Opel Manta B CC Saab T5
Re: Opel Manta B CC Turbo
Det hålet är väl mindre än de andra?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Opel Manta B CC Turbo
Och den P-märkta skruven är inte helgängad så den sitter lite tightare i hålet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Opel Manta B CC Turbo
Tror Ford Coyote (relativt ny Mustang motor) eller liknande har M10x1 också. Inte särskilt dyrt med ARP till dom svänghjulen
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Opel Manta B CC Turbo
Har ju inte skrivit här så mycket, har lite fullt upp med annat men det händer lite då och då.
När jag körde ut den ur garaget sist så märkte jag att vattenpumpen läckte och att tändningen inte var het rätt.
Beställde däck också som jag har haft liggandes ett tag nu, det blir 205 bredd istället för 165 som det satt på dom guldiga fälgarna när jag köpte dom
Fick även hem min oljeretur för ett tag sedan och fick svetsa ihop en övergång för att få slangarna att passa ihop. Det var lite grövre anslutning i tråget.
Förra veckan grävde jag fram den ur snön och körde in den och började lite smått.
Började med att riva kylare osv för att komma åt pumpen. Min bröstkåpa är lite skadad på ett ställe där någon försökt bryta bort pumpen högst troligt så det fick bli lite silikon tillsammans med en ny packning och nu verkar det vara tätt
När jag ändå hade bort allt så passade jag på att byta oljereturen, vinkeln hamnade lite nära flänsen så det fick bli att vrida hela turbon. Hoppas det går utan att bränna sönder slangarna
Dit med nya slangar med, tror inte den förra jag hade var helt oljebeständig då det började fukta om den lite överallt... På bilden syns även en adapter jag har satt dit för att kunna läsa oljetrycket analogt med en manometer. Den sitter precis ovanför den elektriska givaren.
Det här med slangskydd är ju rätt bra, ser ju lite halvt om halvt ut men det fyller ju sin funktion. Det gamla var rätt dåligt så dit med nytt.
Har även börjat med catchtank. kommer nog hamna ungefär där. Blir att försöka få igenom slangarna på något snyggt sätt sen bygga någon låda att täcka det med.
Har lämnat iväg fälgarna igår för montering av nya däcken, tillsvidare får den stå såhär. 14" gick ju inte över Omega bromsarna fram..
Och på tal om kompressionsförhållande så är det nog mer likt 6,1:1.
När jag körde ut den ur garaget sist så märkte jag att vattenpumpen läckte och att tändningen inte var het rätt.
Beställde däck också som jag har haft liggandes ett tag nu, det blir 205 bredd istället för 165 som det satt på dom guldiga fälgarna när jag köpte dom
Fick även hem min oljeretur för ett tag sedan och fick svetsa ihop en övergång för att få slangarna att passa ihop. Det var lite grövre anslutning i tråget.
Förra veckan grävde jag fram den ur snön och körde in den och började lite smått.
Började med att riva kylare osv för att komma åt pumpen. Min bröstkåpa är lite skadad på ett ställe där någon försökt bryta bort pumpen högst troligt så det fick bli lite silikon tillsammans med en ny packning och nu verkar det vara tätt
När jag ändå hade bort allt så passade jag på att byta oljereturen, vinkeln hamnade lite nära flänsen så det fick bli att vrida hela turbon. Hoppas det går utan att bränna sönder slangarna
Dit med nya slangar med, tror inte den förra jag hade var helt oljebeständig då det började fukta om den lite överallt... På bilden syns även en adapter jag har satt dit för att kunna läsa oljetrycket analogt med en manometer. Den sitter precis ovanför den elektriska givaren.
Det här med slangskydd är ju rätt bra, ser ju lite halvt om halvt ut men det fyller ju sin funktion. Det gamla var rätt dåligt så dit med nytt.
Har även börjat med catchtank. kommer nog hamna ungefär där. Blir att försöka få igenom slangarna på något snyggt sätt sen bygga någon låda att täcka det med.
Har lämnat iväg fälgarna igår för montering av nya däcken, tillsvidare får den stå såhär. 14" gick ju inte över Omega bromsarna fram..
Och på tal om kompressionsförhållande så är det nog mer likt 6,1:1.
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Krängde på däcken och insåg att det vart riktiga ballongdäck. Så jag tog däcken från Borbet fälgarna och det får duga så länge, ser betydligt bättre ut iallafall.
Blev Såhär istället.
