Nu har jag vart och handlat julmat med frugan, rastat hundar och sett veckansbrott.
Hunnit fundera en del över dagens körning som skedde i all hast med "en minut över"
Jag har fått för mig att turbon var i botten efter att jag inte fick upp mer ladd på höga varv.
Där kan jag ha fel och det kanske lämnas utrymme för att ta reda på detta:)
Är antagligen bara i med ännu mer fjäder.
Men till dagen recap på vad som hänt samt lite data över körda pull.
Skall inte himla med att målet var 800hp, det har det varit hela tiden.
Men fick inte upp laddet och jag såg nu i efterhand att det jag trott varit misständning nu istället är oilpressure cut.
Den har enligt sprutet haft för lågt oljetryck (2,5bar) på 8000rpm.
Utan den funktionen hade jag kanske inte haft en hel maskin nu.
Antagligen så har dom sabla oringarna krypit ut på oljeröret från oljepumpen. Isåfall första gången det händer mig, dock ej direkt ensam om detta fenomen.
Men utöver det så är motorn kanonfrisk och repeterar ordentligt bra. Låter frisk och kry och blir aldrig ansträngd i bänken vilket tyder på att det finns massor mer att hämta.
Bromsbänken har dåliga lager i vattenturbinen nu och dom går på övertid. Så nu bryter jag här för service av både motor och maskinpark.
En rejäl städning behövs med då det ser ut som motorn egentligen har exploderat. Men den har gått 200 turbomatade dynoruns, det sätter sina spår i mängd verktyg samt diverse vätskor som dras fram och spills med..
En personlig reflektion innan vi drar massa siffror.
Byggde motorn för att testa bänken ordentligt. Meningen var att få en riktigt vass maskin som skjuter på utan bara den så bänken blir överraskad. Det var inga problem att få till. Det dök upp lite saker i bänken med bromsens linjärisering som vi skall modda dit i programmet. Annars var det egentligen aldrig problem med bromsbänken.
Testat att mappa på två olika vis, tps och map baserat vilket var intressant.
Krånglat med trigger, spolar, ventiler, portat om, kört sönder främre drev till remmen.
Egentligen bara skitfel allting men ändock saker som dykt upp som man fick för sig att man hade koll på.
8000rpm och skenande maskin sätter vissa saker på prov mer än andra.
Har lärt mig massor på denna och antagligen mycket mer än jag själv vet att jag lärt mig då jag inte varit feg på att testa saker.
Som vanligt så sköter sig Link bra, är ett mycket bra sprut.
Tror jag kört upp 300liter e85, på powerrunsen på slutet med nästan 800 hp så går 20 liter soppa enormt fort.
Sen skall jag tillägga att Ls spolarna inte alls var i botten även om jag får känslan av att jag egentligen vill ha stöddigare tändning
Till lite fakta från senaste 790hp körningen
790 hp korrigerat och 778hp okorrigerat så ingen enorm skillnad trots mycket värme i rummet och ic.
vrid är 745 nm
Laddtryck exakt 2,69bar
Mottryck mellan 0,8-1bar mätt i ett primärrör
Dutycycle 93% med fallande bränsletryck (två 044)
Iat 63 grader
Ect 90 grader
Temp i dynorum nästan 45grader
Lambda vidd full effekt 11,9 afr (bensin afr)
Högsta mätta egt på treans cylinder var 900 grader.
Lite data av själva bromsbänken för den insatte:
Vattentemp ur turbinen på ett 800hp pull blir 50 grader på slutet med en ingångstemp på 40 grader.
Använd prestanda hos bänken på 800 hp är ca 50% Kör vattenpumpen på 40Hz samt som ventilen behöver öppna 60% för att hålla maskinen lugn, gjenskjuter dock ända upp till 80% på lägre varv för att hålla i en stegring på 600hp på 1000rpm.
Kan köra vattenpumpen på 60hz med frekvensaren samt att jag kan strypa utflödet på vatten ur turbinen då denna temperaturen inte verkar direkt drastisk. Ser ingen ånga eller liknande ur utloppet som man kan se på en del andra bänkar.
Vattentrycket i bänken faller från 1,5 bar till 1 bar ju mer vatten som går åt så egentligen kunde jag kört vattenpumpen aningens mer på denna motorn för att underlätta lite för bänkens pid regulator.
Men det skiter regleringen i, den ordnar sådant utan att tveka.
2 kubik vatten är nu 33 grader varmt så här på kvällen många timmar efter körning. I en lokal med 18grader.
Slänger in några dagsfärska och aktuella bilder
Bänkens target samt hur den följer, Är lite svårt att hålla target när det kommer mycket fort, men normalt stt ser man inte att dessa linjer skiljer på sig på en lugnare maskin