Sida 1 av 2

Ventilsäte B20

Postat: tis feb 21, 2017 7:43 pm
av stene
Hej!

Har fått in en B20 topp för renovering med 46/38,5 ventiler. Föregående renoverara av den här toppen har skurit ventilsätena på 2st avgas sjukligt djupt. Nu måste jag mira alla säten igen men det går inte på dom. Hur brukar ni göra när dom är för mycket skurna. Sätter ni i lösa ventilsäten eller svetasar ni i material?
Om ni monterar lösa ventilsäten vad kör man för krymp passning på gjutjärns topp? Jag har bara monterat det på alu toppar.

Re: Ventilsäte B20

Postat: ons feb 22, 2017 9:13 am
av StefanM
Lösa ventilsäten är ett måste såna här gånger, är nog snabbaste och enklaste lösningen och är ju på sätt och vis bra ändå med dagens bränsle. Vad man ska ha för krymppassning vet jag dock inte.

Re: Ventilsäte B20

Postat: ons feb 22, 2017 11:19 am
av Holmbergarn
Hej ha för mig sisst jag monterade lösa ringar på b20i så la jag greppet på 5-6hundringar, men allt beror ju på vilket material som sätesringen är i, enklast är att få en längdutvidgnings koefficient från material tillverkaren och räkna fram greppet. dock så undviker jag använda större ventil än 37mm med lösa säten

Re: Ventilsäte B20

Postat: ons feb 22, 2017 4:52 pm
av Erland Cox
Det går att sätta i 39 säten max 6mm djupt men det beror på korta radien hur djupt man kan sköra. Jag kör 12 hundradelar i press.
Till 38 ventil räcker 38 säte men helst ska man ha 39.
Svårt när det är så på marginalerna mellan sätena.

Erland

Re: Ventilsäte B20

Postat: sön mar 12, 2017 6:39 pm
av NikkO
12/100 och 5 djupt brukar jag sätta dom.

Re: Ventilsäte B20

Postat: mån mar 13, 2017 3:33 am
av Knut Åge Busengdal
Hei, låner tråden litt. holder på med en B30 topp og skal sette inn ventilsete og har ikkje gjort dette før, verktøyet er et gammelt amrikansk verktøy ifra 50-talet. har gjort en prøve fresing og fekk 14/100 dels presspasning, blir dette for mye? verktøyet er beregnet at man velger et spesielt sjær for kvar enkel størrelse av seteringer og dette sjæret monteres mot en anlegsflate i verkøyholderen og då skal man få rett størrelse for den valgte seteringen, nå er ikkje det råd å finne seteringer ifra denne levrandøren lenger, så eg har kjøpt noen andre og med desse ringene var det 14/100 deler presspasning eg fikk. skal eg prøve å sjå om eg får finjustert til 12/100 deler? seteringen har en diameter på 38,25mm.
Bild

Bild

seteringen eg har fått tak på er 6,35mm høg, eg har gjort en prøve fresing på 5mm dypt i toppen, skal eg tåre meg til å prøve å frese ned til 6,35mm eller er 6mm max? om det er innerradien på porten som begrenser dette, så ser det ut som der er plass til 6,35mm dypt? eller er det tryggast å ha litt margin og berre frese ned 5mm, så montere ringen og etterpå frese den ned 1,35mm så den blir plan med forbrenningsrommet også frese ventilsetet?
Bild

Kor mye varmer dere opp toppen og kjøler ned ringen ved montering? kan det vere passeligt å varme toppen til 200grader også kjøle ned seteringene i flytende nitrogen til -195grader, 395grader i delta tempratur? 38,25 x 395 x 0,000012 = 0,18mm.
Har tenkt å lage et monteringsverktøy som man kan sette seteringen inn på som styrer på den indre diameteren på seteringen og har en anleggsflate som øvre delen av seteringen stopper imot og som styrer seg i ventilstyringen for å sentrere når eg skal montere også kjøler eg ned seteringen og verktøyet i flytende nitrogen og etter på berre slepper setringen på plass i toppen. i verktøysettet eg har for å montere seteringer følger det med en dor som styrer i ventilstyringa som enn kan slå seteringen på plass med, men tenker at når toppen er varmet opp og seteringen er kjølt ned og seteringen då skal monteres for hand i toppen før enn slår på plass seteringen med doren, så er det vel lett for at seteringen kan komme litt skeivft på plass og den kiler seg fast?

Bild

Re: Ventilsäte B20

Postat: mån mar 13, 2017 6:46 pm
av Erland Cox
14/100 delar funkar, har kört det själv.
Olja in sätet, sätesläget och se till att det är en rejäl fas neråt på sätet.
Sen ska du helst ha en dorn med styrning för att slå i det.

