Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 14, 2018 2:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån sep 26, 2016 11:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
En arbetskamrat har en Camaro 1989 som ej startar.

Den är utrustad med PASS key , någon form av (enklare?) startspärr.

Nu efter motor renovering startar ej bilen, enl. uppgift ska startspärren vara bort programmerad i trimchip som sitter i.

Är Pass key systemet verkligen inkopplat till ECUn, eller sitter det mer "stand alone"?

Jag har ej tittat på bilen ännu, utan bara på ett felaktigt Haynes schema.

Tips om ett schema som kan stämma uppskattat, eller andra tips generellt.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Senast redigerad av Daniel-635 sön okt 09, 2016 10:04 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: tis sep 27, 2016 6:39 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am
Inlägg: 70
Antar att det är en tpi?
Får den gnista eller bensin?
Startspärr sitter i ecu

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: tis sep 27, 2016 7:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Start motorn drar men, varken gnista eller bränsle kommer.

Ska vara en TPI 350 om jag fattat rätt.

Men när jag söker på 1989 hittar jag inga elschema med startspärr (VATS) och TPI.

Däremot verkar det vara vanligt att det strular, finns nästan för mycket sökträffar :doh:
Verkar som att det sitter en modul utanför som spärrar startmotor och tändning, och även skickar en signal till ECUn för att bränsle ska komma ?
Den signalen verkar vara 5 volt och 30 Hz, med trimchippet skulle då detta vara av aktiverat...

Får nog ta en fysisk titt på bilen för att säkerställa vilka prylar det sitter.
Dessutom vart tändspolen inkopplad med ganska många kablar, vad de nu ska vara till :hihi:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: ons sep 28, 2016 9:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Typisk bild hur HEI fungerar.

Bild

Det krävs pulståg från fördelaren för att databoxen ska skicka på bränsle.
Utan referenspulser blir det varken tändning eller bränsle.
Om du öppnar 'bypass' kontakten som man gör för att ställa grundtändning, då ska du få gnista oberoende av databoxen.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: ons sep 28, 2016 9:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
http://www.thirdgen.org/forums/electron ... ase-2.html

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: ons sep 28, 2016 10:00 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Tror jag skulle koncentrera mig på att göra en grundkoll på hur allt är kopplat först...även om ägaren påstår att han kopplat rätt :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: tor sep 29, 2016 11:29 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tack JoBy, bra info.

Ska kolla på bilen ikväll, så får vi se hur besvärligt fall det är.

Steve, grundkollen ingår, inklusive hur tändkablar går vart rotor pekar mm. :wink:



EDIT:

Det tog en bra stund att hitta, men tack vare schemat på HEI modulen i tändspolen så hittade jag att det saknades matningsspänning.

En kabel från tändspolen som skulle mata fördelaren vart förväxlad med IAT givaren, så nu har bilen gnista.

Security lampan slocknar, men bränslepumpen startar ej.

Så det får bli en felsöknings kväll till framöver, men det är ju hopp om det.

Jag passade även på att riva ut delar / rester av ett gammalt larm, som jag först trodde vart problem...

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: fre sep 30, 2016 5:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Inlägg: 679
Ort: Finnerödja
Startspärren är väldigt simpel i dessa då de sitter ett motstånd i nyckeln och kollar du på nyckeln så borde de finnas två kontaktytor som du mäter med multimetern och får fram ett ohmtal. En kollega hade samma fel och konataterade att någonting i tändningslåset hade lossnat så att boxen inte kände av motatåndet i nyckeln och således inte startade. Han tog då ett motstånd i samma storlek som de uppmätta i nyckeln och letade på dom 2 kablar som går till boxen och lossade dom och lödde in motståndet så att boxen alltid känner rätt motstånd.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: fre sep 30, 2016 7:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jag har kollat upp det där med PASSKEY och VATS systemet, men tror inte att det spökar faktiskt.
Security lampan slocknar ett par sekunder efter man slagit på tändningen.

Nästa gång ska jag dubbel kolla så att MAT givaren inte tagit skada.