Nere på Elmia så köpte jag på mig en större dump, kände att det var dags att börja skona turbon med en dump som är tillräckligt stor för att göra sig av med allt. Som det varit nu så har jag haft lite löjligt dumpljud samtidigt som jag har haft turboflutter
V-bandsfäste tigat på röret.
Fjädern var ju alldeles för klen, fick byta till värre direkt.
På plats! Får se hur bra den fungerar. Tvivlar ju på att det är någon vidare kvalité på kinagrejer
Köpte på mig två sportstolar, ersatte förarstolen. Tyvärr började Recaro-stolen bli rätt sliten.
En arbetskollega donerade två gamla 240-stolar som jag kunde ta skenorna ifrån.
Efter lite modifiering så gick det ju rätt bra faktiskt.
Såhär blev det, sitter rätt stadigt faktiskt så det är ju skönt. Har lite funderingar dock på hur man ska ha bältet. Det hamnar ju inte direkt över midjan utan mer över magen.
Blir ju lite bättre om man har det såhär men går inte riktigt att klicka fast det smidigt. eller mer komma ur det smidigt som är problemet.
I helgen så skulle jag uträttat underverk tänkte jag men då beslöt den sig för att bara tappa gnistan. Så det blev att felsöka i alldeles för många timmar och en del grejer bytta utan resultat så verkar det som att det är glappt i säkringshållaren till sprutet. Tanken var att bli klar med catchtanken men nu tänker jag nog inte bry om det innan Böda iallafall.
Har varit ute på en mindre provkörning också, visade att jag tappade oljetryck nästan helt under 1500 varv när oljan var varm så ett diesellock har beställts ifrån Enem. Hoppas det kommer snart.
Blev Såhär istället.
Nere på Elmia så köpte jag på mig en större dump, kände att det var dags att börja skona turbon med en dump som är tillräckligt stor för att göra sig av med allt. Som det varit nu så har jag haft lite löjligt dumpljud samtidigt som jag har haft turboflutter
V-bandsfäste tigat på röret.
Fjädern var ju alldeles för klen, fick byta till värre direkt.
På plats! Får se hur bra den fungerar. Tvivlar ju på att det är någon vidare kvalité på kinagrejer
Köpte på mig två sportstolar, ersatte förarstolen. Tyvärr började Recaro-stolen bli rätt sliten.
En arbetskollega donerade två gamla 240-stolar som jag kunde ta skenorna ifrån.
Efter lite modifiering så gick det ju rätt bra faktiskt.
Såhär blev det, sitter rätt stadigt faktiskt så det är ju skönt. Har lite funderingar dock på hur man ska ha bältet. Det hamnar ju inte direkt över midjan utan mer över magen.
Blir ju lite bättre om man har det såhär men går inte riktigt att klicka fast det smidigt. eller mer komma ur det smidigt som är problemet.
I helgen så skulle jag uträttat underverk tänkte jag men då beslöt den sig för att bara tappa gnistan. Så det blev att felsöka i alldeles för många timmar och en del grejer bytta utan resultat så verkar det som att det är glappt i säkringshållaren till sprutet. Tanken var att bli klar med catchtanken men nu tänker jag nog inte bry om det innan Böda iallafall.
Har varit ute på en mindre provkörning också, visade att jag tappade oljetryck nästan helt under 1500 varv när oljan var varm så ett diesellock har beställts ifrån Enem. Hoppas det kommer snart.
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Ja då har ju European Car Meet på Böda Sand varit och det brukar ju alltid dra med sig lite jobb.
Det började med att vi sköt en kylarslang vid Gamleby så då fick vi vända med andra bilen och åka tillbaka till Norrköping och som tur var så hade polaren en slang liggandes (Sprillans ny GM original). Så det vart ju 20 mil omväg, sen så kom vi ner till Mönsterås och där sköt jag isär en tryckslang ifrån en rör så resten av resan gick utan laddtryck.
Dagen därpå så åkte vi och tanka och då började den spika rätt hårt vid laddtryck och då visade det sig att fördelaren hade vibrerat loss och ställt om sig lite. Fick låna en stroboskoplampa och kunde ställa tändningen rätt igen. Efter det så börja det lukta mer och mer avgaser och det började låta mer turbovissel och då visade det sig att flänsen till downpipen hade också börjat vibrera bort skruvar så jag hade tappat en skruv och var på väg att tappa dom andra, samt att packningen där var blåst.