Erland

Re: Ventilsäte B20

Postat: mån mar 13, 2017 6:48 pm
av Erland Cox
När jag tittar på bilden så undrar jag om jag inte själv har ett sånt verktyg liggande nånstans.

Erland

Re: Ventilsäte B20

Postat: mån mar 13, 2017 7:35 pm
av Jens Gustavsson
häftigt verktyg där! nå gammal malte mårtensson grej eller?

Re: Ventilsäte B20

Postat: mån mar 13, 2017 11:38 pm
av Knut Åge Busengdal
Det er et K.O. LEE Valve Seat Insert Ring verktøy, er det slik du har Erland?
Bild

Som du ser i verktøysettet, så er der en dor som man kan bytte piloter og anlegsflate til ventilseteringen, ja der er en reel stor fase på ringen der den skal ned mot toppen, så det går fint å slå inn denne seteringen velsmurt uten at topp er varmet og ring er kjølt ned?

kor dypt hadde dere tårt å frest ned i toppen 5, 6 eller 6,35mm som seteringen er?

Re: Ventilsäte B20

Postat: tis mar 14, 2017 4:12 pm
av Expat
Lägger aldrig mer än c:a 8-10 hundradelar på en gjutjärnstopp

Re: Ventilsäte B20

Postat: tis mar 14, 2017 5:11 pm
av Kadett4wd
Slå i sätet utan att nyttja värme/kyla?
vågat.

Köp lite flytande kväve.
Gör likadant med en dorn, men tryck i sätet för hand utan risk för att sätet skaver sönder och det hamnar spån under ringen.

https://www.youtube.com/watch?v=7BtHSej_eIY

Re: Ventilsäte B20

Postat: tis mar 14, 2017 7:03 pm
av Erland Cox
Jag slår alltid i säten i gjutjärnstoppar utan att värma topp eller att kyla säte.
Jag har haft 15 hundradelar i presspassning på avgas men jag har slagit i sätet innan jag fräst upp på insugningssidan.
Jag har en dorn som styr och använder motorolja till att smörja.
Normalt kör jag 12 hundradelar.
Jag ska leta reda på verktyget, har för mig att det är nåt som följt med vid köp av grejer och att jag inte fattade vad det var.

Erland

Re: Ventilsäte B20

Postat: ons mar 15, 2017 5:46 am
av Knut Åge Busengdal
Har det våre noke problemer med ventilseteringer på eksos på B20/B30? ser på side 15 i denne Volvo Penta manualen at dei hadde ventilsetringer på dei tidligere modellene av Volvo Penta versjonen av B20-B30, men at dei på seinare modeller har gått vekk ifra dette, så lurer på om dei har hadt noe problemer sida dei har gjort dette? ser også at dei har kuttet ut å bruke ventiltetning på eksos på dei seinare modellene.

http://www.alcanboats.com/newsite_wordp ... 170ABC.pdf

Ser etter å google flytande kväve, så er det det samme som vi kaller flytande nitrogen i norge. har sjekket med den lokale AGA levrandøren her og dei sa det var mulighet til å få leige en 20L beholder med flytande kväve/nitrogen. ser også at når skal bruke flytande nitrogen, så må eg passe på å ha god ventilasjon i vognsjulet, vist uhellet skulle vere ute å søle med nitrogen, er ca.78% nitrogen i vanlig pusteluft atmosfære, men ved øking av nitrogen i et lukket rom så fortrenger den vekk oxygenet og man blir kvelt og man får ingen forvarsel på kroppen før man sovner inn. pga. det er økning av CO2 i pusteluften som aktivere pusterefleksen, men manglende mengde oxygen i pusteluften uten økning av CO2 gir kroppen ingen varseltegn før man detter vekk :skull:

Erland, hadde våre kjekt å sett et bilde om du finner igjen ditt verktøy, er ikkje ofte eg har sett et slikt verktøy. Han som selgte det til meg på ebay viste ikkje kva det var for noke og om det var komplett, så fikk det ganske billigt :D Så tenkte det kunne vere grett å ha til å lære seg dette også kan eg heller avansere med bedre verktøy seinare når eg har modnet meir. Var ingen bruksanvisning og ingen å spør, så tok en stund å studere korleis eg skulle bruke det, oppdaget også at der var "halv automatisk mating av sjeret" :lol:

Re: Ventilsäte B20

Postat: ons mar 15, 2017 11:46 am
av NikkO
Brukar vanligtvis slå i säten kallt i gjutjärn.

14/100 är inga problem.