Enl. ägaren tände bilen på "flera cylindrar" (på start gas).
Så jag tror att fördelare och tändkablar sitter på hyfsat rätt ställe och rätt vevaxel varv.



Nya frågor inför nästa felsökning.

Kan man strobba tändningen på startmotorn, den här Bypass kontakten, behöver man använda den om man har gnista ?
Är det ett relä av något slag i HEI modulen och brytaren sitter externt ?

Styrningen till Bränsle pumpen.

Jag har hittat dessa som i princip liknar Haynes Schemat.

Bild

Kan bränslepumpen drivas från "Fuel Pump Switch" också, som i själva verket är Oljetycksgivaren ?
Startar pumpen först när man har varvtalssignal och/eller oljetryck, eller finns det en "Prime" direkt när man slår på tändningen ?

Liknande schema.

Bild



Många frågor, men det sparar sjukt mycket tid för en som är van vid Bosch system på BMW...

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: sön okt 02, 2016 8:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Vad menar du med att stroba tändningen?
För att kolla så att tändningen står rätt ( att fördelaren är rätt vriden ) behöver man dela på bypass kontaken.
För att kolla om det är gnista på stiftet behöver man inte. Om tändspolen är klen kan det vara gnista när man tittat på ett tändstift ur motorn, men inte med cylindertryck. Det kan man se med stroblampa.

Om man tar ut ett tändstift och kollar gnistan på det samtidigt som man håller ett finger för tändstiftshålet. Då ser man lätt om fördelaren sitter 180 grader fel. ( om gnista och kompression kommer samtidigt eller varannan gång)

Enklaste sättet att tvångsköra bränslepumpen är med en kabel till ALDL-kontakten du ser uppe till vänster på elschemat. Men spänning på pinne G så kan du köra pumpen när bränslepumpsreläet inte är aktivt. ALDL-kontakten brukar sitta vid höger knä på förarsidan.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: mån okt 03, 2016 11:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Bypass kontakten, är det en liten brytare inne i Modulen i fördelaren ? (Jag vågade inte bryta upp lilla locket)
Eller sitter det ett relä/transistor/optokopplare, på ritningen ser det ju ut som ett relä med 5Volt logik signal till ?

Bra tips om bränslepumpen, det får bli nästa test, bara jag blir övertygad att tändningen står rätt och stämmer med tändföljden. (Enkelt och bra knep med finger i hålet!)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: mån okt 03, 2016 2:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Det är en kontakt på en sladd. På Corvetten sitter den nära vänster ventilkåpa.

Bild

Själva omkopplaren sitter i modulen och väljer intern eller extern signal till tändningen. Kabeln med kontakten styr omkopplaren.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro 1989 Elschema
InläggPostat: sön okt 09, 2016 10:00 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ni vet känslan när det ser ut så här, och dimman från "Nystartade" Headers blandade med avgaser ligger tät i garaget. :wink:
Det är GÖTT :thumbright:

Bild

Precis som Steve nämnde med grundkollen, så vart felen till slut ganska enkla.
Men svåra och hitta för mig som inte skruvar GM till vardags.

Kablaget från batteriet ner till startmotorn vart värmeskadat och risigt, och därmed utbytt.
Eftersom renoveringen pågått i några år föll lite kablage i glömska.

Det saknades helt enkelt några anslutningar på batteriet till bränslepump och kylfläktar.


En sista ? fråga.

Jag har hittat lite olika uppgifter på hur tändningen ska ställas både 0 och 6° förekommer.
Vi ställde det på 6° med Bypass "EST Connector" urkopplad, tror ni att det är korrekt ? (enl. boken alltså)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 10, 2016 12:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 616
Ort: Ljusdal
Minst 6 grader skulle jag säga, men givetvis beror det på vad motorn tycker bäst om. Har för mig nån amerikansk tidning prövade en massa saker på en firebird TPI och 9 grader var bra/bäst på en std motor med små mods, kommer inte ihåg om det var dynokörning eller tider på strippen som avgjorde vad som var bäst, lutar åt tider.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010