Drog åt det och allt var frid och fröjd tills dagen därpå när jag inser att det blir ett rätt bra rökmoln bakom bilen vid start och litegrann vid växlingar. Jaha, Turbon börjar bli dålig också :rolleyes: Sista kvällen tänkte jag busa till det lite och göra lite ringar vilket resulterade i en skjuten tryckslang.
Fick även dit en liten dekal för att slippa göra så att något ser seriöst ut
Kylarslang
Tryckslang
Helt plötsligt så har det blivit ruskigt varmt runt grenröret så när jag kom hem så fick det bli att linda det, inte skitsnyggt tyvärr för på vissa ställen så var det så trångt mellan rören så man fick linda in två stycken.
Har haft lite problem med att den pendlar lite på laddtryck vid fullgas (typ mellan 1,45-1,6) så tänkte ta tag i det när jag ändå hade allt isär. Började med att ta tag i tryckstången till wastegaten som sitter lite snett och tänkte att det kanske kan kärva lite där så tog och värmde lite och krökte till det så det är rakt första biten.
Sen så tog jag och slipa lite bakom armen till klockan också så att den kan öppna lite mer.
Knackade till en ny packning och monterade allt.
När jag ändå var igång och beställde grejer så köpte jag en till blå tryckslang så det matchade i fronten.
Fått ihop allt igen. Dock är det ganska trångt mellan grenrör och insug med bandaget på plats.
Har kört lite idag och gjorde en fullgasrepa där laddtrycket låg mycket stabilare så jag är nöjd.
Den är lite småträlig under 2000varv så det är lite svårt att komma iväg och så ibland men jag har försökt få till det i sprutet men det går sådär, har bara hållt på genom telefon för att datorn är urladdad hela tiden och har batteritid 0. Tycker det är mycket smidigare på datorn så får ta tag i det.
Har även beställt ett snap-off nav för att göra in/urstigning lättare, nu är det tyvärr rätt träligt.
Annars är tanken att bara åka med den som det är nu och försöka åka på lite träffar samt ha kul! I vinter blir det förhoppningsvis att fixa till en framvagn vid sidan av och sen byta över så man har allt det fräscht
Det började med att vi sköt en kylarslang vid Gamleby så då fick vi vända med andra bilen och åka tillbaka till Norrköping och som tur var så hade polaren en slang liggandes (Sprillans ny GM original). Så det vart ju 20 mil omväg, sen så kom vi ner till Mönsterås och där sköt jag isär en tryckslang ifrån en rör så resten av resan gick utan laddtryck.
Dagen därpå så åkte vi och tanka och då började den spika rätt hårt vid laddtryck och då visade det sig att fördelaren hade vibrerat loss och ställt om sig lite. Fick låna en stroboskoplampa och kunde ställa tändningen rätt igen. Efter det så börja det lukta mer och mer avgaser och det började låta mer turbovissel och då visade det sig att flänsen till downpipen hade också börjat vibrera bort skruvar så jag hade tappat en skruv och var på väg att tappa dom andra, samt att packningen där var blåst.
Drog åt det och allt var frid och fröjd tills dagen därpå när jag inser att det blir ett rätt bra rökmoln bakom bilen vid start och litegrann vid växlingar. Jaha, Turbon börjar bli dålig också :rolleyes: Sista kvällen tänkte jag busa till det lite och göra lite ringar vilket resulterade i en skjuten tryckslang.
Fick även dit en liten dekal för att slippa göra så att något ser seriöst ut
Kylarslang
Tryckslang
Helt plötsligt så har det blivit ruskigt varmt runt grenröret så när jag kom hem så fick det bli att linda det, inte skitsnyggt tyvärr för på vissa ställen så var det så trångt mellan rören så man fick linda in två stycken.
Har haft lite problem med att den pendlar lite på laddtryck vid fullgas (typ mellan 1,45-1,6) så tänkte ta tag i det när jag ändå hade allt isär. Började med att ta tag i tryckstången till wastegaten som sitter lite snett och tänkte att det kanske kan kärva lite där så tog och värmde lite och krökte till det så det är rakt första biten.
Sen så tog jag och slipa lite bakom armen till klockan också så att den kan öppna lite mer.
Knackade till en ny packning och monterade allt.
När jag ändå var igång och beställde grejer så köpte jag en till blå tryckslang så det matchade i fronten.
Fått ihop allt igen. Dock är det ganska trångt mellan grenrör och insug med bandaget på plats.
Har kört lite idag och gjorde en fullgasrepa där laddtrycket låg mycket stabilare så jag är nöjd.
