Opel Manta B CC Saab T5
Postat: sön jul 09, 2017 10:16 pm
Drar lite snabb bakgrundsfakta innan vi hoppar på det roliga.
Bilen köptes 2011 när jag var 16 år, blev lite halvtreservdelsbil till min A-traktor (Som också var en Manta CC, okapad). Blev ståendes ett tag sen när jag väl tog fram den såg en ut såhär.
La ner ett par timmar på den och fick den besiktad osv. (Var nog ca. 3-4år efter att jag köpte den) och körde lite med den. Satt då en lite smått trimmad CIH 2,2 i motorutrymmet.
Året efter det var det dags för mer pulver, planerna började smidas och jag gjorde en riktigt bonning turbokonvertering med en liten 13c turbo, audi a4 intecooler osv. Bromsade ändå 195hp i motorn med originalsprut och ca. 1 bar i laddtryck.
Alternativet att byta till någon traktormotor som b230 har aldrig varit aktuellt även fast många andra tycker att det är den bästa lösningen (?)
Började få till ett ganska schysst stuk.
Det året slutade med att jag ville ha mer effekt och ersatte 2,0an med en 2,4a och rasade den första på lyften efter strul med oljetryck. det var en fredag och på söndagen var det bandag med Opel Club Sweden. Så jag och polaren satte igång och lördag kväll satt det en nybyggd 2,4 i och jag körde på banan den söndagen.
Sen skulle vi börna lite en kväll och jag rasade ett vevlager så då tröttnade jag lite.
(Inte bra...)
Så då fick den stå till hösten och skämmas.
Sen fick jag igång gnistan igen och det börjades bygga. Denna gång var det en 2,2 Vev med 2,4 kolvar/stakar samt topp. Satte ihop det och besiktade.Sugis för besiktningen
Under sista svängen med 2'4an monterades även ett Megasquirt och det lever med än idag.
Under den vintern (2016-2017) Kom vi igång med att jaga lite effekt ur det gamla gjutjärnet.
Eget grenrör byggdes och en betydligt större turbo än den lilla 13C monterades.
Även en lite häfftigare intercooler hittade dit.
Ungefär såhär såg det ut när det var tillräckligt klart för att kunna börja köra lite.
Fick ställa mig och kapa lite i en gammal frontspoiler jag hade liggandes och resultatet blev ganska bra ändå.
Var iväg och bromsade den igen. 240hk och 292Nm i motorn på 1,3Bar i laddtryck. Spridarna hängde inte med längre, dags för större. Kompsänkte en även lite väl drastiskt, ville väl var lite säker på att grejerna skulle hålla.
Och ungefär där är vi idag. Håller på att göra lite förbättringar på den vartefter. Planen är att det ska i en smidd 2,4 för att få upp kompet lite. Större spridare har jag hemma nu men har inte hunnit/orkat byta än.
Slänger in en länk när vi börnade lite på väg hem från förra Linköpingsträffen.
https://www.youtube.com/watch?v=Mn82BqHmyUk
Är det några frågetecken så kommentera gärna
Bilen köptes 2011 när jag var 16 år, blev lite halvtreservdelsbil till min A-traktor (Som också var en Manta CC, okapad). Blev ståendes ett tag sen när jag väl tog fram den såg en ut såhär.
La ner ett par timmar på den och fick den besiktad osv. (Var nog ca. 3-4år efter att jag köpte den) och körde lite med den. Satt då en lite smått trimmad CIH 2,2 i motorutrymmet.
Året efter det var det dags för mer pulver, planerna började smidas och jag gjorde en riktigt bonning turbokonvertering med en liten 13c turbo, audi a4 intecooler osv. Bromsade ändå 195hp i motorn med originalsprut och ca. 1 bar i laddtryck.
Alternativet att byta till någon traktormotor som b230 har aldrig varit aktuellt även fast många andra tycker att det är den bästa lösningen (?)
Började få till ett ganska schysst stuk.
Det året slutade med att jag ville ha mer effekt och ersatte 2,0an med en 2,4a och rasade den första på lyften efter strul med oljetryck. det var en fredag och på söndagen var det bandag med Opel Club Sweden. Så jag och polaren satte igång och lördag kväll satt det en nybyggd 2,4 i och jag körde på banan den söndagen.
Sen skulle vi börna lite en kväll och jag rasade ett vevlager så då tröttnade jag lite.
(Inte bra...)
Så då fick den stå till hösten och skämmas.
Sen fick jag igång gnistan igen och det börjades bygga. Denna gång var det en 2,2 Vev med 2,4 kolvar/stakar samt topp. Satte ihop det och besiktade.Sugis för besiktningen
Under sista svängen med 2'4an monterades även ett Megasquirt och det lever med än idag.
Under den vintern (2016-2017) Kom vi igång med att jaga lite effekt ur det gamla gjutjärnet.
Eget grenrör byggdes och en betydligt större turbo än den lilla 13C monterades.
Även en lite häfftigare intercooler hittade dit.
Ungefär såhär såg det ut när det var tillräckligt klart för att kunna börja köra lite.
Fick ställa mig och kapa lite i en gammal frontspoiler jag hade liggandes och resultatet blev ganska bra ändå.
Var iväg och bromsade den igen. 240hk och 292Nm i motorn på 1,3Bar i laddtryck. Spridarna hängde inte med längre, dags för större. Kompsänkte en även lite väl drastiskt, ville väl var lite säker på att grejerna skulle hålla.
Och ungefär där är vi idag. Håller på att göra lite förbättringar på den vartefter. Planen är att det ska i en smidd 2,4 för att få upp kompet lite. Större spridare har jag hemma nu men har inte hunnit/orkat byta än.
Slänger in en länk när vi börnade lite på väg hem från förra Linköpingsträffen.
https://www.youtube.com/watch?v=Mn82BqHmyUk
Är det några frågetecken så kommentera gärna