mer info. för mycket swirl får soppan att centrifugera ut mot cylinderväggen på höga varv.

mvh jens

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: sön maj 08, 2016 8:33 am
av Kadett4wd
Swirl bör du ha.
Men mindre än std.
Vilket värde har jag ingen aning om.

Svårt att förklara.
Men man 'packar cylindern' effektivt med luft
Om den får snurra ned i cylindern.

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: mån maj 09, 2016 9:12 pm
av kolvbult
Hej ,och tack för input : )

Har googlat omkring och inte blivit så mycket kolkare , läste på ett ställe att hemimotorer inte gillade swirl
på ett annat ställe att prostock moterer inte var så känsliga, och lämnade ungefär samma effekt med eller utan swirl
någon som har några mer ideer ?

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: mån maj 09, 2016 9:28 pm
av Kadett4wd
En hemi har ju insugsventilen ganska optimalt placerad för att låta luften fylla cylindern.
Det strömmar nästan lika runtom ventilen, blir väl en 'död' zon direkt under tallriken bara.

Sånt här är extremt viktigt då man trimmar tvåtakt.

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: tis maj 10, 2016 5:46 pm
av JLundin
Kör man med ventiler i tvåtaktare....förutom dieslar...?

Smokey Yunick ogillade swirl, såg ingen vits med det hela. Swirl är bra för att blanda luft och bränsle, men på bekostnad av fyllnadsgrad i cylindern. När ventilerna väl har stängt så kommer kolvens rörelse att ändra alla betingelser genom att skapa både tumble och swirl. Hur luften sedan rör sig inne i cylindern förändras rejält av var kolven befinner sig. Det finns massor av rapporter då man via laser och partiklar i den insugna luftmassan kan se hur luften rör sig inne i cylindern. Så lite inducerat swirl i början av insugsperioden verkar inte spela någon större roll då man sedan ser hur luften beter sig.. :lol: Hellre då se till att få luftflödet så jämt fördelat det bara går över ventilöppningen.

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: tis maj 10, 2016 6:10 pm
av Kadett4wd
Vill man missförstå så är det givetvis fritt att göra så.

Luftens rörelse ur portarna för att fylla cylindern effektivast.
Det är enormt viktigt på 2taktare eftersom fel rörelse spolar ut luften i utblåset.

Mao, man kan fylla cylindrar med kontroll.

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: tis maj 10, 2016 7:46 pm
av kolvbult
tack för input : ) intressant de här med motorer , och hur luft,och bränsle rör sig , någon mer som har någon ide om detta intressanta område : )

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: tis maj 10, 2016 8:21 pm
av
Är det säkert att det inte har så stor inverkan tex en volvo 16v topp har jag iaf läst att dom går bättre med mera tumble bara flödeskravet uppfylls?
Likadant snällare motorer med 530 och 531 toppar (så länge flöde och aria räcker till i 530in)
Har läst och även sett lite själv (baserat på typ 5-6 motorer så inget direkt vetenskapligt) att effekten brukar bli högre med en bra 530 topp är det bara aria mm eller kan det bero på att den flödar på ett annat sätt?
På en 530 går ju luften mer över ventilen och borde skapa en virvel axiellt med cylinder loppet Medans en 531 där luften går mera runt hela ventilen borde kunna skapa en virvel radiellt mot cylinder loppet om det blir någon virvelströmning alls på det sättet.
en 16v har ju inte mycket squisch ytor så det ksk är en dålig jämförelse men mellan 530 och 531 borde det ju inte va så stor skillnad.
Som sagt bara funderingar för och få igång en diskution då ja inte själv kan så mycket i ämnet mvh:)

Re: Swirl , hur mycket bör man ha ?

Postat: tis maj 10, 2016 8:45 pm
av Kadett4wd
Det är ju egentligen ganska enkelt.
Det handlar inte om flöde, det handlar om hur mycket luft man lyckats fånga därinne för förbränning.

Sen går ju vägen dit med ökat flöde och ändringar i luftens rörelse på olika vis.
Om det, de lärde tvistade ;)