Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Re: Volvo 940 "Sleeper"
Använder du samma chip?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Volvo 940 "Sleeper"
Kommer byta till KL racings chip anpassat för 3" LMM och R-Spridare.Använder du samma chip?
Annars skjuter jag nog bara på det tills jag har råd med ett riktigt styrsystem.
Re: Volvo 940 "Sleeper"
Har fått turbon.
Trots fraktskada på emballaget kom den fram "oskadd", ända från England! Tänka sig.
Installerat två nya mätare.
Dessa sitter bara provisoriskt. Ska skriva ut två nya fästen med min 3D-Skrivare så att jag får plats med fler mätare där.
Tanken är att ha 4 stycken mätare. Laddtryck, volt, oljetryck, och oljetemperatur.
Lite tips för er som skall montera en baslåda i Volvo 940. (Gäller även Volvo 960)
1. Lågnivåkabeln.
Dras enklast under mittkonsollen/armstödet. Se till att säkra den så att den hålls undan handbromsen.
Lågnivån dras sedan förbi/under/sidan om säkringarna och upp bakom stereon.
2. Strömkabel.
På 940 dras den enklast igenom gummibussningen bakom vänster fjädertorn.
(Samma bussning är lämplig till att dra slang till laddtrycksmätare)
Kabeln kommer precis vid listerna under dörrarna och kan enkelt dras under dem till bagaget.
På 960 sitter batteriet på andra sidan, således är det enklare att dra kabeln där.
Återigen har vi en bussning bakom fjädertornet.
Lite krångligare att dra kabeln på 940. Man måste ta bort kåpan som skyler bränsleboxen för att kunna dra kabeln.
Dras under listerna vid trösklarna. Man måste ta bort ljudvallen för att kunna dra ner kabeln efter att man har fått den
igenom torpedväggen.
Bild på min 3D-Skrivare:
Byggde den här under gymnasiet. Kan skriva ut lite enklare delar med den.
Den kanske kan komma till nytta under bygget.
Trots fraktskada på emballaget kom den fram "oskadd", ända från England! Tänka sig.
Installerat två nya mätare.
Dessa sitter bara provisoriskt. Ska skriva ut två nya fästen med min 3D-Skrivare så att jag får plats med fler mätare där.
Tanken är att ha 4 stycken mätare. Laddtryck, volt, oljetryck, och oljetemperatur.
Lite tips för er som skall montera en baslåda i Volvo 940. (Gäller även Volvo 960)
1. Lågnivåkabeln.
Dras enklast under mittkonsollen/armstödet. Se till att säkra den så att den hålls undan handbromsen.
Lågnivån dras sedan förbi/under/sidan om säkringarna och upp bakom stereon.
2. Strömkabel.
På 940 dras den enklast igenom gummibussningen bakom vänster fjädertorn.
(Samma bussning är lämplig till att dra slang till laddtrycksmätare)
Kabeln kommer precis vid listerna under dörrarna och kan enkelt dras under dem till bagaget.
På 960 sitter batteriet på andra sidan, således är det enklare att dra kabeln där.
Återigen har vi en bussning bakom fjädertornet.
Lite krångligare att dra kabeln på 940. Man måste ta bort kåpan som skyler bränsleboxen för att kunna dra kabeln.
Dras under listerna vid trösklarna. Man måste ta bort ljudvallen för att kunna dra ner kabeln efter att man har fått den
igenom torpedväggen.
Bild på min 3D-Skrivare:
Byggde den här under gymnasiet. Kan skriva ut lite enklare delar med den.
Den kanske kan komma till nytta under bygget.
Re: Volvo 940 "Sleeper"
Jag har gjort en prototyp på en mätarhållare för 4 mätare 52mm som kan monteras brevid A-Stolpen. Den är lite spartansk men tyvärr är man lite begränsad när det gäller skrivare.
De runda hållarna köper jag på Biltema eller KL Racing.
Tänkt att tillverkas i min skrivare.
Skall monteras på diskantgallret ovanpå instrumentbrädan.
De runda hållarna köper jag på Biltema eller KL Racing.
Tänkt att tillverkas i min skrivare.
