Sida 4 av 7

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor nov 24, 2016 11:13 am
av Packo
Andra modifikationer som jag är inne på (eftersom det går inte att hitta ett .541 / .591 box till Volvo) är att köpa för typ nån hundring en turbo box från Saab som har 2.2 och löda över chippet.
Eller rent av prova med hela boxen från Saab och se om det fungerar.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor nov 24, 2016 12:43 pm
av mauser240
Packo skrev:Vad är det för modifikationer av systemet är det syftar du på ?
Något som får boxen att förstå spridarna t.ex. I praktiken vet jag inte hur du löser det.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor nov 24, 2016 3:14 pm
av Packo
Det är ju vad lambda sonden och LMM-en gör. Talar om för boxen hur mycket han skall släppa ut genom spridarna.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor nov 24, 2016 3:32 pm
av Thunderbo1t
Så är det, men inom för små gränser, och inte under alla förhållanden, t.ex under WOT på vissa sprut, så i praktiken är det svårt eller omöjligt att få det att fungera bra. Bonnknepet att öka spridarnas flöde lika mycket som man procentuellt ökar arean i luftmassemätaren genom att montera LMM-sensorn i ett större rör är väl det man kan göra på bränslesidan om man inte kan mappa sprutet.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor nov 24, 2016 4:48 pm
av mauser240
Packo skrev:Det är ju vad lambda sonden och LMM-en gör. Talar om för boxen hur mycket han skall släppa ut genom spridarna.
Smalbandaren och LH-sprutet känner inte till något annat än lambda 1 och det gör du inte mycket med vid laddtryck. Dessutom hoppar sprutet ur lambdareglering vid ett antal olika tillfällen. LMM hur? Original i större rör? Funkar inte. Dels p.g.a. att du har mätelektroniken off center i röret, dels för att du helt enkelt inte har rätt geometri i ditt nya rör.

Du tycks ju iofs ha klart för dig hur saker och ting fungerar så det är väl onödigt att jag skriver.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: fre nov 25, 2016 6:37 pm
av dundersmurfen
Ett annat bonnatrix är att bonka i större spridare och koppla ur lambdan. Sen justera ett tjuvlufthål med en brebandare så den går skapligt på låglasten och fullasten. Inga garantier att det funkar och man kan behöva köra utan lambdan för att det inte in ska knasa sig. Ett enkelt annat knep är extraspridare, låt orginalet vara orört och putta in mer sås med spridare och tryckvakter.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: mån nov 28, 2016 3:02 pm
av Packo
En parentes i ämnet. Hur lägger jag upp bilder i tråden ?

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: mån nov 28, 2016 5:09 pm
av Oskar Johansson
Om du tex använder photobucket så är det bara att att ta IMG länken och kopiera in den hit

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: mån nov 28, 2016 10:03 pm
av svinto
Packo skrev:Andra modifikationer som jag är inne på (eftersom det går inte att hitta ett .541 / .591 box till Volvo) är att köpa för typ nån hundring en turbo box från Saab som har 2.2 och löda över chippet.
Eller rent av prova med hela boxen från Saab och se om det fungerar.
Finns en tråd på locostsweden där en kille monterade saabs tronic5 på en b230 turbo. Med tändkasett!

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tis nov 29, 2016 9:12 pm
av Packo
Jag vill bara slänga upp en bild på lite fynd. 6 st bruna spridare från en Volvo S80 T6 (gratis )
Och en fördelare från en 240 86-a med vakuumklocka på fördelaren.

Nå.
Vad säger ni om iden att flytta över chippet från en Saab 900 Turbo med LH2.2 till min box med LH 2.2
Är det verkligen ingen som har provat detta ?

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tis nov 29, 2016 9:20 pm
av dsimila
Vilka spridare och lmm är det chippet avstämt för? Går väl alltid att prova om delarna passar ihop.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: ons nov 30, 2016 10:05 pm
av Packo
Det vet jag faktiskt inte. Har inte tagit reda på det .
Dock så har jag fått ett "dyrt " erbjudande på en 740 turbo box som är 2.2. Box som heter 0.280.000.591
Den med lös chip i .

Nu är denna box från en Volvo 740 med 2.2 och min är en 240 med 2.2.
Är det nån som kan svara mig med ett JA eller NEJ om denna box skulle fungera i min bil

Snälla hjälp med svar innan jag betalar för nåt som jag är ej säker på om fungerar.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor dec 01, 2016 10:25 am
av Jarmo Y
Hur "dyrt" är det? ☺ Jag köpte från savar turbo en hestec spruta/ tändning.. hade varit på en volvo rödblock, 2600 kr.
Kan det bli billigare än det?
Nu är det på väg till en folkracemotor..

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor dec 01, 2016 10:28 pm
av Packo
Förstå mig rätt. Nej. det är inte dyrt för en eftermarknads sprut med tändning.

Men än en gång. Jag vill ha det original. Så som vissa vill inte ha vita brallor för exempel så vill jag inte modifiera och ändra i kabelhärvan.
Så 2100 svenska pengar för en 591 box tyckte jag att det var dyrt.

Hittade på Ebay. Köpte där istället en 541a . Det måste funka. Vi får se.
Jag får helt enkelt prova mig fram eftersom alla har glömt dom tiderna när man hade bara 2.2, motronic och K-jet att tillgå. Förlåt. Glömde förgasare. :doh: :D

Har till och med hittat filmer på tuben från 1999 där folk labbade med laptop medans bilen kördes och det var en box som dom kallar för LH 5XX box.
Så det måste ha varit en LH 2.2 . Bilen i fråga var en 760 turbo från 86.
Dock sidorna som man kan hitta i kommentarsfälten finns tyvärr inte längre. :(

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Postat: tor dec 01, 2016 11:13 pm
av The
Du vill ha original men byta ut en massa prylar mot annat?
Varför gå över ån efter vattnet?