Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Hej tänkte börja en ny tråd nu på min senaste test motor där jag ska experimentera med en lite värre trimmad B230 som är ämnad åt dragrace hållet eller seriöst gat-race.
detta är del 3 i serien av B230 motorer läs mer om de äldre delarna här......
del 1 Drifting B230 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 25#p555025
del 2 street race motorn http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=79039
Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7200rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.
Motorn kommer också att byggas utan att det blir allt för dyrt så alla som vill har råd. den kommer få bra med hk/kr
här är grund konceptet som säkert kommer ändras till viss del under resans gång.
Bottendel: B230 -92 års modell med H stakar och oborrat standard block (samma som i del 1 och 2) sug motor kolvar som är lite nedsvarvade i ytter kant med vinkel. 8st arp svänghjuls bultar + 8st M6 12.9. KL racing stål kugg och nedre remskiva. rund kugg rem av standard modell goodyear.
Topp: Joni racing/sävar turbo CNC 530 med 48-38 ventiler ca 223cfm in och 160 ut vid 16mm. ca 8.0:1 kompa. mer om toppen här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=57460
Toppackning: Elring standard och B21 bultar.
Kam: 37mm modell 14.3 lyft 277 grader/1.25mm och lite lagom nock vinkel
Grenrör: lite olika mer info kommer
Insug: boström racing ca 43mm mot topp sen 58mm vid tratt, 90mm spjäll.
Turbo: Holset HX55 Pro och HX60
Jag kommer att rensa i denna tråd om det inte är rätt tonläge och språk i inläggen och om diskussionen hamnar på nått helt annat så det blir roligt och intresant att läsa.
detta är del 3 i serien av B230 motorer läs mer om de äldre delarna här......
del 1 Drifting B230 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 25#p555025
del 2 street race motorn http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=79039
Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7200rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.
Motorn kommer också att byggas utan att det blir allt för dyrt så alla som vill har råd. den kommer få bra med hk/kr
här är grund konceptet som säkert kommer ändras till viss del under resans gång.
Bottendel: B230 -92 års modell med H stakar och oborrat standard block (samma som i del 1 och 2) sug motor kolvar som är lite nedsvarvade i ytter kant med vinkel. 8st arp svänghjuls bultar + 8st M6 12.9. KL racing stål kugg och nedre remskiva. rund kugg rem av standard modell goodyear.
Topp: Joni racing/sävar turbo CNC 530 med 48-38 ventiler ca 223cfm in och 160 ut vid 16mm. ca 8.0:1 kompa. mer om toppen här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=57460
Toppackning: Elring standard och B21 bultar.
Kam: 37mm modell 14.3 lyft 277 grader/1.25mm och lite lagom nock vinkel
Grenrör: lite olika mer info kommer
Insug: boström racing ca 43mm mot topp sen 58mm vid tratt, 90mm spjäll.
Turbo: Holset HX55 Pro och HX60
Jag kommer att rensa i denna tråd om det inte är rätt tonläge och språk i inläggen och om diskussionen hamnar på nått helt annat så det blir roligt och intresant att läsa.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk
lite bilder
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk
Motorn sitter i denna stund i dynon och är startad med 2150RC insuget, weber 48/42 E85 förgasarna samt ett timo steg 4 rör som är lite kortat.
har inte ändrat bestyckning nått bara justerat tändningen ett par gånger och men den ger ändå fina 209 hk vid 6800rpm. tror insuget och förgasarna håller igen en hel del men ett snabbt kul test.
bara ca 230nm men det blir nog inte så mycket mer med så låg kompa som jag har och turbo nock vinkeln. justerar lite mera i morgon om det fins över en stund tid
mvh jens
har inte ändrat bestyckning nått bara justerat tändningen ett par gånger och men den ger ändå fina 209 hk vid 6800rpm. tror insuget och förgasarna håller igen en hel del men ett snabbt kul test.
bara ca 230nm men det blir nog inte så mycket mer med så låg kompa som jag har och turbo nock vinkeln. justerar lite mera i morgon om det fins över en stund tid
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk
farliga cylindertryck under 6000? vad för vrid snackar vi här?Jens Gustavsson skrev:
Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7500rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk
det får vi se men på min B18 så börjar det bli svårt för toppackninge att hålla cylindertrycket vid 48 bar medeltryck ungefär. så högt ska det inte bli i denna motor med standard kolvar men håller man uppe varvet så håller de nog ganska långt iallafall.