Skall monteras på diskantgallret ovanpå instrumentbrädan.
Re: Volvo 940 "Sleeper"
Kul med grejer från 3d-skrivare! Har du någon länk till turbon?
Re: Volvo 940 "Sleeper"
Ja det är en bra maskin att ha till hands. Man kan göra mycket med den.Kul med grejer från 3d-skrivare! Har du någon länk till turbon?
Behöver jag någon tryckrörsadapter eller liknande så kan jag göra den själv.
Turbon är köpt ifrån England, med all säkerhet tillverkad i Kina. Automodmasters T3.
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Hejsan!
Börjar bli dags att byta koppling innan jag går vidare med trimning.
En sexpuckad lamell och förstärkt tryckplatta är beställt.
Tänkte även passa på att svetsa trean och göra om växelspaken så jag får kortare lägen.
Någon som vet ungefär hur långt man ska förlänga? 20mm brukar bli bra på M47 så jag tänkte förlänge lika långt,
men jag skulle uppskatta om någon kan rekommendera något mått.
Köpt hem ny leksak också. Bra med backup om 940 säger ifrån
Börjar bli dags att byta koppling innan jag går vidare med trimning.
En sexpuckad lamell och förstärkt tryckplatta är beställt.
Tänkte även passa på att svetsa trean och göra om växelspaken så jag får kortare lägen.
Någon som vet ungefär hur långt man ska förlänga? 20mm brukar bli bra på M47 så jag tänkte förlänge lika långt,
men jag skulle uppskatta om någon kan rekommendera något mått.
Köpt hem ny leksak också. Bra med backup om 940 säger ifrån
Re: Vad händer i Ainoks garage? En 940 blir en 960
Har köpt en Volvo 960 2,5 med rasad automatlåda...
Jag har letat efter objekt på skrotupplag men har inte hittat någoy, och när det här dök upp slog jag till.
Trevligt att ha alla delarna man behöver 2 meter utanför garaget istället för 5 mil bort på skroten.
Tanken är att konvertera 940in till en 960 då jag helt enkelt saknar känslan i att sjunka ner i stora lädersäten och sitta som en kung.
Varför inte göra det rätt och bygga om resten av bilen för att få hela känslan? Jag kommer fuska lite och fortsätta använda 940 huv, men allt annat ska dit. Bakaxeln är ett stort frågetecken då jag är osäker på vad som måste bytas/om det ens går att bulta fast den i 940 karossen.
Målet med den här lilla konverteringen är att försöka efterlikna den gamla bilen så mycket som möjligt.
Bild: http://i.imgur.com/IcIQtFM.jpg?1
Delarna som ska över till 940in:
*Instrumentbräda (med 940 instrumenthus)
*Fram och baksäten (jag har sett till att välja en bil med manuell justering så att jag slipper krångla med elen)
*Mattan
*Hathyllan med hål för 6x9
*Ratt (kanske, svårt att få den att passa på rattstången)
*Dörrarna (vill egentligen ha kvar 940 dörrarna då de är fräschare, men dörrsidorna från 960 passar inte på 940)
*Bakljus
*Framskärmar, grill, lyktor, bakljus, fram och bakstöt
*Midjelister
*LMM (flytta över elektroniken till 960 lmm)
*Kylare
Den nya bilen har schysst inredning. Alla trädetaljer etc. Helskinn.
Hyffsat fräsch utvändigt, rost i bakskärmarna men det gör ju inget.
Jag har letat efter objekt på skrotupplag men har inte hittat någoy, och när det här dök upp slog jag till.
Trevligt att ha alla delarna man behöver 2 meter utanför garaget istället för 5 mil bort på skroten.
Tanken är att konvertera 940in till en 960 då jag helt enkelt saknar känslan i att sjunka ner i stora lädersäten och sitta som en kung.
Varför inte göra det rätt och bygga om resten av bilen för att få hela känslan? Jag kommer fuska lite och fortsätta använda 940 huv, men allt annat ska dit. Bakaxeln är ett stort frågetecken då jag är osäker på vad som måste bytas/om det ens går att bulta fast den i 940 karossen.
