Jag har skaffat en 523 -98 som andrabil och är nöjd, men växellägena känns sådär.
I början var det inget motstånd att få i backen, men det är det nu helt plötsligt, sedan när man växlar upp från tvåan så vill femman hoppa i och inte trean, då får man själv styra så det blir så. Något känns slappt, är det någon styrning här som är lätt bytt och helst billig? Som 2:a bil kan jag leva med detta...
Sedan så upplever jag den som slö på låga varv, inte tokslö, men slö för att vara en bil med 6:a. ska det vara så? på högre varv går den som ett troll, och den accelererar bra från noll, är dom såhär?
Tacksam för svar
e39, slapp växelspak...Varför?
Re: e39, slapp växelspak...Varför?
Jag ser när jag läser min fråga att det ser fel ut. Vad jag menar med motstånd att få i backen menar jag det där läget att pressa sig förbi för att få i den, tidigare så ramlade backen i om man drog spaken mot ettan, det var inget motstånd/läge däremellan. Det är det nu helt plötsligt (som det skall vara)
Re: e39, slapp växelspak...Varför?
Antingen är bussningen till spaken eller den till växelföraren slut.
Att uppleva som slö är ju väldigt relativt, de är ju inte trötta men vill gärna ha lite varv för att vakna till.
x28 modellerna är klart starkare i botten.
Att uppleva som slö är ju väldigt relativt, de är ju inte trötta men vill gärna ha lite varv för att vakna till.
x28 modellerna är klart starkare i botten.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: e39, slapp växelspak...Varför?
Tack för svar
Jo det är svårt att förklara, slö, men inte fel. Den går bra, rent och fint utan att hosta eller protestera, men blir som en helt annan bil om man kör inspirerat och varvar ur. Fast så kör man ju inte vanligtvis inte...
Jo det är svårt att förklara, slö, men inte fel. Den går bra, rent och fint utan att hosta eller protestera, men blir som en helt annan bil om man kör inspirerat och varvar ur. Fast så kör man ju inte vanligtvis inte...
Re: e39, slapp växelspak...Varför?
Om den går som den ska så ska det typ gå att köra 50 på femman utan protester och ska dra hyfsat även från låga varv, men det är inte förän man kommer till 2500-3000rpm som de vaknar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: e39, slapp växelspak...Varför?
Du beskriver gången bra. jag känner att den går som den skall nu, varken bättre eller sämre...
Jo så är det, kör jag på landsväg och det stockat ihop sig så man får köra i ca 50 km/h på femman så funkar detta utan problem, även långsammare...
...men när trafiken släpper så lägger jag gärna i trean, det är då jag tycker den känns slö, så jag får kugga ner ytterligare ett hack för att få en acceptabel acceleration och då går den oförskämt bra.
Dessa spak/växelförarbussningar når man dessa från kupeń?
Jo så är det, kör jag på landsväg och det stockat ihop sig så man får köra i ca 50 km/h på femman så funkar detta utan problem, även långsammare...
...men när trafiken släpper så lägger jag gärna i trean, det är då jag tycker den känns slö, så jag får kugga ner ytterligare ett hack för att få en acceptabel acceleration och då går den oförskämt bra.
Dessa spak/växelförarbussningar når man dessa från kupeń?