Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Hx55 PRO med t4 fläns då, nu hx60 T6 med boströms gammla 2" grenrör.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
nu är hx60 med det långa grenröret provstartat. nu öppnar wg på ca 0.6 bar sen tjuv laddaa den bara till 0.85 bar på 7700rpm där jag släppte gasen. effekten ökade hela vägen och lamdan såg rätt bra ut vart ca 389hk där jag släppte gasen på 0.85 bar så det är 210 sug hk
ska höja laddtrycket till ca 1-1.35bar bar nästa mek pass och montera mera logg grejor och börja fin mappa och jaga effekt innan laddtrycket ska höjas rejält. ska jobba fram nån enkal laddtrycks styrning också.
mvh jens och conny
ska höja laddtrycket till ca 1-1.35bar bar nästa mek pass och montera mera logg grejor och börja fin mappa och jaga effekt innan laddtrycket ska höjas rejält. ska jobba fram nån enkal laddtrycks styrning också.
mvh jens och conny
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roberth
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: fre apr 06, 2007 3:49 pm
- Ort: Husum city!
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Va kör ni med för avgashus?
Mvh Roberth
Mvh Roberth
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
det är ett # 26 eller 27 kan kolla sen. men laddar tidigare än vad den behöver så det är inte för stort.
dåligt med tid i helgen men steg upp halv fem och meka några timmar före vanligt folk stiger upp
körde sen i dag tre pull i dag lite snabbt.
laddtrycket sjönk till 0.58-0.60bar på max rpm med mera tändning och fin justerad lamda ca 0.84 och då vart det 358-359hk både korrigerad och uppmätt. och det blir ju 223hk på sug och det är jag väldigt nöjd med (96.7 hk/liter sug)
max effekt vid 7700rpm.
ca 29-30 grader tändning på varv.
ingen cirkulation med vatten i IC ännu.
wg börjar öppna vid ca 5500rpm på ca 800rpm/sek ca 0.5bar sen ökar det sakta upp till 0.6bar. ingen styrning eller trix bara fjädern ännu.
dåligt med tid i helgen men steg upp halv fem och meka några timmar före vanligt folk stiger upp
körde sen i dag tre pull i dag lite snabbt.
laddtrycket sjönk till 0.58-0.60bar på max rpm med mera tändning och fin justerad lamda ca 0.84 och då vart det 358-359hk både korrigerad och uppmätt. och det blir ju 223hk på sug och det är jag väldigt nöjd med (96.7 hk/liter sug)
max effekt vid 7700rpm.
ca 29-30 grader tändning på varv.
ingen cirkulation med vatten i IC ännu.
wg börjar öppna vid ca 5500rpm på ca 800rpm/sek ca 0.5bar sen ökar det sakta upp till 0.6bar. ingen styrning eller trix bara fjädern ännu.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Vad är meningen med att räkna baklänges till någon teoretisk sugmotoreffekt?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Det är en bra siffra att jämföra mellan olika motor-koncept, med den får man en bra känsla för motorn, och kan snabbt berätta om grejerna svarar bra eller dåligt på det som görs. Ska man gå längre vill man dela med motorvolymen, men jobbar man ofta med samma typ av motor och man får rätt information ut av det för att göra beslut så spelar det mindre roll.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
det är där man ser hur bra motor man har byggt sen då man laddar på man ser hur bra turbo system man byggt och om båda är riktigt bra så kan de multiplicera sugmotorn och apsolut trycket i bar med varandra och det kommer stämma tills nått i turbosytemet eller motorn börja bottna eller där bränslet helt enkelt inte klarar mer cylinderpik tryck utan knackning. man når till slut också motorns mekaniska gräns som man ofta uttrycker i bar medeltryck eller pik NM/ liter.
räkne exempel sugmotor effekt och laddtryck....
223hk x 1.6 A tryck bar = 358hk (0.6bar "laddtryck")
mvh jens
räkne exempel sugmotor effekt och laddtryck....
223hk x 1.6 A tryck bar = 358hk (0.6bar "laddtryck")
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
vi dubbel svarade där mattias
jo just sug motor liter effekten är mycket bra på denna typ av 8v motor. tror det är rekord bra i denna dyno iallafall? räkna gärna och jämför med andra 8v turbo motorer. mycket sällan (eller alldrig?) över 100hk/L skulle jag säga i en ärlig bänk utan en massa special omräknings faktorer
mvh jens
jo just sug motor liter effekten är mycket bra på denna typ av 8v motor. tror det är rekord bra i denna dyno iallafall? räkna gärna och jämför med andra 8v turbo motorer. mycket sällan (eller alldrig?) över 100hk/L skulle jag säga i en ärlig bänk utan en massa special omräknings faktorer
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Kul du delger 'sugmotoreffekten'
Känner mig ganska nöjd med brorsons maskin som ger 221 nav hk som sugmotor(dynapac) eftersom det är första Volvomaskin jag lagt ned ordentligt med jobb på toppen.
2387.8cc
Känner mig ganska nöjd med brorsons maskin som ger 221 nav hk som sugmotor(dynapac) eftersom det är första Volvomaskin jag lagt ned ordentligt med jobb på toppen.
2387.8cc
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Prøvde dette i motorbenk på min 1170cc snøscooter motor for å se.
Resultatet ble.
132hk 9000rpm som sugmotor. Målt effekt, ikke beregnet.
497hk 9000rpm med 2 bar ladetrykk.
Resultatet ble.
132hk 9000rpm som sugmotor. Målt effekt, ikke beregnet.
497hk 9000rpm med 2 bar ladetrykk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
En volvoman här bromsade på en Dansk Dynomet chassisdyno med elektrisk brake 662hk 744nm från B230 2.3 bar Garrett gtx 3582r.
Hade blivit mer hästar men han nöjde sej med den effekten för att bilen ska hålla flera år.
Sugmotorhästar det blir då 200. 8.5 comp. 98e bensin. 86hk/liter.
Hade blivit mer hästar men han nöjde sej med den effekten för att bilen ska hålla flera år.
Sugmotorhästar det blir då 200. 8.5 comp. 98e bensin. 86hk/liter.
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Vad för motor,trippel Arctic?HForsaa skrev:Prøvde dette i motorbenk på min 1170cc snøscooter motor for å se.
Resultatet ble.
132hk 9000rpm som sugmotor. Målt effekt, ikke beregnet.
497hk 9000rpm med 2 bar ladetrykk.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar
3 sylindra Ski Doo 1200 4 Tec
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar
jag har fixat till kina 60mm wg lite så nu är grund ladd bara 0.33bar med en slapp fjäder sen mappat den till 0.86 lamda då ger den 310.7 Din hk vid 7700rpm (va släppte gasen där effekten hadde inte vänt) det blir 233.6 hk eller 100.8 liter hk korigerad effekt.
okorigerad 99 liter hk.
ska sluta tramsa med dessa fjant ladd nu snart men ville bara visa KP racing hur bra den gick med nästan inge ladd då han kom förbi.
edit hadde räknat lite fel på trycket va nog kring 222hk sug här
mvh jens
okorigerad 99 liter hk.
ska sluta tramsa med dessa fjant ladd nu snart men ville bara visa KP racing hur bra den gick med nästan inge ladd då han kom förbi.
edit hadde räknat lite fel på trycket va nog kring 222hk sug här
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Du ska se sugmotoreffekten ökar lite till där du hittar balansen i turbon där den mår bäst.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!