Sida 7 av 10

Re: Anders blå PV turbo

Postat: sön jul 09, 2017 1:48 pm
av Steve
Bäst är ju att den smäller igång på en gång så man får bra oljetryck direkt men det är ju inte så lätt..

Kan ju köra den utan stift så går den lättare och snabbare på startmotorn.

Kolla så man har triggersignal och sen strobba tändningen så det stämmer innan man kopplar på bränsle bör man göra om man är osäker på inställningarna

Re: Anders blå PV turbo

Postat: mån jul 10, 2017 6:24 pm
av Anders N
Saknar fortfarande en kylslang så det blev bara en snabb uppstart, men den lever!
https://www.instagram.com/p/BWX6nKLgtyM/

Re: Anders blå PV turbo

Postat: mån jul 10, 2017 7:13 pm
av pv seldahl
Ett stort grattis till uppstarten :thumbright:

Re: Anders blå PV turbo

Postat: mån jul 10, 2017 7:46 pm
av Anders N
pv seldahl skrev:Ett stort grattis till uppstarten :thumbright:
Tack! Det känns riktigt bra, men surt att inte kunna ut och köra.

Jag ser riktigt fram emot första provturen! Testade ettan och backen och det fungerade och kopplingen bet riktigt bra.
Det jag väntar på är en 90gradersreducering från 45mm-35mm, funderar på att ringa runt till svenska leverantörer och se om någon har i lager så jag vet att jag får hem det denna veckan iaf.

Re: Anders blå PV turbo

Postat: mån jul 10, 2017 8:07 pm
av MatsN
Lät gött!

Re: Anders blå PV turbo

Postat: mån jul 10, 2017 10:04 pm
av * * * NXJ * * *
Grattis :thumbright:

Riktigt fint bygge!

:arrow: NXJ

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tis jul 11, 2017 5:56 am
av anglia-61
Gott!
Uppstart är en trevlig vändpunkt på projektet!

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tis jul 11, 2017 6:55 am
av pv seldahl
hej det går inte med en rak reducering och aluvinkel? Mr tuning har detta
men de kanske bygger för mycket?
Mvh Daniel

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tis jul 11, 2017 8:30 am
av Anders N
Tack för påhejningarna!
pv seldahl skrev:hej det går inte med en rak reducering och aluvinkel? Mr tuning har detta
men de kanske bygger för mycket?
Mvh Daniel
Det är tyvärr ganska trångt och jag har ej prylar för att kunna svetsa aluminium så det blir en 90graders silikonreducering in i ett t-rör där expansionskärlet och vattentempmätaren i instrumentklustret ansluts och sedan en vanlig kylarslang in i vattenpumpen.
Bild

Denna slängde jag ihop lite snabbt igår för att kunna kolla tändläget, såg sen att jag ritat graderna åt fel håll från tdc, :doh: men det såg ok ut, jag satte tändningen på 12grader vid tomgång.
Bild

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tor jul 13, 2017 9:45 pm
av Anders N
Idag var jag på Gasoline street weeks deltävling i Orsa med mina söner, den ena tröttnade fort men det fanns några riktigt fräna åk att kolla på!
När jag kom hem kunde jag hämta ut den sista slangen till kylsystemet så jag kopplade klart, fyllde och körde igång, jag försökte köra in motorn med tomgång 2-3000varv och sedan ut och köra utan att tokvarva med motorbromsningar.
Jag körde autotune i tunerstudio och det verkade fungerade riktigt bra. Jag har en (vad jag tror är) ganska snäll både tänd och bränslemapp med ganska sen tändning och ganska fet bränsleblandning för att vara så säker som möjligt. Bilen startar direkt, alla växlar fungerar och när jag kör håller den sig fint omkring 90grader i vattentemp, men tomgång gillade den inte, då blev den snabbt varm.

Felen jag hittade var:
blir snabbt varm på tomgång = dålig biltemafläkt, kopplade den så den är på hela tiden när tändningen är på men det hjälpte inte.
litet oljeläckage vid oljetempgivare
Några vattenläckage vid ej ordentligt åtdragna slangklämmor
dåligt åtdragna hjulbultar
downpipe slår i plåt på ett ställe
en tändkabel blev bränd när den hamnade mot grenröret.