på min B18 vega så har jag stall speed på 7000rpm sen växling vid 8500-9000 rpm. under 6000rpm vill man inte ha så mycket laddtryck då blir det bara problem i onödan då man ändå inte ska va där. blir min sts laddtrycks styrning i bänken eller vems modellen där man kör fast duty% på olika varv för att få vrid kurvan som man vill.
mvh jens
på min B18 vega så har jag stall speed på 7000rpm sen växling vid 8500-9000 rpm. under 6000rpm vill man inte ha så mycket laddtryck då blir det bara problem i onödan då man ändå inte ska va där. blir min sts laddtrycks styrning i bänken eller vems modellen där man kör fast duty% på olika varv för att få vrid kurvan som man vill.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk
har justerat ett par timmar i dag och den svarade bra på de varv som jag ska använda då jag gick på weber 55 trattar istället för weber 48 insticks trattar.
ca 213hk nu vid 7350rpm. 234nm / 6100rpm.
41 grader tändning på varv.
18-20 grader insugs temp.
ska kolla vad det blir för kompa tryck sen, startmotorn låter som man inte har några tändstift i toppen då man ska starta men det är inte konstigt med ca 8.0 i kompa förhålande och en vass kam! undra vad den gett med 14:1 i kompa som den lätt skulle klara med dessa E85 gasare. skulle tro ca 230- 235 hk utan större problem och det är ju nära 100hk per liter. men det är inte nått RC register mer ett banrace/is race register.
blir kul att se hur efi insuget ska fungera? det är betydligt större aria och lite kortare så den borde pika vid ca 7600rpm då om allt lirar.
mvh jens
ca 213hk nu vid 7350rpm. 234nm / 6100rpm.
41 grader tändning på varv.
18-20 grader insugs temp.
ska kolla vad det blir för kompa tryck sen, startmotorn låter som man inte har några tändstift i toppen då man ska starta men det är inte konstigt med ca 8.0 i kompa förhålande och en vass kam! undra vad den gett med 14:1 i kompa som den lätt skulle klara med dessa E85 gasare. skulle tro ca 230- 235 hk utan större problem och det är ju nära 100hk per liter. men det är inte nått RC register mer ett banrace/is race register.
blir kul att se hur efi insuget ska fungera? det är betydligt större aria och lite kortare så den borde pika vid ca 7600rpm då om allt lirar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
ganska intressant att en större tratt med stort sätt samma längd (den va ca 1 cm kortare) kan flytta effekt pik nästan 500 rpm upp vist? inte så väldigt många hk upp ca 4 men ändå.
en intressant sak i sammanhanget är att man inte påverkar flödet nått då man ökar ingångs arian har jag sett.
mvh jens
en intressant sak i sammanhanget är att man inte påverkar flödet nått då man ökar ingångs arian har jag sett.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
Inte så konstigt egentligen, större diam på 'röret' (tratten) får en annan avstämning trots lika längd.
Exakt lika i högtalarbyggeri då man stämmer av basreflexrör.
Och även lika då man stämmer av pipor på tvåtakt.
Exakt lika i högtalarbyggeri då man stämmer av basreflexrör.
Och även lika då man stämmer av pipor på tvåtakt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
jo jag håller med det är inte så konstigt att det avstämmer på flera olika ställen då arian går upp markant som i detta fall från en 42 halsring till 55mm invändigt men intressant då det gör så stor skillnad i detta fall.
undra om några avsikligt stämmer av på flera olika ställen och hittat nått som ger mer än ett efi insug med säg 1.5 grads konstant aria ökning hela vägen från topp till tratt kant?
man ser ju på vissa mc och typ bmw S motorer med IR insug så är det ganska liten kanal sen en tvär övergång till ett stort såjäll och stora trattar.
mvh jens
undra om några avsikligt stämmer av på flera olika ställen och hittat nått som ger mer än ett efi insug med säg 1.5 grads konstant aria ökning hela vägen från topp till tratt kant?
