tänding på era turbo bilar?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tänding på era turbo bilar?
Det brukar väl börja spika på 'kalla' sidan av kolven, pga de oförbrända gaserna håller till där?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: tänding på era turbo bilar?
Typiska ställen det spikar på varierar från motor till motor beroende på enskilda egenheter hos den motorn.
Insugssidan har ju mest färskgaser såklart, men de är oftast kalla. Avgassidan har ofta kvarvarande avgaser som inte kommit ut, sk "intern EGR", som i sin natur är inert och inte kan spika, men å andra sidan håller det hög temp och kan inducera färskgaserna till att spika. Detta är ett vågspel och påverkas ganska mycket av hur mkt squish man har. Felaktig squish kan ställa till det rätt rejält genom att antingen skapa för häftiga virvlar och inducera spikning den vägen (för snabb förbränning som övergår i detonation), eller hålla heta avgaser fängslade genom reversion när kolven vänder under gasväxlingsfasen och skapa en felaktig intern EGR som inducerar spikning (flera flamfronter som ger för häftig förbränning).
Tolka mig inte fel nu, intern EGR motverkar spikning med om man använder den rätt. Det handlar om hur man utformar sin squish.
Insugssidan har ju mest färskgaser såklart, men de är oftast kalla. Avgassidan har ofta kvarvarande avgaser som inte kommit ut, sk "intern EGR", som i sin natur är inert och inte kan spika, men å andra sidan håller det hög temp och kan inducera färskgaserna till att spika. Detta är ett vågspel och påverkas ganska mycket av hur mkt squish man har. Felaktig squish kan ställa till det rätt rejält genom att antingen skapa för häftiga virvlar och inducera spikning den vägen (för snabb förbränning som övergår i detonation), eller hålla heta avgaser fängslade genom reversion när kolven vänder under gasväxlingsfasen och skapa en felaktig intern EGR som inducerar spikning (flera flamfronter som ger för häftig förbränning).
Tolka mig inte fel nu, intern EGR motverkar spikning med om man använder den rätt. Det handlar om hur man utformar sin squish.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)