Målet med den här lilla konverteringen är att försöka efterlikna den gamla bilen så mycket som möjligt.
Bild: http://i.imgur.com/IcIQtFM.jpg?1
Delarna som ska över till 940in:
*Instrumentbräda (med 940 instrumenthus)
*Fram och baksäten (jag har sett till att välja en bil med manuell justering så att jag slipper krångla med elen)
*Mattan
*Hathyllan med hål för 6x9
*Ratt (kanske, svårt att få den att passa på rattstången)
*Dörrarna (vill egentligen ha kvar 940 dörrarna då de är fräschare, men dörrsidorna från 960 passar inte på 940)
*Bakljus
*Framskärmar, grill, lyktor, bakljus, fram och bakstöt
*Midjelister
*LMM (flytta över elektroniken till 960 lmm)
*Kylare
Den nya bilen har schysst inredning. Alla trädetaljer etc. Helskinn.
Hyffsat fräsch utvändigt, rost i bakskärmarna men det gör ju inget.
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Hämtade bilen idag. Vart positivt överraskad! Den är ju i riktigt bra skick.
Motorn går som en klocka, helt ny kylare, helt nytt avgassystem, klarat sig bra från rost...
Automatlådan är inte alls rasad... Det är nog bara den där växelgivaren som är trasig.
Jag spar kaross och drivlina till framtida projekt. Fulturbo och rensad inredning, högst troligt.
Om någon har ett rattnav, kanske även en fin ratt i Dalarna så köper jag gärna det. Gärna en 960 ratt med trädetaljer
Motorn går som en klocka, helt ny kylare, helt nytt avgassystem, klarat sig bra från rost...
Automatlådan är inte alls rasad... Det är nog bara den där växelgivaren som är trasig.
Jag spar kaross och drivlina till framtida projekt. Fulturbo och rensad inredning, högst troligt.
Om någon har ett rattnav, kanske även en fin ratt i Dalarna så köper jag gärna det. Gärna en 960 ratt med trädetaljer
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Fronten är så gott som på. Alla skruvar ska efterdras och alla linjer ska passas in.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Snygg ansiktslyftning
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Tack så mycketSnygg ansiktslyftning
Kopplade in lamporna och rullade ner till bystugan för att plåta kärran
"Bengt-i-svängen" gav tummen upp så det kanske inte ser helt tokigt ut.
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Fick bli lite färg på bilen.
Jag blev mycket nöjd med det hela, men på den enda bilden jag tog ser framskärmen konstig ut. I verkligheten
ser det inte alls ut sådär. Imorgon ska jag våtslipa allting och flytta över stolarna/bakstöten.
Jag blev mycket nöjd med det hela, men på den enda bilden jag tog ser framskärmen konstig ut. I verkligheten
ser det inte alls ut sådär. Imorgon ska jag våtslipa allting och flytta över stolarna/bakstöten.
Senast redigerad av ainok den lör mar 18, 2017 5:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Blir ju tjusigt.. vad skiljer mellan 940 o 960 dörr sidor?
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Mycket!Blir ju tjusigt.. vad skiljer mellan 940 o 960 dörr sidor?
940 dörrsida:
960 dörrsida:
De främsta anledningarna till att jag inte sätter 960 dörrsidorna på 940 dörrarna är;
*Positionen på högtalarna. 940 högtalarna sitter mitt på dörren, 960 högtalarna sitter längst ner. Finns inga hål i dörrplåten för 960 högtalarna. Dessutom är 940 högtalare 5,25'' och 960 högtalare 6,5''.
*Dörrhandtagen sitter på olika ställen
*Monteringsklipsen på insidan skiljer sig mycket. Väldigt mycket.
En annan anledning till att byta till 960 dörrarna är att listerna inte alls stämmer med 940 dörrar. 940 har sina lister mycket längre ner. Nu ska jag byta både bakstöt och har redan bytt front, så det blir mycket konstiga linjer om jag inte går hela vägen ut och byter dörrar med.
Om någon annan har frågor ang. konvertering från 940 till 960 så är ni välkomna att fråga så ska jag försöka besvara dem.