Den är lite småträlig under 2000varv så det är lite svårt att komma iväg och så ibland men jag har försökt få till det i sprutet men det går sådär, har bara hållt på genom telefon för att datorn är urladdad hela tiden och har batteritid 0. Tycker det är mycket smidigare på datorn så får ta tag i det.
Har även beställt ett snap-off nav för att göra in/urstigning lättare, nu är det tyvärr rätt träligt.
Annars är tanken att bara åka med den som det är nu och försöka åka på lite träffar samt ha kul! I vinter blir det förhoppningsvis att fixa till en framvagn vid sidan av och sen byta över så man har allt det fräscht
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Tyvärr så är det lite väl mycket motgångar nu. Körde några mil efter att jag hade lindat alla grejer och då funkade det bra tills soppapumpen bara dog så då fick den stå ett tag. (Kom lite annat ivägen så som en flytt mm.) När jag väl började kolla på det så visade det sig att säkringen hade gått sen tror jag det var lite halvtaskig jord till pumpen så jag drog om den och då startade den.
Försökte få till accel/decel inställningarna i megasquirt men tyckte att det inte gjorde så stor skillnad hur jag än ställde det. Den var fortfarande sur under 2000 varv. Men jag åkte ett varv med den den kvällen ändå och lekte litegrann bara. Börna lite och sen var det som att det blev en fördröjning på gasen, att man kunde trycka på och såhände det inget på en halvsekund sen hoppade den igång igen. "Jaja" tänkte jag och skulle göra lite ringar, då dog den bara efter ett varv så jag försökte igen men samma sak upprepade sig 2 gånger och då gav jag upp.
Sen körde jag lugnt i ca. 2 mil och tyckte det lukta bränt så jag tog mig en titt under huven och möttes av det här:
Väldigt lustigt tyckte jag, det har aldrig blivit såhär varmt förut. och då hade jag ändå kört lugnt i ca 2 mil utan några som helst gaspådrag. Dagen efter så ville den inte starta så jag koppla upp mig mot sprutet och insåg att jag hade en vattentemp på ca. 270 grader.
Visade sig att jag tydligen hade eldat upp kablarna till givaren.
Dessutom så lukta det väldigt mycket avgaser och det visade sig vara flänsen turbo/dp som hade åkt isär igen. Så det måste jag väl försöka få dit något flexrör eller liknande så det kan röra på sig lite.
Nu börjar dock problemen, den gick ändå inte bra.Fick låna stroboskop och det visade sig att tändningen hade ställt om sig lite så vi ställde den rätt men det hjälpte heller inte. Ibland kunde den gå hur fint som helst på ca. 2000varv (torrgas) och för att helt plötsligt börja spotta och fräsa så jag trodde membranet i btr'en kanske hade blivit dåligt efter det var så varmt så jag hängde dit min ställbara btr och det gjorde saken nästan bara sämre.
Ställde in 3 bar och då ville han inte alls. Den gick bara om jag höll fullgas men vägra varva mer än 1000rpm. AFR mellan 22-22,4 så gick ju väldigt snålt. testade vräka på soppa vid dom varven (typ 250% i tunerstudio) och då kunde han varva upp till typ 12-1300 istället och fick afr runt ~13. 3 av 4 stift var lite blöta efter det men sen dog den och starta inte mer.
Bränslepump? ska försöka och bogsera den till lyften och montera en annan lite provosoriskt för att testa. Vad kan det annars vara? ska testa mäta upp så det verkligen är 12v fram till pumpen med.
Alla tips är välkommna! Börjar bli lite trött på att det aldrig ska funka helt 100.
Utöver det så har jag monterat snap-off nav och annan ratt. Det blev iallafall bra tycker jag
Försökte få till accel/decel inställningarna i megasquirt men tyckte att det inte gjorde så stor skillnad hur jag än ställde det. Den var fortfarande sur under 2000 varv. Men jag åkte ett varv med den den kvällen ändå och lekte litegrann bara. Börna lite och sen var det som att det blev en fördröjning på gasen, att man kunde trycka på och såhände det inget på en halvsekund sen hoppade den igång igen. "Jaja" tänkte jag och skulle göra lite ringar, då dog den bara efter ett varv så jag försökte igen men samma sak upprepade sig 2 gånger och då gav jag upp.
