hur svårt är det att få fram volumetric efficiency %?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lqs skrev:modtryk ja.... men meget lille lag!
ladetryk skal ikke meget over 1 bar for at lave de 500 hjul heste.
med 25 avgashus og 68mm kompressor er 900 motor heste mulig. kun med knaster.... og METANOL! ladetryk lige over 2bar. hvad ville dit forslag til turbolader være? BEST REGARDS FROM DENMARK søren
med 25# avgashus blir det nog bra snurrr i maskinen och lågt avgastryck (du skrev minsta avgashuset och det tror jag är bara hälften så stort)
Turbo_fb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jun 19, 2006 3:47 pm
Ort: Norge / Bergen

Inlägg av Turbo_fb »

Er ikke #16 minste huset på Holset da?

Jeg fikk min Holset hx40 igår og der står det 18 på eksos delen. Den skal på en 2.5 liter 6 cyl motor så håper det blir gode greier.
lqs
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons mar 22, 2006 5:03 pm
Ort: labølle dk

Inlägg av lqs »

man får 15 turbinehus også... det er med integreret WG. men den går at blokke. responsen er bedre (drifting!) med den lille turbine. ydelsen er større med 25 hus. bemærk at der hører anden aksel/turbine hjul til de små huse (typ 15-16) mvh. søren DK
lqs
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons mar 22, 2006 5:03 pm
Ort: labølle dk

Inlägg av lqs »

HX 55 med 15turbinehus MVH. sørenhttp://drft.dk/index.php/510336 se første billede anden række! MVH. søren
lqs
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons mar 22, 2006 5:03 pm
Ort: labølle dk

Inlägg av lqs »

http://powerforum.dk/download.php?id=1715 og http://powerforum.dk/download.php?id=1714
sidste/største turbo... hybrid af 25 avgashus (HX55) og Ø 74mm kompressor fra CATTERPILLAR? med a/r .75 MVH. søren PS. ladetryk kommer sent, men transbrake må hjælpe. måling lavet på inertifelt uden bremse. med bremse ville det se meget bedre ud. nederste kurve hjulhk øvre motor
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

är en hx40 ens att tänka på om man vill ha ca 500 hk på bakhjulen? eller måste man gå upp till en hx50?

mitt mål är som sakt ca500hk på bakhjulen (alltså ingen panik om det blir 480) :P och en bil som går att köra med :D alltså jag behöver inte få utt dom där sista hk för jag vill hällre ha en bil som funkar bra och är lätt körd på tex banna(som svänger) men själv klar vill jag kunna köra rakt fram också men som sakt det är vicktigare att den funkar bra på bana.

så nu är det bara att komma fram till vilket hx aggregat!
nån som har lista/sida på dom olika storlekarna på avgas och compressor på h40 och hx50 aggen
så man vet vad som finns och vad man ska söka efter sen!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

största hx 40(61/65 22#) räcker dit men det är lättare att komma dit med en hx50 (63/72 19#)
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

största hx 40(61/65 22#) räcker dit men det är lättare att komma dit med en hx50 (63/72 19#)
ok! ja då vet jag ju ungefär var jag ska börja!

och det verkar stämma rätt bra då jag hittade en intresant sida med listor över turbosar som är prövade på min motor och med vilka modifikationer! och om man börjar kålla lite i deras listor vekar ju det som en kompressor sida på ca 63mm och ca 1.4bar tryck utan problem räcker för att ta ut ca500 rwhp. en trevlig sak till var att vid varje turbo låg även mappen för den om man vill testa att räckna på turbosarna!

http://www.moreboost.org/turbos.htm

man klickar på turbo betekningen för att komma vidare till mer info om bilar med just den turbon! alla bilar/motorer är samma som jag har men olika mycke modifierade
Skriv svar