Men om motorn inte havererar så är jag riktigt nöjd, både megasquirt och lambdakontroller som jag lött ihop själv gör sitt jobb och motorn snurrar på, kopplingen låter en del men det hör väl till med sinter?

Åtgärder:
ny tändkabel till en cylinder
Linda grenrör+downpipe
byta till kraftigare elfläkt
ev. montera styvare motor+växellådskuddar.

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tor jul 13, 2017 11:39 pm
av p.hedman
Ang värme problemet så åker du för lite tändning så går den varm.
Prova och höj den 5 grader och se om det blir bättre , när jag åkte med "lustgas" tändning så går den varm men om jag höjde till "normal" tändning så var problemen borta !!
Prova och ställ den på org förtändning till att börja.
/ Peter

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tor jul 13, 2017 11:58 pm
av ainok
Anders N skrev: kopplingen låter en del men det hör väl till med sinter?
Man brukar få intressanta ljud med sinter. Speciellt på tomgång. Har du stum lamell? Då blir det värre.

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tor jul 20, 2017 11:43 am
av Anders N
Jag satte tomgångständningen på 12grader vilket skall vara original, men jag tror även att luft i systemet bidrog, nu kan jag köra tomgång utan att temperaturen stiger.
Jag lindade grenrör och downpipe och satte på huven och det fungerar även då.

Jag kör fjädrad 6puck men det låter definitivt mer än original!

Nu måste jag se till att fixa hastighetsmätare inför regbesiktning men det stora problemet jag har är vibrationer i kardan, vid ca 2700rpm på 5:an så vibrerar det obehagligt mycket. Jag har testat slangklämmor men ej fått någon ordning på det.

Första delen av kardan som sitter i hardyskivan har samma vinkel som motor/växellåda, medbringaren på bakaxeln sitter dock i en annan och jag börjar tro att det är boven i dramat. Det är ganska trångt i kardantunneln så jag har svårt att ändra något med motor/främre kardan utan att bygga om tunneln, isf måste jag ändra upphängningen till bakaxeln. Vad tror ni? Är det jag som är dålig på att balansera eller får vinkelfel denna effekten?
När jag varvar i neutral får jag ej vibrationer, så det borde ej vara motor/koppling och jag får samma effekt när jag tar av hjulen.

Vad testas på regbesiktning? Behöver den köras i landsvägsfart då?

Bild

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tor jul 20, 2017 12:33 pm
av MatsN
Här uppe åker dom bara ett varv runt huset. Minst risk för ras då tydligen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Anders blå PV turbo

Postat: tor jul 27, 2017 8:05 pm
av Anders N
Idag blev det en åktur för att få intyg på motorbytet, det fick bli testa då det var närmast så nu har jag papper på det.
Över 90km/h blir det vibrationer, när jag stannar så blir det varmt, bränslepumpen och kopplingen låter ganska mycket, downpipen slår i marken vid stora gupp, jag har något irriterande oljeläckage på avgassidan av motorn som jag inte riktigt kan spåra, men i övrigt känns det ganska bra. :lol:
När jag startar kall och står på tomgång går den upp till 91-92grader i vattentemperatur och stannar där och när jag åker håller den dig på 89-93grader men när jag kört en stund och sedan står på tomgång går den upp mot 100grader. Jag funderar på om det påverkar att vattnet till turbon sitter efter vattenpumpen parallellt med oljekylaren så jag skall bygga om det till "original" då turbon bara får vatten från expansionskärlet. Kallare termostat och kraftigare elfläkt finns även det i funderingarna.

Registrerings och kontrollbesiktning är bokad till 11/8 då det var det tidigaste som fanns.
4,5 i co2 är avgaskravet vilket inte borde vara svårt med efi, är det på tomgång de testar det? Är det bara att lägga sig på stoich eller skall man lägga sig lite snålt för att vara på den säkra sidan?
Jag funderar på om jag glömt något.
Hastighetsmätare (ej fixat än)
backspeglar
hel/halvljus/blinkers/bakljus
tuta
vindrutetorkare
sluten vevhusventilation
varningstriangel
Skall jag låta 6punktbältena sitta eller blir det något strul med det? Jag har ej vanliga bälten och det är årsmodell 61 så det finns inga krav på bälten som jag har fattat det.