Sen körde jag lugnt i ca. 2 mil och tyckte det lukta bränt så jag tog mig en titt under huven och möttes av det här:
Väldigt lustigt tyckte jag, det har aldrig blivit såhär varmt förut. och då hade jag ändå kört lugnt i ca 2 mil utan några som helst gaspådrag. Dagen efter så ville den inte starta så jag koppla upp mig mot sprutet och insåg att jag hade en vattentemp på ca. 270 grader.
Visade sig att jag tydligen hade eldat upp kablarna till givaren.
Dessutom så lukta det väldigt mycket avgaser och det visade sig vara flänsen turbo/dp som hade åkt isär igen. Så det måste jag väl försöka få dit något flexrör eller liknande så det kan röra på sig lite.
Nu börjar dock problemen, den gick ändå inte bra.Fick låna stroboskop och det visade sig att tändningen hade ställt om sig lite så vi ställde den rätt men det hjälpte heller inte. Ibland kunde den gå hur fint som helst på ca. 2000varv (torrgas) och för att helt plötsligt börja spotta och fräsa så jag trodde membranet i btr'en kanske hade blivit dåligt efter det var så varmt så jag hängde dit min ställbara btr och det gjorde saken nästan bara sämre.
Ställde in 3 bar och då ville han inte alls. Den gick bara om jag höll fullgas men vägra varva mer än 1000rpm. AFR mellan 22-22,4 så gick ju väldigt snålt. testade vräka på soppa vid dom varven (typ 250% i tunerstudio) och då kunde han varva upp till typ 12-1300 istället och fick afr runt ~13. 3 av 4 stift var lite blöta efter det men sen dog den och starta inte mer.
Bränslepump? ska försöka och bogsera den till lyften och montera en annan lite provosoriskt för att testa. Vad kan det annars vara? ska testa mäta upp så det verkligen är 12v fram till pumpen med.
Alla tips är välkommna! Börjar bli lite trött på att det aldrig ska funka helt 100.
Utöver det så har jag monterat snap-off nav och annan ratt. Det blev iallafall bra tycker jag
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Om den visar snål blandning med blöta stift så är ju antingen någon spridare död, taskigt tändstift, felaktig lambda etc etc. (eller någon kabel) som ger falska värden.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel Manta B CC Turbo
Det blev ju blöta stift efter att jag öste på soppa i sprutet och fick ett betydligt fetare värde.The skrev:Om den visar snål blandning med blöta stift så är ju antingen någon spridare död, taskigt tändstift, felaktig lambda etc etc. (eller någon kabel) som ger falska värden.
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Trevlig läsning och bil, tråkigt med allt strul, känns igen nåt så j*vulskt. Men så är det väl med detta underbara intresse...
Jag fick samma symptom med snålgång när jag var ner och bromsade sist. Det visade sig vara soppapumpen som sugit lite luft från armaturen ett längre tag och beslöt sig för att börja småskära och spotta fram diverse metallspån till spridarna.
Ny pump, spridare och bränslefilter monterades. Bilen gick ett tag för att sedan börja jävlas vid mappning. Helt plötsligt när man gjort några ändringar och tröck på ”burn” så började den gå så snålt att den blev okörbar.
Efter mycket hjälp av några vänliga själar på sävarforumet flashade jag om min box och problemen var borta!
Tänkte att det kan ju vara nåt att börja grotta i om du inte redan löst problemen.
Mvh Thomas
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag fick samma symptom med snålgång när jag var ner och bromsade sist. Det visade sig vara soppapumpen som sugit lite luft från armaturen ett längre tag och beslöt sig för att börja småskära och spotta fram diverse metallspån till spridarna.
Ny pump, spridare och bränslefilter monterades. Bilen gick ett tag för att sedan börja jävlas vid mappning. Helt plötsligt när man gjort några ändringar och tröck på ”burn” så började den gå så snålt att den blev okörbar.
Efter mycket hjälp av några vänliga själar på sävarforumet flashade jag om min box och problemen var borta!
Tänkte att det kan ju vara nåt att börja grotta i om du inte redan löst problemen.
Mvh Thomas
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: Opel Manta B CC Turbo
Tack! Ja det är väl tyvärr så. Känns som att man inte kunnat kört alls denna säsongen utan alltid något som strularthomass skrev:Trevlig läsning och bil, tråkigt med allt strul, känns igen nåt så j*vulskt. Men så är det väl med detta underbara intresse...
Jag fick samma symptom med snålgång när jag var ner och bromsade sist. Det visade sig vara soppapumpen som sugit lite luft från armaturen ett längre tag och beslöt sig för att börja småskära och spotta fram diverse metallspån till spridarna.