man ser ju på vissa mc och typ bmw S motorer med IR insug så är det ganska liten kanal sen en tvär övergång till ett stort såjäll och stora trattar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
Vad för bränsle? Antar E85 å då kommer följdfrågan varför 'låg'kompat?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
jo E85. ja kompan är väll ganska låg av den anledningen att jag vill ha 2.5-3mm klämspalt samt att jag inte vill plana toppen mer än nödvändigt så man inte försvagar däckplan i toppen. sen måste man cnc bort lite runt ventilerna för att få till flödet.....
skulle nog vilja ha lite mer kompa som jag förstår du antyder, men då kompromissar man på nått annat sen vill jag ha motorn hålbar också då den kommer gå ett antal hundra pull i dynon motsvarar väll ca 30 dragrace sesonger
placering av stift och utformning av förbränings rum gör nog också att man inte kan ha lika mycket kompa som på en 16v?
har nog inget bättre svar, ska jag va ärlig har jag inte hunnit mäta exakta CC i förbränings rumet heller så jag vet ej exakt vad jag har. jag gör mer allt som jag vill ha det sen får kompan bli vad den blir det är bättre att ha den lite låg än tumma på nått annat helt enkelt.
vad bruka ni köra för kompa på E85 motorer på typ 3 bar ladd?
mvh jens
skulle nog vilja ha lite mer kompa som jag förstår du antyder, men då kompromissar man på nått annat sen vill jag ha motorn hålbar också då den kommer gå ett antal hundra pull i dynon motsvarar väll ca 30 dragrace sesonger
placering av stift och utformning av förbränings rum gör nog också att man inte kan ha lika mycket kompa som på en 16v?
har nog inget bättre svar, ska jag va ärlig har jag inte hunnit mäta exakta CC i förbränings rumet heller så jag vet ej exakt vad jag har. jag gör mer allt som jag vill ha det sen får kompan bli vad den blir det är bättre att ha den lite låg än tumma på nått annat helt enkelt.
vad bruka ni köra för kompa på E85 motorer på typ 3 bar ladd?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
Ja vi åkte 9:0 förra året.
I år så blev det en ofrivillig nergång av komp till 8:5 då felsökningen va lite hysterisk. Samt det är lite knöligt att få upp kompen då det är så lite slag. Men då ökade vi laddet till 3.8bar istället
Vi ska bygga en 'gat' 16v snart å den blir över 10 i komp.
I år så blev det en ofrivillig nergång av komp till 8:5 då felsökningen va lite hysterisk. Samt det är lite knöligt att få upp kompen då det är så lite slag. Men då ökade vi laddet till 3.8bar istället
Vi ska bygga en 'gat' 16v snart å den blir över 10 i komp.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
Första rundan motorn var ihop så hade jag 8,0 i komp och laddade 3,3 kg.Jens Gustavsson skrev:jo E85. ja kompan är väll ganska låg av den anledningen att jag vill ha 2.5-3mm klämspalt samt att jag inte vill plana toppen mer än nödvändigt så man inte försvagar däckplan i toppen. sen måste man cnc bort lite runt ventilerna för att få till flödet.....
skulle nog vilja ha lite mer kompa som jag förstår du antyder, men då kompromissar man på nått annat sen vill jag ha motorn hålbar också då den kommer gå ett antal hundra pull i dynon motsvarar väll ca 30 dragrace sesonger
placering av stift och utformning av förbrännings rum gör nog också att man inte kan ha lika mycket kompa som på en 16v?
har nog inget bättre svar, ska jag va ärlig har jag inte hunnit mäta exakta CC i förbrännings rummet heller så jag vet ej exakt vad jag har. jag gör mer allt som jag vill ha det sen får kompan bli vad den blir det är bättre att ha den lite låg än tumma på nått annat helt enkelt.
vad bruka ni köra för kompa på E85 motorer på typ 3 bar ladd?
mvh jens
Då plockade jag 901hk
Sen uppdaterade jag maskinen med bla ny topp och kam och passade även på att höja kompet något till 8.3
Med nya setup så blev det 1050hk med 3,6kg i ladd.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug
vad skulle i teorin mina 213hk bli med 8.0 bli med 14:1 kompa? i praktiken skulle jag säga ca 230hk kan det stämma?
245hp/14:1 och 239/12.5:1 säger denna men det låter lite för mycket tycker jag http://www.wallaceracing.com/hp-cr-chg.php
245hp/14:1 och 239/12.5:1 säger denna men det låter lite för mycket tycker jag http://www.wallaceracing.com/hp-cr-chg.php
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/