Ny pump, spridare och bränslefilter monterades. Bilen gick ett tag för att sedan börja jävlas vid mappning. Helt plötsligt när man gjort några ändringar och tröck på ”burn” så började den gå så snålt att den blev okörbar.
Efter mycket hjälp av några vänliga själar på sävarforumet flashade jag om min box och problemen var borta!
Tänkte att det kan ju vara nåt att börja grotta i om du inte redan löst problemen.
Mvh Thomas
Aldrig roligt med sådana fel! Jag tänkte börja med att koppla förbi nuvarande pump och filter med en pump jag har liggandes. Om det inte gör någon skillnad så blir det att kolla över spridarna.
Annars så får jag väl kolla upp det tipset du kom med
Dessvärre så är det rätt mycket annat just nu, bröllop om mindre än en månad, husköp för 2veckor sedan så måste komma in ordentligt där. Precis bytt jobb.. Så tyvärr får väl inte den här så mycket tid som jag önskar, dessutom bara besiktad till September och det har jag inte bestämt mig än för om jag ska orka ta tag i. Men det vore ju kul att kunna bränna lite gummi innan dess
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Se över din fördelare också, jag har varit med om att lagret i den har blivit dåligt så den kärvade, upptäckte det när den nöp mitt i en omkörning, fick plocka upp rotorn på marken och tvinna upp tändkablarna...
Mvh Kjelle.G
Mvh Kjelle.G
Kjell Gladh
Upplands Väsby.
Upplands Väsby.
Re: Opel Manta B CC Turbo
Stripa upp en pump provisoriskt och kopplade förbi pump/filter. Gjorde en hel del för ny startade den och kunde gå jämnt med ett bra afr värde.
Dock så hänger det kvar lite problem så ska testa leta efter vacuunläckage.
Dock så hänger det kvar lite problem så ska testa leta efter vacuunläckage.
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Härligt!CCRobin skrev:Stripa upp en pump provisoriskt och kopplade förbi pump/filter. Gjorde en hel del för ny startade den och kunde gå jämnt med ett bra afr värde.
Dock så hänger det kvar lite problem så ska testa leta efter vacuunläckage.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: Opel Manta B CC Turbo
Felsökt endel. Även fast den hoppade igång så hade den liknande symptom där den kunde börja spotta och fräsa typ som att den tappa bränslet i någon halvsekund, syntes inga direkta utslag på lambdamätaren.
Bytte vakuumslang till mapsensorn utan framgång, dubbelkolla tps och hade fina värden tyckte jag och såg inga "hopp" någonstans.
Tänkte att det kanske är den provisoriska upphängning av pump som eventuellt har lite dålig kontakt så jag åkte till biltema och köpte deras 044 kopia och monterade.
Det hördes stor skillnad mot min andra pump så det var ju bra men däremot så tappade jag tändningen någonstans på vägen
Börjat felsöka där och har kommit fram till att jag har 12v till spolen, boxen har varvsignal så hallgivaren fungerar, jag har fungerande signal till spolen.
Även testat annan tändspole utan vidare resultat.
Hade ju ett problem tidigare med vad jag trodde var glapp säkringsdosa som framkalla samma fel så den är också bytt utan vidare resultat.
Egentligen så "måste" det vara tändkablarna det är fel på men jag tvivlar.
Ska eventuellt låna en annan box som jag kan lägga över min map i.
Får se om jag hittar någon gnista så man kan börja felsöka det andra igen
Bytte vakuumslang till mapsensorn utan framgång, dubbelkolla tps och hade fina värden tyckte jag och såg inga "hopp" någonstans.
Tänkte att det kanske är den provisoriska upphängning av pump som eventuellt har lite dålig kontakt så jag åkte till biltema och köpte deras 044 kopia och monterade.
Det hördes stor skillnad mot min andra pump så det var ju bra men däremot så tappade jag tändningen någonstans på vägen
Börjat felsöka där och har kommit fram till att jag har 12v till spolen, boxen har varvsignal så hallgivaren fungerar, jag har fungerande signal till spolen.
Även testat annan tändspole utan vidare resultat.
Hade ju ett problem tidigare med vad jag trodde var glapp säkringsdosa som framkalla samma fel så den är också bytt utan vidare resultat.
Egentligen så "måste" det vara tändkablarna det är fel på men jag tvivlar.
Ska eventuellt låna en annan box som jag kan lägga över min map i.
Får se om jag hittar någon gnista så man kan börja felsöka det andra igen
Robin Bäckstrand